يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۱۲۱۸۰
زمان انتشار: ۱۱:۱۳     ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
حمید رضا حاجی‌بابایی مطرح کرد؛
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس با تشریح اقداماتی که در این برنامه با موضوع آموزش و پرورش انجام شد، گفت: نظام رتبه بندی معلمان، هوشمندسازی تمام مدارس ‌و اختصاص ۳ میلیارد دلار برای بازسازی مدارس فرسوده از جمله این موارد است.
به گزارش پایگاه 598، حمید رضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، به تشریح جزئیات برنامه ششم توسعه درباره آموزش و پرورش پرداخت و  اظهار داشت: موضوعاتی که مطرح می‌شود مسائل محوری برنامه بوده و دولت موظف است طرحهای مرتبط با آنها و همچنین مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را صرفاً در حوزه‌های ذیل‌ در بودجه سالانه خود اعمال کند.

وی افزود: موضوعات خاص راهبردی در مورد آب و محیط‌زیست، موضوعات خاص مکان‌محور در مورد توسعه سواحل مَکران، اروند و بازآفرینی بافتهای ناکارآمد شهری (حاشیه شهرها و بافتهای فرسوده)، بافتهای تاریخی و مناطق روستایی و موضوعات خاص بخش پیش‌روی اقتصاد در مورد معدن و صنایع معدنی، کشاورزی، گردشگری، عبوری(ترانزیت) و حمل و نقل ریلی، فناوری نوین، توسعه و کاربست علم و فناوری و انرژی از موضوعات مرتبط هستند.

حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه مطابق برنامه ششم اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موضوع مهمی است، ادامه داد: موضوعات خاص کلان فرابخشی در مورد بهبود محیط کسب و کار، اشتغال، فضای مجازی، بهره‌وری تأمین منابع مالی برای اقتصاد کشور، نظام عادلانه پرداخت و رفع تبعیض، توانمندسازی محرومان و فقرا (با اولویت زنان سرپرست خانوار)، بیمه‌های اجتماعی و ساماندهی و پایداری صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی و پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، فرهنگ عمومی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی و توسعه آمادگی دفاعی و امنیتی از دیگر موضوعات مهم برنامه هستند.

**افزایش مهارت و تخصص فارغ التحصیلان دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس شورای اسلامی در خصوص توجه به موضوع آموزش مهارت‌ها در مراکز آموزشی، خاطرنشان کرد: مطابق آنچه در ماده 4 برنامه وجود دارد، افزایش مهارت و تخصص نیروی کار به ویژه فارغ‌ التحصیلان دبیرستان‌ها، هنرستان‌ها تا مقطع کارشناسی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با ارائه آموزشهای مهارتی، تخصصی و فنی و حرفه‌ای با استفاده از ظرفیت‌های خدمت زیر پرچم و کارورزی دانشجویان مورد اهمیت قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین، دولت مکلف است در سه‌ماهه اول هر سال گزارش اجرای این بند را به کمیسیون‌های برنامه‌ و بودجه و محاسبات و آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

حاجی‌بابایی با اشاره به اهمیت و اولویت بودجه آموزش و پرورش در بودجه‌های سنواتی، گفت: مطابق ماده هفت قانون برنامه، دولت موظف است از سال اول اجرای قانون برنامه، سالانه اعتبارات 20 ‌درصد دستگاههای اجرائی مندرج در قوانین بودجه سنواتی را به‌صورت بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد تنظیم نماید، به ‌نحوی که در سال پایانی اجرای قانون برنامه، 100 در صد دستگاهها، دارای بودجه مبتنی بر عملکرد باشند. مفاد این بند شامل مدارس دولتی نمی‌شود.

**واگذاری مدارس دولتی در برنامه ششم ممنوع شد

وی با اشاره به اهمیت مدارس دولتی در کشور و توجه بیشتر برنامه به این دسته از مدارس، گفت: در ماده 29 برنامه به موضوع عدم واگذاری مدارس دولتی اشاره شده و آمده است که به‌ منظور مردمی شدن و گسترش سهم بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد و به‌منظور افزایش بهره‌وری و ارتقای سطح کیفی خدمات و مدیریت بهینه هزینه به تمامی دستگاههای اجرائی که عهده‌دار وظایف اجتماعی، فرهنگی و خدماتی هستند (از قبیل واحدهای بهداشتی و درمانی، مراکز بهزیستی و توانبخشی، مراکز آموزشی، فرهنگی، هنری و ورزشی و مراکز ارائه‌دهنده خدمات و نهاده‌های کشاورزی و دامپروری) اجازه داده می‌شود در چهارچوب استانداردهای کیفی خدمات که توسط دستگاه ذی‌ربط تعیین می‌گردد، نسبت به خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی (به‌جای تولید خدمات) اقدام نمایند. در اجرای این بند واگذاری مدارس دولتی ممنوع است.

**مدارس دولتی از کاهش حجم و ساختار معاف شدند

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس شورای اسلامی در خصوص یکی دیگر موضوعات مهم برنامه که به مدارس دولتی توجه ویژه‌ای داشته است اشاره و تصریح کرد: در ماده 33 قانون برنامه پنج ساله آمده است که کاهش حجم، اندازه و ساختار مجموع دستگاههای اجرائی به‌ استثنای مدارس دولتی در طول اجرای قانون برنامه، ‌حداقل به میزان 155 درصد نسبت به وضع موجود از طریق واگذاری واحدهای عملیاتی، خرید خدمات و مشارکت با بخش غیردولتی با اولویت تعاونی‌ها، حذف واحدهای غیر ضرور، کاهش سطوح مدیریت، کاهش پستهای سازمانی، انحلال و ادغام سازمان‌ها و مؤسسات و واگذاری برخی از وظایف دستگاههای اجرائی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تصویب شورای‌عالی اداری به‌جز در مواردی که تأسیس آنها به‌ موجب قانون مصوب مجلس است.

وی افزود: دولت در حدود اعتبارات هزینه‌ای سالانه و متناسب با نرخ تورم نسبت به تعیین ضریب حقوق کارکنان دولت اعم از مشمولان و غیر مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری در لوایح بودجه سنواتی اقدام می‌کند. این حکم درطول برنامه حاکم بر ماده (125) قانون مدیریت خدمات کشوری خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دولت در سال اول اجرای برنامه باید نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند، عنوان کرد: مطابق این موضوع، امکان تجمیع کلیه پرداخت‌ها به مقامات، رؤسا، مدیران کلیه دستگاههای اجرائی شامل قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و دانشگاهها، شرکتهای دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانکها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکتهای بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی (در مواردی که آن بنیادها و نهادها از بودجه کل کشور استفاده می‌نمایند)، مؤسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، بنیادها و مؤسساتی که زیر نظر ولی‌فقیه اداره می‌شوند و همچنین دستگاهها و واحدهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند نظیر وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای تابعه آنها، ستاد اجرائی و قرارگاههای سازندگی و اشخاص حقوقی وابسته به آنها را فراهم نماید، به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد فوق مشخص شود و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود.

حاجی بابایی افزود: البته وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی ایران از شمول این حکم مستثنی هستند. ضمن اینکه اجرای این حکم درخصوص بنگاههای اقتصادی متعلق به وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تنها با مصوبه شورای عالی امنیت ملی مجاز خواهد بود.

وی تصریح کرد: دستگاههای مشمول این ماده مکلفند حقوق، فوق‌‌العاده‌ها، هزینه‌ها، کمک‌هزینه‌ها، کارانه، پرداخت‌های غیر ماهانه و مزایای ناخالص پرداختی ماهانه اعم از مستمر و غیرمستمر، نقدی و غیرنقدی و سایر مزایا به مقامات، رؤسا، مدیران موضوع این ماده را از هر محل منحصراً در فیش حقوقی منعکس و پس از ثبت در سامانه فوق، پرداخت کنند، به نحوی که میزان هرگونه ناخالص پرداختی ماهانه به هر یک از افراد مذکور بلافاصله در سامانه اطلاعاتی هر دستگاه مشخص باشد. 

**فاصله حقوق شاغلان آموزش و پرورش نباید بیش از 20 درصد باشد/ دولت مکلف به همسان سازی حقوق‌هاست

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فاصله حقوق شاغلان آموزش و پرورش نباید بیش از 20 درصد و فاصله حقوق بازنشستگان نباید کمتر از 10 درصد باشد، اظهار کرد: دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه سازوکارهای مناسب در نظامات پرداخت حقوق و مزایا و نظام مالیاتی را به نحوی مدون نماید که اختلاف حقوق و مزایای بین مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان موضوع این ماده در مشاغل مشابه و شرایط مشابه در هر صورت از 20 درصد تجاوز نکند و در مسیر تصمیم‌گیری قانونی قرار دهد.

وی افزود: دولت مکلف است بررسی‌های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و همسان‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف، با استفاده از سامانه امتیازی جامع در سال اول اجرای این قانون اقدام نماید، به نحوی که اختلاف حقوق و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری‌بگیران طی سنوات مختلف با شرایط شغلی، تحصیلی، سنوات و سایر متغیرهای خدمتی، در پایان اجرای قانون برنامه از 10 درصد تجاوز نکند و در جهت تصویب در مسیر قانونی قرار دهد و اجراء نماید.
وی ادامه داد: مجموع پرداختی ماهانه مقامات و مدیران و کارکنان دستگاههای موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب هشتم مهر ماه 1386 و ماده 35 این قانون حداکثر دو برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری است.

وی گفت: علاوه بر پرداخت‌های مذکور در این ماده و تبصره‌های (1) و (2) آن پرداخت عیدی موضوع قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت مصوب 20 دی ماه 1374، پرداختهای قانونی در زمان فوت، از کارافتادگی، بازنشستگی یا ازدواج طبق قوانین و مقررات مورد عمل درمورد کارکنان تابع قانون مدیریت خدمات کشوری و اعطای نشان‌های دولتی بر طبق قوانین و مقررات مصوب، درباره مشمولان این قانون امکان‌پذیر است.

**تأکید بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش/ تسهیل سفرهای فرهنگی دانش‌آموزان

حاجی بابایی با اشاره به اینکه دولت مکلف به اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید به نحوی باشد که تمام اقدامات وزارت آموزش و پرورش براساس این سند انجام شود و اقدامی مغایر با قانون و سند صورت نگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در برنامه پنج ساله به نظام رتبه بندی معلمان توجه شده است؟»، گفت:تهیه نظام رتبه‌بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص با شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه‌بندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی براساس سند تحول و نقشه جامع علمی کشور با تصویب مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه سنواتی قابل انجام است. بدان معنا که دولت باید این لایحه را برای تصویب در اختیار مجلس قرار دهد.

**آموزش و پرورش حاکمیتی و مولد  است

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید اولویت کشور باشد، تصریح کرد: ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و انسانی عهده‌دار اجرای سیاست‌های مصوب و هدایت و نظارت بر آن به‌عنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاههای اجرائی است.

وی افزود: در این برنامه به موضوع توسعه و تسهیل سفرهای فرهنگی دانش‌آموزی به‌ ویژه اردوهای زیارتی و  راهیان نور توجه خاصی شده است.

**جایگاه ویژه دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در برنامه ششم

حاجی بابایی با اشاره به جایگاه خاص دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی در آموزش و پرورش ادامه داد: سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان موظفند به منظور ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت با جذب معلم از طریق دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی، در طول اجرای قانون برنامه، ردیفهای استخدامی و تأمین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش را با رعایت قوانین و ضوابط مربوطه و ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاههای یاد شده برای جذب دانشجو معلم‌ها در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند.

وی اضافه کرد: در این برنامه همچنین آمده است، وزارت آموزش و پرورش مکلف است نسبت به اختصاص نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات مورد نیاز، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان بسیج دانش‌آموزی و سازمان دانش‌آموزی براساس مقرراتی که با پیشنهاد وزارت به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اقدام کند.

وی با اشاره به حمایت از فعالیت خیرین مدرسه ساز در آموزش و پرورش اظهار داشت: دولت مکلف به تنظیم  و اجرای سیاست‌های حمایتی از خیرین مدرسه‌ساز است و باید معادل کمکهای تحقق ‌یافته خیرین جهت تکمیل پروژه‌‌های نیمه‌تمام خیرین در بودجه سنواتی اقدام کند.

** اختصاص 3 میلیارد دلار برای بازسازی مدارس

وزیر اسبق آموزش و پرورش به یکی از مهمترین بندهای موجود در برنامه ششم توسعه که به مدارس نا ایمن توجه شده است اشاره و تصریح کرد:  در قانون برنامه آمده است که دولت مکلف است به منظور افزایش ایمنی و مقاوم‌سازی مدارس و فضاهای پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش معادل ریالی مبلغ 3 میلیارد دلار در طول اجرای قانون برنامه از محل حساب ذخیره ارزی پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی با اولویت پروژه‌های نیمه‌تمام آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش اختصاص دهد.

وی افزود: آیین‌نامه اجرائی این ماده ظرف سه‌ ماه پس از لازم‌ الاجراء شدن این قانون توسط سازمان با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و آموزش و پرورش تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
حاجی بابایی گفت: همچنین مطابق برنامه پنج ساله، تمام درآمدها، کمکها و هدایای مردمی نقدی به سازمان دانش‌آموزی پس از واریز به خزانه به‌ عنوان درآمد اختصاصی وزارت آموزش و پرورش محسوب می‌شود و وزارت آموزش و پرورش موظف است مبالغ واریزی در قالب بودجه سنواتی را فقط برای فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی توسط سازمان دانش‌آموزی در مدارس هزینه کند.

وی ادامه داد: در طول سالهای برنامه اعتبار و منابع لازم را در جهت ترویج ارزشهای ایرانی اسلامی و توسعه فرهنگ مطالعه و پژوهش در مناطق محروم روستایی و مناطق عشایری و مرزی در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد.

**به روز رسانی تجهیزات آموزشی هنرستان‌ها

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس شورای اسلامی به ماده 81 قانون برنامه پنجم که به تجهیز آموزشی هنرستان‌ها توجه دارد اشاره و گفت: دولت موظف است به منظور افزایش سهم آموزشهای مهارتی در نظام آموزشی کشور با رویکرد تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان در طول اجرای قانون برنامه از طریق بازنگری و اصلاح ساختار نظام اداری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و افزایش منابع و تجهیزات نسبت به افزایش سهم دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی- کاربردی در نظام آموزشی کشور اقدام و تجهیزات آموزشی هنرستان‌ها، آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای را به‌روز نماید. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکلف است در قالب دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته به پذیرش دانشجو اقدام نماید.

وی تصریح کرد: مطابق جدول شماره 12 کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، سهم آموزش‌های مهارتی تا پایان برنامه در نظام آموزشی رسمی آموزش متوسطه از 38 درصد در سال 1396 باید به 50 درصد در سال 1400 برسد.

**هوشمند سازی رایگان مدارس شهرهای زیر 20 هزار نفر

حاجی بابایی هوشمند سازی مدارس را یکی از مهمترین موضوعاتی عنوان کرد که تمام مدارس را در بر خواهد گرفت، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است با همکاری وزارت آموزش و پرورش تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه هوشمند سازی مدارس، امکان دسترسی الکترونیک به کتب درسی، کمک آموزشی، رفع اشکال، آزمون و مشاوره تحصیلی، بازیهای رایانه ای آموزشی، استعداد سنجی، آموزش مهارتهای حرفه‌ای، مهارتهای فنی و اجتماعی را به صورت رایگان برای تمام دانش آموزان شهرهای زیر 20 هزار نفر و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ فراهم نماید. دولت برای تامین هزینه‌های این ماده می‌تواند از مشارکت بخش غیردولتی استفاده نماید. هزینه های مذکور به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه از محل مالیات مشخص شده برای واردات و فروش سیگار مبالغی در اختیار برخی وزارتخانه‌ها قرار می‌گیرد، عنوان کرد:  100 درصد درآمدهای حاصل از اجرای بند (الف) ماده 88 برنامه پنج ساله طی ردیفهایی که در بودجه‌های سنواتی مشخص می‌شود در جهت کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از آن، بازتوانی و درمان عوارض حاصله از مصرف آن و توسعه ورزش موضوع بند (ب) ماده (69) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب چهارم اسفند ماه 1393در اختیار وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار  می‌گیرد.

**موافقت با بازنشستگی بانوان شاغل 20 سال خدمت

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس شورای اسلامی به ماده 97 قانون برنامه اشاره و گفت: تبصره الحاقی یک (ماده الحاقی 5)- تمام دستگاهها، سازمانها، شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی تابع صندوقهای بازنشستگی اعم از کشوری یا تامین اجتماعی را موظف می‌کند تا با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل که دارای حداقل 20 سال سابقه خدمت هستند بدون محدودیت سنی موافقت کنند. میزان محاسبه حقوق آنها براساس تعداد سالهای کارکرد و پرداخت حق بیمه آنان خواهد بود.

**واریز 5 درصد حقوق فرهنگیان به صندوق ذخیره/ دولت معادل سهم فرهنگیان پرداخت خواهد داشت

وی با اشاره به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان و پرداخت سهم دولت در برنامه پنجم حذف شده بود که این موضوع در برنامه ششم احیا شد، تصریح کرد: در ماده 100 برنامه اشاره شده که کارکنان وزارت آموزش و پرورش که عضویت صندوق ذخیره فرهنگیان را پذیرفته‌اند و یا خواهند پذیرفت باید ماهانه درصدی از حقوق و  مزایای خود را تا پنج درصد به حساب صندوق واریز کنند و دولت نیز موظف است همه‌ساله معادل سهم واریزی اعضاء به صندوق ذخیره فرهنگیان را به‌ طور کامل در ردیف اعتباری خاص در بودجه سنواتی منظور و پرداخت کند.

**قهرمانان ملی ایثار و شهادت در کتب درسی تمام پایه‌های تحصیلی

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی به توجه کامل برنامه به موضوع ایثار و شهادت در آموزش و پرورش اشاره و گفت: وزارت آموزش و پرورش مکلف شده است به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نسبت به معرفی الگوها و قهرمانان ملی ایثار و شهادت در متون درسی کلیه پایه‌های تحصیلی و فعالیت‌های پژوهشی و برگزاری مسابقات علمی  اقدام نموده و در جهت تعمیق ایمان و ترویج باورها در صیانت از فرهنگ دینی و انقلابی نسبت به  اجرای یادواره‌های شهدای دانش آموز و فرهنگی و برگزاری اردوهای راهیان نور ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان با سازمان بسیج همکاری لازم را به‌عمل آورد.

وی افزود: در همین راستا، دولت موظف است به منظور تداوم اجرای برنامه‌های شاخص در حوزه ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت به خصوص استمرار و  فراگیر نمودن برنامه راهیان نور با ایجاد و توسعه  ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم در دستگاههای اجرائی و فرهنگی نسبت به قرار دادن موضوع در سرفصل اعتبارات برنامه‌های فرهنگی و هزینه‌ای  وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها اقدام کند.

وی ادامه داد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزراتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و سایر نهادهای فرهنگی مکلفند جهت ارج نهادن به این چهره‌های ماندگار اقدام فرهنگی لازم را جهت معرفی آنها انجام می‌دهند.

**اختصاص 27 صدم درصد از مالیات بر ارزش افزوده جهت توسعه ورزش مدارس

حاجی بابایی با بیان اینکه برنامه پنج ساله حتی به موضوع ورزش مدارس هم توجه داشته است، اظهار کرد: دولت در ماده 109 برنامه مکلف شده است 27 صدم درصد از کل 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را برایتوسعه ورزش مدارس، ورزش همگانی، فدراسیون بین‌المللی ورزشهای زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، ورزش روستایی و عشایری، ورزش بانوان و زیر ساختهای ورزش به‌ویژه در حوزه معلولان و جانبازان اختصاص دهد. این مبلغ در ردیفهای مربوط به وزارت ورزش و جوانان و وزارت آموزش و پرورش در بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود و پس از مبادله موافقتنامه در اختیار این وزراتخانه‌ها قرار می‌گیرد. ضمن اینکه با این کار چیزی حدود 500 میلیارد تومان برای نخستین بار به ورزش مدارس اختصاص خواهد یافت.

**مراکز آموزشی و پژوهشی از پرداخت هزینه‌های انشعابات معاف شدند

وی به مراکزی که در برنامه پنج ساله از پرداخت هزینه انشعابات معاف هستند اشاره و عنوان داشت: در تبصره ماده 110 برنامه پنج ساله آمده است که مساجد، مصلی‌ها، اماکن مذهبی اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی و حوزه‌های علمیه شامل مراکز آموزشی، پژوهشی و اداری از پرداخت هزینه‌های حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب و عوارض ساخت و ساز فقط برای فضای اصلی معاف هستند.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین مطابق ماده 117 قانون برنامه، آموزش و مشاوره مستمر و مسولانه نوجوانان، جوانان با اولویت خانواده‌ها قبل، حین و دست کم پنج‌سال پس از ازدواج توسط همه دستگاههای ذی ‌ربط، به ویژه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی، مؤسسات آموزشی عمومی و آموزش عالی دولتی و غیردولتی، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و سایر نهادهای ذی ‌ربط با برخورداری خدمات مشاوره و روانشناسی از تسهیلات انجام خواهد شد.
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها