يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۱۲۱۷۳
زمان انتشار: ۱۰:۳۰     ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
دونالد ترامپ از زمان آغاز ریاست جمهوری خود تصمیماتی را اتخاذ کرده که جنجال های زیادی را پدید آورده اند اما آیا به راستی ترامپ این تصمیمات را به تنهایی اتخاذ می کند؟
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا جنجال های زیادی در اغلب کشورهای جهان بویژه ایالات متحده بواسطه تصمیمات کاخ سفید روی داده است؛ اما آیا تمامی این تصمیمات از سوی ترامپ اتخاذ شده یا آنکه فرد یا افراد دیگری در پشت پرده این تصمیمات قرار دارند؟

«استیو بانون» فرد پشت پرده
گفته می شود «استیو بانون» فردی است که در پشت پرده این تصمیمات جنجالی قرار دارد در همین رابطه مجله «تایم» جلد شماره ۱۳ فوریه خود را به تصویری از استیو بانون، مشاور ترامپ، اختصاص داده با عنوان The Great Manipulator. در واژگان اجتماعی و سیاسی، «مانیپولاسیون» به معنی «دستکاری کردن» است و «مانیپولاتور» به کسی می‌گویند که توان دستمالی کردن و هدایت تحولات یا اشخاص را به سمت و سوی مطلوب خود داراست.

استیو بانون در دولت ترامپ بعنوان استراتژیست کل (Chief Strategist) کاخ سفید منصوب شد که جایگاهی جدید است و ترامپ، در تغییرات جنجالی خود در ترکیب اعضای شورای امنیت ملی، بانون را به عضویت شورای امنیت ملی آمریکا درآورد یعنی وی را در جایگاهی برابر با بلندپایه‌ترین مقامات دولت آمریکا قرار داد.

به همین دلیل است که برخی رسانه‌ها این کارمند سابق بانک گلدمن ساکس و فیلمساز و کارگردان و نظریه‌پرداز «راست جدید پوپولیستی» را دومین مرد قدرتمند آمریکا،‌ پس از ترامپ، نامیده‌اند.

اما آیا بانون به واقع مرد شماره ۲ است؟

در طنز تلویزیونی پربیننده «الک بالدوین» استیو بانون را در پوشش اسکلت (نماد مرگ)‌ می‌بینیم که گویا او رئیس‌جمهور واقعی آمریکاست نه ترامپ.

در طنز- شو الک بالدوین،‌ استیو بانون بیهوده با نماد «مرگ» نشان داده نشده است. اگر توجه کنیم به سخنرانی تابستان ۲۰۱۴ او در واتیکان که مقارن بود با یکصدمین سال ترور« فرانتس فردیناند» ولیعهد اتریش، که شروع جنگ اول جهانی بشمار می‌رود. استیو بانون وضع امروز غرب را با آن زمان مقایسه کرد و گفت: مثل امروز همه چیز سر جای خودش بود و تجارت و زندگی عادی جریان داشت،‌ ولی فقط چند هفته بعد پنج میلیون نفر در یونیفورم نظامی بودند و ظرف ۳۰ روز یک میلیون نفر کشته شدند.

بانون خودش را ملی‌گرا می‌نامد و در سال ۲۰۱۴ در گفتگویی با دیلی‌بیست، خود را لنینیست معرفی می‌کند اما اضافه می‌کند که «نه این‌که مارکسیست باشم. لنین می‌خواست دولت را از بین ببرد و من هم آرزویم از هم پاشیدن دولت است.»

رسانه‌هایی مثل نیویورک تایمز بانون را متهم می‌کنند که مخالف مهاجران، فمینیسم و چندفرهنگی در آمریکاست. از آزار و اذیت مسلمانان و دیگر گروه‌های اقلیت لذت می‌برد و پیش از این در رسانه‌های اجتماعی، عبارات توهین آمیزی منتشر کرده است.

بانون و خاورمیانه
دیدگاه‌های استیو بانون درباره خاورمیانه چیزی نیست بجز همان نظراتی که از سال ۲۰۱۳ «هنری کیسینجر» مکرر بیان کرده و خواستار اتحاد آمریکا و روسیه شده است.در واژگان استیو بانون «غرب یهودی- مسیحی» Judeo-Christian West، علیه «اسلام افراطی» شده قرار دارد، و این همان موضوعی است که «تونی بلر» نخست وزیر اسبق انگلیس به تبعیت از کیسینجر، در سخنرانی جنجالی ۲۳ آوریل ۲۰۱۴ در دفتر بلومبرگ لندن بیان کرده است.

در نظر ترامپ و بانون، روابط خارجی باید بازی با حاصل جمع صفر باشد. اگر دیگری برنده شود پس ما خواهیم باخت. همانطور که ترامپ در مراسم تحلیفش نیز گفته بود: از امروز به بعد قرار است آمریکا اول باشد.

تخریب گر
بانون، دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه «جورج تاون» در رشته «مطالعات امنیت ملی»، مدیر وبسایت افشاگر «بریت بارت» و یکی از زیرک‌ترین مدیران رسانه‌ای آمریکاست. وی، ید طولایی در تجارت، فیلم‌سازی، تهیه‌کنندگی تلویزیونی دارد و افسر سابق نیروی دریایی آمریکاست. او یک حرفه‌ای تمام‌عیار در زد و بند با رسانه است. با جراید به خوبی کنار می‌آید و بازی‌های کثیف‌شان را می‌فهمد. بسیاری او را نسخه پیشرفته ترامپ می‌خوانند. دارای تمایلات نژادپرستانه است و یک شخص بسیار فرصت‌طلب. او از موفقیت‌های تجاری خود در جهت تاسیس «موسسه محاسبات سوابق دولت‌ها» استفاده کرد و تبدیل به یکی از افرادی شد که سوابق و عملکرد دولت‌ها را مورد نقد قرار داد. بانون، در سال ۲۰۰۷ به بریت بارت پیوست و پس از مرگ مدیر این سایت در سال ۲۰۱۲، عملا مدیریت را به دست گرفت و با انتشار شش پرونده از مسائل خیلی محرمانه ناگهان وبسایت وی به دستور دولت آمریکا بسته شد. در آن زمان بود که «بن شاپیرو» سردبیر وبسایت مذکور بانون را یک فرد مخرب خواند که وبسایت را تبدیل به بلندگوی شخصی ترامپ کرده است.

شاپیرو اخیرا در گفتگو با «دیلی وایر» در مورد بانون گفت: «او یک چهره کثیف دارد. یک نژادپرست است و عموما دوستانش را می‌رنجاند و افراد را تهدید می‌کند. او یک شخص خودخواه است که نام‌های بزرگ و افراد شاخص را از صندلی پایین می‌کشد، تحقیر می‌کند و با آتو گرفتن و ابزار قرار دادن آنها پس از تحقیر، از آنها در جهت اهداف شوم‌ش بهره می‌گیرد. او بدین طریق، هدف به هدف جلو می‌رود و ترامپ هدف بعدی اوست».
چند نقل قول درباره بانون

همانطور که اشاره شد بانون سردبیر بریت بات است که رسانه افراطی دسته راستی است که تئوری های توطئه را ترویج کرده و از ناسیونالیسم افراطی حمایت می کند. این واقعا ترسناک است.«سوزان رایس» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا ورود بانون به کاخ سفید را حرکتی دیوانه وار خوانده است. «رابرت گیتز» وزیر دفاع اسبق آمریکا در دولت بوش نیز گفته این تنزل مقام یک اشتباه مهلک است.

«جان مک کین» سناتور جمهوریخواه آمریکا و رییس کمیته نیروهای مسلح سنا گفته من نگران شورای امنیت ملی هستم. این انتصاب استیو بانون یک خروج رادیکال از سابقه و کارکرد شورای امنیت ملی است. نگرانی بزرگ دیگری هم وجود دارد: ترامپ دیوانه و نادان است: بانون مخرب است. اگر این دو توسط ستاد مشترک ارتش تحت نظارت نباشند تصمیمات آنها برای جهان فاجعه بار خواهد بود.

«چارلز کروتامر» تحلیل گر محافظه کار آمریکایی می گوید ایده های ترامپ این گونه است که همه ملل بلا استفاده اند. این اتفاقی نیست؛ «آمریکای برنده» نام یک گروه طرفدار نازی ها به رهبری چارلز لیندبرگ بوده است و ورژن ترامپ و بانون از «آمریکای برنده» کمتر از این گروه طرفدار نازی ها خطرناک نیست. این ایده آمریکا را نسبت به همه جهان دشمن خواهد کرد و اقتدار اخلاقی آمریکا را در میان جهان از بین خواهد برد.

به اعتقاد برخی کارشناسان ترامپ و بانون باهم می توانند دنیا را به سمت هولوکاست هسته ای ببرند.جیمز استاینبرگ، معاون مشاور امنیت ملی سابق در دولت کلینتون نیز گفت که اینگونه نادیده گرفتن صریح و روشن از اصل به خوبی تثبیت شده در مورد مسائل مربوط به امنیت ملی، در واقع رد دیدگاههای مشترک دولت های جمهوریخواه و دموکرات است.

«جک رید» سناتور دموکرات آمریکا نیز این اقدام را «ظالمانه و به طور بالقوه خطرناک» توصیف کرد و گفت که ترامپ در حال تبدیل شورای امنیت ملی به نهادی است که فاقد هرگونه صدای نظامی غیر حزبی است.

رسانه ای در حمایت از اسرائیل
بریت‌ بارت، وب‌سایتی که بانون مدیریت اجرایی‌اش را سال‌ها بر عهده داشته، به شدت بنیادگرا است و سال ۲۰۰۷ میلادی، ۹ سال پیش، در آستانه انتخاباتی که اوباما از آن سر برآورد متولد شد. این رسانه‌ تحلیلی و خبری، در لس‌آنجلس متولد شد اما اکنون در تگزاس، لندن و بیت المقدس دفتر دارد. لری سولو، مدیرعامل آن است و مدیریت اجرایی آن را استیو بانون برعهده دارد.

نام رسانه بریت‌بارت از آندره جیمز بریت‌بارت، گرفته شده که یک ناشر محافظه‌کار آمریکایی بود و در برنامه‌های خبری گوناگون شرکت می‌کرد، کار او روزنامه‌نگاری،‌ تحلیل و تفسیر اخبار بود و سابقه زیادی به عنوان مفسر واشنگتن پست داشت. او همچنین از بنیانگذاران رسانه مشهورتر هافینگتون پست، بود. شاید به همین خاطر بود که لقب «هافینگتون پست راست افراطی» را نصیب بریت بارت‌نیوز کرده است. او همچنین به عنوان یکی از سخنگوهای جنبش تی‌پارتی هم شناخته می‌شد. تی‌پارتی یا جنبش اعتراضی چای- میهمانی چای، یک جنبش سیاسی آمریکا بود که از کاستن مخارج دولت و مالیات‌ها و کاهش کسری بودجه و بدهی ملی در آمریکا حمایت می‌کرد و بخش زیادی از آن تحت سیطره محافظه‌کاران و پوپولیست‌ها بود. آن‌ها یکی از مطرح‌ترین و فعال‌ترین حرکت‌های ضد اوباما طی سال‌های اولیه ریاست جمهوری او بودند.

آن طور که لری سولو، یکی دیگر از بنیانگذاران این وب‌سایت می‌نویسد، بریت‌بارت نیوز، به عنوان یک رسانه حامی اسرائیل متولد می‌شود. او می‌نویسد: یک شب در بیت المقدس، آماده شام خوردن بودیم که آندره [بریت‌بارت] رو به من کرد و پرسید تمایل دارم به او در ساختن یک شرکت رسانه‌ای که برای «تغییر جهان» کار می کند با او باشم؟ آن‌ها کار این رسانه‌را پس از این شب شروع می‌کنند.

یک روح در دو بدن
از آنچه گفته شد می توان فهمید که ترامپ و بانون دارای روحیات یکسانی هستند و ویژگی بارز آنها پرخاشگری و داشتن روحیات ملی گرایانه است. از همین رو می توان متوجه شد دست کم در چهار سال آینده جهان نباید انتظار رفتار منطقی از دولت آمریکا داشته باشد زیرا حضور بانون در کنار ترامپ جنجالی به نوعی یک حامی و مشوق برای اقدامات جنجالی رئیس جمهور آمریکا محسوب می شود و بعید هم نیست که تفکرات و اندیشه های بانون در قالب «فرمان های اجرایی» به امضای دونالد ترامپ برسند.
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها