يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۱۱۴۸۹
زمان انتشار: ۱۴:۵۴     ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
با روشن شدن خط فکری فلین سئوالی که بلافاصله به ذهن می آید این است که این افکار چگونه با خط فکری ترامپ که وی آنرا به نوعی دوری از مداخله جویی ترسیم کرده است، همخوانی دارد؟
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، واپسین دقایق چهارشنبه 13 بهمن ماه 1395 و دومین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی، ژنرال مایکل فلین مشاور امنیت ملی ترامپ در حاشیه نشست خبری شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید حاضر شد و در اظهاراتی تند و آتشین مدعی شد: اقدامات اخیر ایران، از جمله شلیک تحریک آمیز یک موشک بالیستیک و حمله به یک شناور نیروی دریایی عربستان سعودی توسط شبه نظامیان انصار الله مورد حمایت آن کشور، تاکیدی است بر آنچه جامعه جهانی باید از آن آگاه باشد و آن نقش بی ثبات کننده ایران در سطح خاور میانه است.

فلین افزود: علاوه بر این، شلیک این موشک بالیستیک نادیده گرفتن قطعنامه 2231شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز محسوب می شود که از ایران می خواهد از هر نوع فعالیتی در رابطه با موشکهای بالیستیک قادر به حمل کلاهک هسته ای، و آزمایش چنین موشکهایی، اجتناب کند.

به ادعای مشاور امنیت ملی ترامپ، این موارد تنها تازه ترین موارد اقدامات مشابه ایران ظرف 6 ماه گذشته است که طی آن، نیروهای انصارالله آموزش دیده و تجهیز شده توسط ایران به شناورهای نیروی دریایی امارات متحده عربی و عربستان سعودی حمله کرده اند، و شناورهای ایالات متحده و متحدانش را در حین گشت زنی در دریای سرخ تهدید کرده‌اند.

وی با انتقاد از عملکرد دولت قبل و تغییر خط مشی دولت اوباما در قبال ایران گفت: دولت اوباما از واکنش مناسب به اقدامات تحریک آمیز ایران باز ماند. اقداماتی از قبیل انتقال سلاح، حمایت از تروریسم و نقض عرفهای بین المللی. دولت ترامپ این اقدامات ایران را که امنیت، شکوفایی و ثبات منطقه و ورای آن را تهدید می کند و جان آمریکاییان را در معرض تهدید قرار می دهد را محکوم می کند. فلین خاطرنشان کرد: ترامپ شدیدا منتقد توافقنامه هایی است که بین دولت اوباما و ایران منعقد شده و همچنین از سازمان ملل متحد به خاطر آنچه وی ضعف و بی تاثیری آن در برابر ایران نامید انتقاد کرد و با لحنی گستاخانه مدعی شد: ایران به جای قدردانی از آمریکا به خاطر آن توافقها، گستاخ‌تر شده است. از امروز، ما (اقدامات) ایران را رسما ً تحت نظر قرار می دهیم.

در ادامه این یادداشت مروری خواهیم داشت بر عقاید و اظهارات میکل فلین و نقش و جایگاه وی در دولت ترامپ:

نگاه واقعگرایانه به روسیه

دی ماه 1394 ژنرال فلین در گفتگو با اشپیگل در مورد ورود نظامی روسیه به جنگ داخلی سوریه گفت: ما باید بطور سازنده با روسیه کار کنیم. چه خوش‌مان بیاید چه نیاید، روسیه تصمیم گرفته در سوریه حضور یابد و در آنجا به عملیات نظامی دست زند. آن‌ها آنجا هستند و این امر بطور جدی سیر تحولات را تغییر می‌دهد. شما می‌توانید بگوئید روس‌ها بدند و باید به خانه‌شان برگردند. ولی این‌طور نخواهد شد. واقعیت را ببینیم.

تمایلات ضد شیعی

  • مهرماه واشنگتن اگزماینر به نقل از «مایکل فلین» ژنرال بازنشسته آمریکایی اعلام کرد: ایران و نیروهای مبارز شیعه عراق بعد از بازپس‌ گیری موصل پیروز واقعی عرصه خواهند بود.

فلین، مسئول پرونده ایران

  • آذرماه یک منبع در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به روزنامه الانباء کویت گفت «مایکل فلین» مدیر پیشین اداره اطلاعات وزارت دفاع از سوی ترامپ مسئولیت پرونده ایران در شورای امنیت ملی آمریکا را بر عهده گرفته است. این منبع که خواست نامش فاش نشود، به الانباء کویت، گفت: دونالد ترامپ جهت برخورد با مسائل منطقه، دو تن از استراتژیست‌های آمریکایی که سابقا در پنتاگون کار می‌کردند را تحت ریاست «مایکل فلین» مسئول پرونده ایران در شورای امنیت ملی آمریکا کرده است.

مخالفتها با انتخاب فلین

  • دوشنبه 15 آذر 53 گروه غیرانتفاعی در نامه‌ای به دونالد ترامپ از او خواستند تا فلین را به این سمت انتخاب نکند، آن‌ها در نامه خود «مایکل فلین» را دارای تفکرات به شدت ضد اسلامی دانستند که برای امنیت و جایگاه آمریکا یک تهدید است.

هشدار «توماس ریکس» به سیاست‌های ضد ایرانی فلین

  • «توماس ریکس» تحلیلگر نشریه «فارین پالیسی» روز 17 آذرماه نسبت به احتمال اتخاذ سیاست‌های جنگ‌طلبانه علیه ایران در دولت جدید آمریکا هشدار داد.

وی که زمانی نیروی واحد اطلاعات ارتش آمریکا بوده و پس از آن هم تحلیلگر آژانس اطلاعات دفاعی این کشور شده، «مایکل فلین» را «خطری روشن برای امنیت ملی» آمریکا توصیف کرد.

ریکس در ادامه به گزارشی که پیشتر روزنامه نیویورک تایمز هم منتشر کرده بود، اشاره کرده است. به نوشته نیویورک‌تایمز و ریکس، بعد از حادثه حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی در سال 2012، فلین تلاش کرده بود تا به نحوی ایران را مقصر این حادثه جلوه دهد.

بنابر این گزارش، همین اصرارهای فلین برای توسل به تئوری‌های توطئه و تأکید بر سناریوهایی که مدرکی برای اثبات آن‌ها وجود نداشت، نهایتا به بروز اختلاف میان او و تیم امنیت ملی کاخ سفید منجر شد. نهایتا او تنها یک سال در ریاست آژانس اطلاعات نظامی آمریکا دوام آورد.

ریکس نوشته است: «او "استعفا" کرد، اما واقعیت این بود که سلسله مراتب اطلاعاتی و در رأس آن "جیمز کلپر" او را اخراج کردند. من از اینکه که کلپر بعد از آنکه ترامپ اعلام کرد فلین مشاور امنیت ملی‌اش خواهد بود، استعفا داد. تصور من این است که او (فلین) نمی‌خواست هیچ رابطه‌ای با فلین داشته باشد.»

وی افزود: «رئیس‌جمهور منتخب با انتخاب فلین به عنوان مشاور امنیت ملی، فردی را ارتقا رتبه داده که اقداماتش مبتنی بر تئوری‌های توطئه است و به دنبال اقدام قاطعانه در جهان اسلام است و به تصور من، او فارغ از اینکه مدارکی (برای اثبات نظریاتش) باشد یا نه، برای پیشبرد این هدف فشار خواهد آورد.»

تحلیلگر فارین پالیسی ادامه داد: «نگرانی من این است که فلین شروع به ترسیم مسیری برای درگیری یا جنگ با ایران خواهد کرد. رئیس‌جمهور ترامپ که چندان به مطالعه معروف نیست، به حرف‌های فلین گوش خواهد کرد و به همین جهت او نقش مهمی در تعریف رخدادها برای رئیس‌جمهور خواهد داشت. این برای من کابوسی است که دیر یا زود محقق می‌شود. واقعا نگران هستم.»

عقاید متوهمانه و متوحشانه فلین در تازه ترین کتابش

کتاب‌ «زمین نبرد: چگونه می‌توانیم جنگ جهانی علیه اسلام افراطی و متحدانش را پیروز شویم» تازه ترین کتاب وی است. کتاب ژنرال فلین در تیرماه سال جاری به چاپ رسید. در این کتاب وی حملات لفظی زیادی را علیه ایران انجام داده است در قسمت های از این کتاب می خوانیم:

ایران دشمن سهمگین است که نزدیک به 40 سال است با آمریکا و متحدین آن، بطور اخص اسرائیل، در جنگ است. ریشه این جدال در طبیعت جمهوری اسلامی نهفته است و ربطی به نارضایتی های واقعی و یا خیالی آنان نسبت به آمریکا ندارد.

پیروزی ایران در عراق بر «شیطان بزرگ»، کشور های کوچکتر منطقه خاورمیانه را مجبور خواهد کرد که به قواعد ایران گردن بگذارند. این امر باعث می شود که منطقه بیش از پیش حالت غیر دوستانه نسبت به ما و متحدینمان به خود بگیرد. همه این امور می تواند بدون نیاز به بمب اتمی که همه بحث سیاستگذاران را در غرب به خود مشغول کرده است صورت بگیرد. (ص 87)

صرف تمرکز بر موضوع هسته ای هیچ رئیس جمهور آمریکا خواهان تغییر رژیم تهران نشده است. هیچ دولتی (در آمریکا) میلیون ها ایرانی ناراضی را حمایت نکرده است. او لبه تیز انتقادش را متوجه بخش فارسی صدای آمریکا می کند و می گوید: در حقیقت، رادیو و تلویزیون فارسی زبان خود ما که برای ایران پخش می شود اغلب اوقات منتقد آمریکاست تا حکومت تهران که ما را تهدید می کند. (ص 89) جیمی کارتر، که به علت عدم حمایت از رضاشاه باعث روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران شد و باراک اوباما  با ایران معامله کرد. اوباما را می توان مانند کارتر به دورویی و ظاهرسازی متهم کرد. اگر حمله به لیبی درست بود چطور حمله به سوریه و ایران درست نبود؟ (ص 91)

نتیجه گیری کتاب (ص 175 به بعد):

این خطای استراتژیک بزرگی بود که آمریکا به عراق حمله کرد. اگر آنطور که ما بعد از حملات 11 سپتامبر ادعا کردیم، هدفمان غلبه بر تروریسم و دولت های حامی تروریسم بود باید هدف اصلی تهران می بود نه بغداد. روش بکار گرفته شده باید سیاسی می بود یعنی حمایت از اپوزیسیون داخلی. ما با این روش، نظام شوروی را پایین کشیدیم، کاری که به مراتب سختتر از پایین کشیدن جمهوری اسلامی بوده است. این کار به دست دولت اوباما انجام نخواهد شد. ما باید منتظر رهبری جدیدی در واشنگتن باشیم. آن رهبران جدید باید استراتژی پیروزمندانه ای را شکل دهند و آزادی را به ایران باز گردانند.

حل تناقض اظهارات فلین با سیاست های ترامپ

با روشن شدن خط فکری فلین سئوالی که بلافاصله به ذهن می آید این است که این افکار چگونه با خط فکری ترامپ که وی آنرا به نوعی دوری از مداخله جویی ترسیم کرده است، همخوانی دارد؟

ترامپ در سخنرانی معروف خود در خصوص رئوس "سیاست خارجی" دولتش گفت: "دنیا باید بداند که ما در خارج از مرزهایمان در جستجوی دشمن نخواهیم بود. ما همواره خوشحال خواهیم شد که دشمنان قدیمی دوست یکدیگر شوند و دوستان قدیمی متحد یکدیگر."

پاسخ این سوال در نتیجه گیری که فلین در کتابش ارائه می دهد مستتر است:

از تقاطع گیری این جملات فلین در کتابش و سیاست ترامپ مبنی برعدم ورود آمریکا به جنگ های پرهزینه به گزینه تحریم و فشار اقتصادی علیه مردم ایران می رسیم. به نظر نگارنده اقدامات ضدایرانی آشکار تیم ترامپ در هفته های اخیر حکایت از یک عملیات روانی پیچیده با رویکرد فرستادن پالس های باورپذیر نظامی و جنگ طلبانه در راستای ایجاد تغییرمحاسباتی در بدنه تصمیم گیر کشور و تن دادن به خواسته های آنها و عقب نشستن از اهداف و فعالیت های مشروع منطقه ای کشور عزیزمان ایران است.

در نهایت مایکل فلین مدعی شد ️اخطاری که امروز به ایران داده شد مهم است، می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم ایران می‌داند که در برابر اقداماتش بیکار نخواهیم نشست. این جمله دقیقا مشابه اظهار نظر آویگدور لیبرمن وزیر جنگ صهیونیست ها در سیزدهمین نشست سالانه مرکز سابان در اندیشکده بروکینگز است که اواخر سال گذشته میلادی برگزار گردید: پاسخ و جنجال رسانه ای معنادار در برابر آزمایشهای موشکی ایران. هیچ آزمایشی بی پاسخ نخواهد ماند! نحوه پاسخ آنها در این مورد نشان خواهد داد که آیا به جنجال رسانه ای اکتفا خواهند کرد یا پاسخ های عملی دیگری در نظر دارند و آن را بهانه خواهند ساخت جهت فشار اقتصادی و تحریم علیه ایران؟ و آیا اصولا با توجه به جو منفی کنونی جهانی علیه ترامپ موفق خواهند شد یا خیر؟

* ماشااله ذراتی / پژوهشگر مسائل راهبردی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها