أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۱۰۱۱۸
زمان انتشار: ۰۹:۳۲     ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
حادثه پلاسکو که بعد از گذشت 6 روز همچنان آواربرداری از آن برای یافتن پیکر مفقودان ادامه دارد، این روزها تبدیل به موضوعی مهم در کشور شده است و جدال ها درباره مقصران حادثه و واکنش مسوولان با متخلفان روز به روز بیشتر می شود.آقای لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی اما سه کمیسیون تخصصی عمران، بهداشت و اجتماعی را مامور رسیدگی به این حادثه کرد تا گزارش خود را در صحن قرائت کنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه صبح نو، حادثه پلاسکو که بعد از گذشت 6 روز همچنان آواربرداری از آن برای یافتن پیکر مفقودان ادامه دارد، این روزها تبدیل به موضوعی مهم در کشور شده است و جدال ها درباره مقصران حادثه و واکنش مسوولان با متخلفان روز به روز بیشتر می شود.آقای لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی اما سه کمیسیون تخصصی عمران، بهداشت و اجتماعی را مامور رسیدگی به این حادثه کرد تا گزارش خود را در صحن قرائت کنند.

بر اساس خبرها اما ساختمان پلاسکو باید پلمب میشد و به گفته آقای ذاکری، مشاور شهردار تهران در نشست خبری حادثه پلاسکو، پاساژهای علاء الدین، آلومینیوم و ۱۰۵ مجتمع دیگر و همچنین حدود ۴۰ درصد کارگاه ها شرایط ساختمان پلاسکو را دارند و فقط وزارت کار است که می تواند این کارگاه ها را پلمب یا تخریب کند. سراغ نمایندگان مجلس رفتیم و درباره عملکرد بهارستان در مقابل حادثه پلاسکو جویا شدیم.

خادمی : سؤال از وزیر کار را در اولویت قرار میدهیم

هدایت الله خادمی نماینده ایذه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی در گفتوگو با «صبح نو»، با اشاره به احتمال سؤال از وزیر کار به علت حادثه پلاسکو، گفت: قبل از حادثه پلاسکو طرح سؤال از وزیر کار امضأ و به هیات رییسه تقدیم شد که محور این سؤالات موضوعاتی چون بیکاری، ورود وزیر کار در اموری چون صنایع پتروشیمی و فولاد و همچنین ناکارآمدی وزیر است.

وی ادامه داد: وقوع حادثه پلاسکو اوج ناکارآمدی در مدیریت و اوج مظلومیت آتش نشانان بود؛ لذا هرکاری بتوانیم برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی انجام میدهیم. خادمی افزود: متاسفانه تمرکز مسوولان بر موضوعاتی خارج از وظایفشان است که همین امر سبب شد تا حتی در مدیریت بحران و کنترل شرایط، ناکارآمد عمل کنیم که ایراد بزرگتری نسبت به آتش سوزی و تخریب ساختمان است؛ لذا باید با جدیت پیگیری شود. این نماینده مجلس تأکید کرد: ساختمان پلاسکو به علت مشکلاتی که داشت باید بعد از اخطار بلافاصله پلمب میشد تا شاهد وقوع چنین حادثهای نباشیم اما حوادثی چون پلاسکو فقط چند روز موج رسانهای داشته و زود به دست فراموشی سپرده میشود چراکه ما مردم فراموشکاری هستیم و مسوولان هم فقط یکدیگر را متهم میکنند و گوششان بدهکار نیست.

خادمی خاطرنشان کرد: نمایندگان سؤال درباره حادثه پلاسکو را از وزیرکار مطرح میکنند، چراکه دولت در وقوع این حادثه مقصر است و مجلس باید این موضوع را با جدیت پیگیری کند، نمیشود یکبار حادثه قطار رخ دهد و در ادامه شاهد حوادثی چون پلاسکو باشیم.

وی در ادامه نسبت به عدم برگزاری جلسه ساماندهی امور پایتخت از سوی رییس جمهور انتقاد و تصریح کرد: برگزار نشدن این جلسات جای تأسف دارد اما در جلسات ستاد بحران هم که تحت نظر وزارت کشور برگزار میشود، مبنایی عملی ندارند و مسوولان فقط در آن جلسه میوه میخورند و جلسه را ترک میکنند و به همین دلیل است که در مدیریت بحران آمادگی لازم را نداریم. خادمی در پایان با بیان این که جلسه روز یکشنبه آینده صحن علنی با حضور شهردار تهران و وزیر کشور برگزار میشود، گفت: اگر معلوم شود که این حادثه در اثر غفلت وزارت کار بوده، سؤال از وزیر کار را در اولویت قرار میدهیم.

موسوی لارگانی: وزارت کار باید جوابگوی ملت ایران باشد

آقای ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان هم در گفتوگو با روزنامه صبح نو تاکید کرد: در حادثه پلاسکو بیش از 3 هزار نفر از کارگران مظلوم کار خود را از دست دادند؛ اما اگر این حادثه در ساعت فعالیت پلاسکو رخ میداد، حادثهای بزرگ و دلخراش برای ملت ایران بود. مسوولیت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایجاد اشتغال و هم رعایت نکات ایمنی کار است، یعنی بازرسان وزارت کار باید به نکات ایمنی ساختمان هم دقت میکردند لذا در این زمینه کوتاهی شده و وزیر کار باید مورد سؤال قرار گرفته و جوابگوی ملت ایران باشد که تردیدی در آن نیست.

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تاکید کرد: درست است که دولت در روزهای پایانی خود به سر میبرد اما اگر حتی یک روز هم به پایان دولت یازدهم مانده باشد و وزیری از وظایفش کوتاهی یا تخطی کند ، ما از او سؤال کرده و حتی تا استیضاح پیش میرویم.

وی گفت: کمیسیون عمران قرار است گزارش خود را درباره حادثه پلاسکو در صحن علنی قرائت کند لذا با وجود این که بهارستان شامل سلیقههای سیاسی مختلف است اما اجازه نمیدهیم تا مقصرا اصلی این حادثه فرار کرده و تمامی تقصیرها را بر گردن شهرداری بیاندازد.

لارگانی در قسمت دیگری از سخنان خود، بافت فرسوده کلانشهرها را یکی از معضلات کشور خواند و اظهار داشت: اگر دولت و مجلس تدبیری نیاندیشند، حادثههایی مانند پلاسکو تکرار میشود لذا دولت و وزارت کار باید برای تخریب و یا ایمن سازی ساختمانهای حادثه ساز اقدام کنند و اگر نیازی به مجوز از مجلس است، ما آمادگی داریم.

موسوی لارگانی همچنین شهادت آتش نشانان حادثه پلاسکو را تسلیت گفت و از امدادگرانی که بعد از حادثه بصورت شبانه روزی در حال تلاش برای یافتن پیکر شهدا هستند، قدردانی کرد.

دومینوی امضا فروشی در وزارت راه رواج یافته است

آقای محمد دهقانی نماینده طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در گفتوگو با روزنامه صبح نو با اشاره به حادثه پلاسکو اظهار داشت: حادثه تخریب پلاسکو اولین اتفاقی بود که در این سطح گسترده رخ داد و ساختمانی قدیمی به یکباره فروریخت که زنگ خطری برای مسوولان بود و افرادی را از خواب غفلت بیدار کرد.

وی تاکید کرد: اداره کشور نیازمند هوشیاری، دقت و وقت است و این درحالی است که آقای روحانی حتی در سه سال گذشته وقتی برای برگزاری جلسات شورای ساماندهی امور پایتخت نگذاشته است.

وی ادامه داد: مسوولان ذیربط مثل آتش نشانی و شهرداری بارها اعلام کردند ادامه فعالیت ساختمان پلاسکو خطرناک است و دولت باید اقدام کند و مجوز بازسازی یا حتی تخریب این ساختمان را صادر میکرد اما این اتفاق نیفتاد و حادثه پلاسکو رخ داد لذا مقصران باید در پیشگاه مردم و خداوند پاسخگو باشند. این حادثه علاوه بر فدا کردن جان انسانها به حیثیت ایران هم لطمه زد و در این موقعیت افراد میخواهند از مسوولیت فرار کنند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: مسوولیت حادثه پلاسکو بر عهده تمامی دولتمردان است، چه وزارت کار که طبق قانون باید در راستای حفاظت از جان کارگران اقدام کرده و این ساختمان را پلمب میکرد و چه سایر اجزای دولت به ویژه رییس جمهور که باید جلسه ساماندهی پایتخت را تشکیل میداد.

دهقان خاطرنشان کرد: طبیعتاً باید وزرای ذیربط به ویژه وزیر کار و وزیر کشور که متولی امور بوده و وظایف خود را بهدرستی انجام ندادهاند، پاسخگو باشند و در صورت خلاء قانونی، این موضوع با کار کارشناسی رفع شود.همچنین مرکز پژوهشهای مجلس هم گزارشی درباره لایههای آشکار و پنهان پلاسکو و خطراتی که کشور را تهدید میکنند، تدوین و تهیه کند.

وی همچنین اظهار داشت: بعد از ارائه گزارش کمیسیون عمران و مشخص شدن نتایج کارشناسی امور، از مقصران حادثه و وزرا سؤال میشود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت میکند، امضا فروشی در آن رواج یافته است و باید اصلاح شود وگرنه دومینوی ریزش ساختمانها را در آیندهای نزدیک شاهد خواهیم بود که خطری جدی است، همچنین اکنون از لحاظ نظارتی وضعیت قابل اعتمادی نداریم.

سلیمی: 4 هزار نفر بیکار شدند؛ وزیر کار باید پاسخگو باشد

آقای علیرضا سلیمی، نماینده محلات در گفتو‌‌گو با «صبح نو» با تاکید براین که حادثه پلاسکو توسط نمایندگان پیگیری خواهد شد، گفت: آقا فرمودند اول این مساله حل شود؛ بنابراین اولویت اول ما حل این مسائل است. نماینده مردم محلات در مجلس تاکید کرد: بعد از آواربرداری و بعد ازآنکه این مساله سامان پیدا کند، درباره علل وقوع حادثه بررسی خواهیم کرد و از مقصران حادثه سؤال میکنیم. وی گفت: بعد از اتمام شرایط بحرانی از وزیر کار سؤال خواهیم کرد؛چراکه 4 هزار نفر بیکار شدند، ثروت مردم نابود شد، دهها شهید دادیم و این وقایع تلخ در تاریخ ماندگار شدند.

سؤال از وزرا درباره پلاسکو بعد از اتمام امدادرسانی

آقای سید حسین نقوی حسینی، نماینده ورامین در مجلس شورای اسلامی هم در گفت و گو با «صبح نو» تاکید کرد: همان طور که رهبری در پیام تسلیت خود بیان داشتند رسیدگی به وضع موجود مساله اصلی است و باید همه ارگانها با کمک هم وضع را سامان دهند و کسی نباید به حاشیهها بپردازد.

وی با بیان این که امروز یک حادثهای رخ داده و اراده ملی باید در صدد حل مشکل باشد، گفت: بافت فرسوده در کلانشهرها همیشه از لحاظ امنیتی مورد توجه بوده است. چون متاسفانه بافتهای فرسوده شهر بهگونه ای است که اگر حادثهای رخ دهد امکان امدادرسانی نیست و کار سخت است لذا دولت بایدبرای بازساری بافت فرسوده برنامه ریزی کند، اخطارهای لازم داده و پیگیری شود تا از اتفاقهای مشابه جلوگیری شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مجلس در بیانیه خود سه کمیسیون را مأمور پیگیری حادثه پلاسکو کرده است تا گزارش در صحن ارائه شود؛ بنابراین مجلس موضوع را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری میکند و هرکاری لازم بداند برای روشن شدن موضوع باید انجام شود؛ حتی سؤال از وزیر کار را انجام میدهد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها