امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۱۱۳۲۴
زمان انتشار: ۱۵:۲۷     ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
رئیس‌جمهور گفت: کسانی که در سیاست نبودند و در عالم دیگری بودند و حالا آمده‌اند؛ در این فضای کاملاً جدید تا بفهمند در دنیا چه خبر است به خود و دیگران خسارت می زنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، حسن روحانی روز چهارشنبه در مراسم روز ملی فناوری فضایی و پس از رونمایی از ماهواره های ناهید ١ ، پیام امیرکبیر و سامانه انتقال مداری سامان ١ اظهارداشت: اینکه فقط متکی به خرید از خارج باشیم و یا تجربه دنیا را کنار بگذاریم؛ هر دو غلط است باید از توان بومی، دانشمندان خود و تجارب جهانی به طور توام ، استفاده کنیم.

روحانی در این مراسم که با شعار «فناوری فضایی، اقتصاد مقاومتی، آینده‌ای توانمند» در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تبریک ایام گرامیداشت سی و هشتمین فجر انقلاب اسلامی، گفت: این ایام برای ملت بزرگ ایران بسیار شکوهمند و مبارک است.

رییس‌ جمهوری گفت: مردم ایران، سی و هشت سال پیش با رهبری و هدایت امام راحل و وحدت و انسجام ملی، عزمی ستودنی، ایثار، فداکاری و نثار جان خود و استقامت، ایستادگی و صبر قهرمانانه توانستند بزرگترین انقلاب مردمی را در تاریخ جهان به پیروزی برسانند.

وی خاطر نشان کرد: به لحاظ اینکه انقلاب ما دارای پیام برای نسل‌های آینده و جهان است ما نیاز پیام‌رسان داریم و اندیشمندان، متخصصان، کارگزاران و کسانی که در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات و فعالیت‌های اجرایی، تحقیقاتی و عملیاتی تلاش می‌کنند، در حقیقت ارتباط بین انسان‌ها را تسهیل می‌نمایند.

رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: خدمت در مسیر ارتباطات برای این است که پیام مردم آسان‌تر، ارزان‌تر و سریع‌تر به دست دیگران برسد.

روحانی تأکید کرد: انقلاب ما دارای یک پیام بزرگ است و همه باید، پیام‌رسان انقلاب به نسل‌های آینده و جهانیان باشیم.

رییس‌ جمهوری گفت: انقلاب اسلامی ایران، انقلابی شکوهمند و مردمی بود هر چند به ظاهر احزاب‌، گروه‌ها و فرهیختگان و یاران امام(ره) در این پیروزی نقش داشتند اما آنچه انقلاب را به پیروزی رساند، حرکت ملی مردم بود و اقشار مختلف مردم از سراسر کشور، برای انقلاب بپا خاستند که البته نظر و خواست امام(ره)این بود که مردم همیشه در صحنه باشند.

وی با اشاره به اینکه در دوران مبارزات نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی، عده‌ای به دنبال مبارزه مسلحانه بوده و تصور می‌کردند که باید با جنگ مسلحانه انقلاب را پیش ببریم، گفت: نظر امام(ره) درست برعکس بود که البته درست می‌اندیشید و عمل می‌کرد. امام(ره) از ابتدا بر این عقیده بود که باید مردم را بیدار کنیم و ملت در صحنه حضور داشته باشند چرا که هیچ قدرتی در برابر اراده مردم توان پیروزی را نداشته و این قدرت مردم است که در برابر استبداد داخلی و استعمار خارجی به پیروزی می‌رسد.

رییس‌ جمهوری ادامه داد: امام نه تنها یک مرجع مورد اعتماد مردم و شخصیتی اندیشمند بود، بلکه فردی بسیار نکته‌سنج، تحلیل‌گر و با سیاست بود که دنیا را به خوبی می‌شناخت.

وی تصریح کرد: تنها فتوای امام(ره) نبود که انقلاب ما را به پیروزی رساند، بلکه نظریات امام(ره) پیرامون انقلاب هم کمک شایانی به این حرکت مردمی کرد و در حقیقت امام(ره) یک انقلاب مردمی و فرهنگی را تنظیم و راهبری کرد و  ثابت نمود زمانی که یک ملت به صحنه بیاید می‌تواند همه حتی نیروی مسلح را نیز جذب کند و این باعث شد که انقلاب با کمترین خونریزی به پیروزی برسد.

رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: اگر بنا بود، انقلاب با جنگ مسلحانه پیش برود، مشخص نبود، چه تعداد انسان در این بین کشته می‌شدند. آنچه باعث شد که مزدوران داخلی و خارجی نتوانند برای آینده ایران تصمیم بگیرند، یکپارچگی ملت ایران بود.

 روحانی با بیان اینکه در آن دوران انقلاب‌ها نظریات خود را از شرق و یا غرب به سرکردگی شوروی و آمریکا که مبتنی بر اهرم‌های حقوق بشری و فشارهای سازمان‌های بین‌المللی و قدرت‌مداری و زور بود، دریافت می‌کردند، گفت: امام(ره) نظریه شرق و غرب را قبول نداشت و بدون تکیه بر شرق و غرب و حتی با مخالفت با شوروی و آمریکا در جهانی دو قطبی، توانست انقلابی را به پیروزی برساند که هم از لحاظ نظریه مستقل بود و هم در مقام عمل هیچ اتکایی به کسی نداشت.

رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: راه امام(ره) راهی مشخص بود و امیدی مشخص داشت، چرا که او مردی مطمئن، امیدوار و قاطع بود که هم خدا، هم مردم و هم دنیا را به خوبی شناخته بود و توانست انقلاب بزرگی را به پیروزی برساند که آثار آن را امروز در جهان مشاهده می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه پیام انقلاب اسلامی، منحصر در این سرزمین باقی نمانده است، گفت: امروز مردم، مسئولین، فرهیختگان و اصحاب دانش و هنر ما، دارای پیام هستند و باید این پیام منتشر شده و به گوش جهان برسد.

رییس‌ جمهوری افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید وسیله انتقال پیام دینی، فرهنگی، علمی و سیاسی مردم ایران باشد و با ارایه خدمات ارتباطی میان جامعه ایران و جامعه جهانی ارتباط برقرار کند.

 روحانی با بیان اینکه امروز مطالعه و تحقیق در زمینه‌های گوناگون علمی،‌بدون فضای مجازی و اینترنت امکان‌پذیر نیست، گفت: امروز حتی علمای بزرگ و مراجع نیز به نوعی به این ارتباط متکی شده‌اند، چرا که تقریباً تمام کتب فقهی مهم و روایات گوناگون در فضای مجازی منتشر و دسترسی از این طریق به آنها نیز تسهیل شده است.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه امروز علم و دانش سرعت بیشتری پیدا کرده و روز جداسازی افکار ملت‌ها از هم نیست، گفت: اینکه رییس جمهور کشوری، تصور کند، اگر ویزای کشورش را برای مردم چند کشور ممنوع کند، می‌تواند میان انسان‌ها فاصله بیندازد، اشتباه است البته از کسانی که به تازگی به وارد عالم سیاست شده‌اند بیش از این انتظار نمی‌رود و تا خود و اطرافیانش بخواهند این مسایل را درک کنند، زمان زیادی طول می‌کشد و خسارات زیادی به مردم کشور خود و سایر ملت‌های جهان وارد خواهد کرد، اصلا دنیای امروز دنیای این حرف‌هاست؟

وی اظهار داشت: دولتمردان و مسئولان آمریکا سال‌ها شعار می‌دادند که ما با دولت ایران مخالف هستیم، اما دوست مردم این کشوریم، اما امروز به وضوح پرده از این دو رویی، برداشته شده و کسانی که شعارشان در دنیا، عدم تبعیض است، دست به این اقدام غلط که اساس آن برمبنای تبعیض انسان‌ها و زیرپا گذاشتن حقوق آنهاست، می‌زنند.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه آمریکایی‌ها، همواره بر اینکه به تعهدات خود پایبند هستند، شعار می‌دهند، گفت: اما امروز آنها تمام اصول و تعهدات بین‌المللی را زیرپا گذاشته‌اند.

روحانی ادامه داد: چون این آدم، آدم خاصی است پرده دورویی را برداشت و آنچه را که در دل دارند را به نمایش می‌گذارد. اقداماتی که صرفاً علیه تعدادی از هموطنان عزیز ماست و یا مسلمانان و کسانی از کشورهای دیگر است.

وی افزود: اصلاً شعار این‌ها در دنیا عدم تبعیض بود می‌گفتند دوران تبعیض سپری شده، خب اساس این کار غلط اخیر آمریکا بر مبنای تبعیض غلط و ناروا است. این‌ها همیشه می‌گفتند حقوق انسان‌ها را مراعات می‌کنیم، حقوق بشر را مراعات می‌کنیم. این زیر پا گذاشتن حقوق انسان‌ها است.

رئیس جمهور اضاف کرد: این‌ها می‌گفتند به تعهدات وفا داریم چطور سفارتخانه شما ویزا صادر کرده و در گذرنامه‌زده و امضا کرده حال می‌گویید من آن را قبول ندارم و حق نداری به کشور من سفر کنی! این‌ها تمام اصول و تعهدات بین‌المللی را زیر پا گذاشته‌اند. دنیا دنیای ارتباطات است. جهان، جهان اتصال افکار مردم جهان است. دوران اینکه بخواهیم از دیوار برای فاصله بین کشورها و بین ملت‌ها استفاده کنیم، خیلی وقت است که این دوران سپری شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: ما در خیلی عرصه‌ها توانمندی‌های مان را به نمایش گذاشتیم. در انقلاب توانمندی یک ملت را برای یک قیام به نمایش گذاشتیم. ما در دفاع 8 ساله توانمندی دفاعی خودمان را به نمایش گذاشتیم ما در دوران تحریم استقامت یک ملت را به نمایش گذاشتیم.

وی گفت: ما لازم بود در مقطعی قدرت و توان سیاسی و مذاکراتی‌مان را به نمایش بگذاریم. یک حرفی مطرح بود (یا ترس بود یا شبهه) می‌گفتند نمی‌شود ما در برابر قدرت بزرگ بشینیم و مذاکره کنیم. در این وضعیت معلوم است که ما موفق نمی‌شویم آن هم نه با یک قدرت بلکه با 6قدرت بزرگ آن هم بزرگ‌ترین کشورها و قدرت‌های جهان! می‌خواهیم مذاکره کنیم؟

رئیس جمهور تصریح کرد: در مذاکرات، مقررات را آنان درست کرده‌اند. همه مقررات آژانس و منشورسازمان ملل و غیره همه را آن‌ها نوشته‌اند. پس اصول مذاکراتی از یک مبنا مال آنان است. زور تبلیغاتی هم به عهده آنان است سازمان‌های بین‌المللی هم تحت نفوذ آنان است. می‌گفتند ما چگونه می‌توانیم پیروز شویم؟ ظاهراً مثل‌ همان انقلاب که می‌گفتند دست خالی در برابر تانک چگونه پیروز می‌شویم و می‌گفتند شدنی نیست این هم ظاهرش استدلالی داشت و می‌گفتند آنان همه چیز دارند و ما چگونه می‌توانیم در یک مذاکرات موفق شویم.

روحانی ادامه داد: ما از روز اول معتقد بودیم و ملت ما از روز اول معتقد بود که ایران این توان را دارد این منطق و دانش و هنر را دارد که در یک مذاکرات پیچیده علمی، فنی و سیاسی و حقوقی بتواند در برابر بزرگترین قدرت‌های جهان بنشیند، استدلال کند و پیروز شود و به یک قراردادی برسد که منافع ملی و خط قرمزهای کشور را بخوبی مراعات کند.

روحانی اضافه کرد: در حال حاضر  مرحله دوم خرید را داریم و شرط کردیم که 20 درصد آن را ما می‌سازیم و 40 درصد نیروگاه بعدی را ما درست می‌کنیم. دنیای امروز دنیای همکار‌ی‌هاست البته در بعضی امور اگر ما وارد نشویم و زحمت نکشیم اسرار علمی را به این سادگی به ما نمی‌دهند.

وی تصریح‌کرد: در همین سانتریفیوژ یک فوتی داشت که آن را به ما یاد نداده بودند. تزریق می‌‌کردیم اما آن سانتریفیوژها می‌ترکید (این داستان برای سال 82 است) یک نفر آمد که مخترع این سانتریفیوژ بود. آن فرد گفت دلم برای شما سوخت که جوان هستید من فوت کار را به شما می‌گویم. یک اسرار علمی وجود دارد که ممکن است به ما یاد ندهند اما ما باید با استعداد خودمان پیش ببریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه علم و فضا برای ما اهمیت دارد، گفت: ما نیازمند به این تکنولوژی هستیم. این تکنولوژی به ما قدرت می دهد. هر چه قدرت ما در علم بیشتر شود سلطه ما بیشتر می‌شود. صیانت کشور ما آسانتر می‌شود و دشمن با چشم‌ طمع به کشور ما نگاه نمی‌کند.

روحانی خاطرنشان کرد: رهبری نسبت به علوم جدید و پیشرفته بسیار حساس هستند و آن را دنبال می‌کنند. یکی از مواردی که گاهی ایشان سوال می‌کنند راجع به همین های‌تک‌ها است که به کجا رسید و پیشرفت ما در چه وضعیتی است. امروز شاهد ساخت ماهواره‌های متنوع هستیم. ینجشیف مخابراتی و همچنین پرتاب‌گرهای مورد نظر که بتوانیم ماهواره را در فضا قرار دهیم.

امروز زمانی است که بعد از برجام فرصت لازم به دست آمده تا هم از تجربه دیگران بیشتر استفاده کنیم و هم خودمان با اراده‌ای قوی‌تر در مسئله علم و دانش از جمله در زمینه فضا کوشش مضاعف کنیم تا دستاوردهایی داشته باشیم که باعث غرور و قدرت و توسعه ما شود.

به گزارش فارس رییس جمهوری همچنین از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشگاه فضایی ایران که در حاشیه مراسم روز ملی فناوری فضایی در سالن اجلاس سران برپا شده است، بازدید و با توضیح مدیران و متخصصان حوزه فناوری فضایی کشور در جریان آخرین دستاوردها و پیشرفت ها در این بخش قرار گرفت.

 

ماهواره "ناهید ١"

ماهواره ناهید ١ اولین ماهواره مخابراتی در کشور است که در پژوهشکده سامانه های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است.

ماموریت این ماهواره مخابراتی در راستای دست یابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره های مخابراتی زمین آهنگ، مطرح و در یک ماهواره پیاده سازی شده و فناوری به کار گرفته شده در آن، پایه اصلی فناوری های مورد نیاز ماهواره های عملیاتی کشور است.

باز کردن صفحات خورشیدی در مدار، ارتباط در باند مخابراتی KU در مدار، تصویربرداری و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی از جمله ماموریت های ماهواره مخابراتی ناهید ١ است.

همچنین فراهم کردن تجهیزات آزمون مکانیزم های فضایی ، تجهیزات مخابراتی فرکانس بالا و طراحی بخش های آن، تعیین و کنترل وضعیت سه محوره، ارتباط مخابراتی دائم در باند S، تصویربرداری ضمن عملیات و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی به کمک آن نیز از اهداف ثانویه طراحی و ساخت این ماهواره است.

 

ماهواره "پیام امیر کبیر"

ماهواره پیام امیرکبیر که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شده است، دارای ماموریت تصویربرداری پایشی با دقت بهتر از ٤٠ متر در طیف های رنگی و پانکروماتیک و ذخیره و ارسال پیغام های کاربران و سنجش تشعشعات فضایی است که با پرتابگر بومی پرتاب خواهد شد.

فناوری های متعددی در این پروژه بومی شده و به سطح بلوغ نهایی برای استفاده در صنعت فضایی رسیده است.

 

سامانه "انتقال مداری (سامان١ ) "

سامانه انتقال مداری (سامان١) که در پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده است، برای انتقال ماهواره ها از مدارهای پایینی زمین به مدارهای بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزاء این سامانه شامل سیستم ناوبری و کنترل کامل و مستقل  یک سیستم پیشرانش کامل (با بازدهی بالا برای کاهش وزن)، سیستم توان و سخت افزار و کامپیوتر پرواز است.

با توجه به رها شدن سیستم انتقال مداری و ماهواره در مدار پارک توسط حامل، سیستم انتقال مداری وظیفه پایدارسازی، دفع اغتشاشات بعد از رهاسازی و در نهایت تزریق دقیق ماهواره در مدار را دارا است.

ماموریت اولین سامانه انتقال مداری، انتقال یک ماهواره ١٠٠ کیلوگرمی از مدار پارک با ارتفاع ٤٠٠ کیلومتری به یک مدار بیضوی با ارتفاع اوج ٧٠٠ کیلومتر و حضیض ٤٠٠ کیلومتری تعیین شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها