کد خبر: ۴۱۳۲۳۷
زمان انتشار: ۰۹:۳۵     ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
سیل اخیر در سیستان و بلوچستان بیشتر سفره‌های زیرزمینی، چاه‌ها و 400 قنات خشک ‌شده این استان را احیا کرده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه ایران: سیل اخیر در سیستان و بلوچستان بیشتر سفره‌های زیرزمینی، چاه‌ها و 400 قنات خشک ‌شده این استان را احیا کرده است.
 
به گفته «علی‌اوسط هاشمی» استاندار سیستان و بلوچستان«قبل ازسیل، این استان با 18 سال خشکسالی درگیر بوده و به‌ زحمت می‌توانست آب شرب مردم را تأمین کند، اما حال وضعیت خیلی خوب شده است». اعضای ستاد هماهنگی مدیریت بحران این استان هم به‌دنبال جاری شدن سیل اعلام کردند  با باران‌های اخیر بیش از 6 میلیارد مترمکعب آب در استان جاری شده که باز هم به‌ گفته استاندار بیش از 80 میلیون مترمکعب آن پشت سدها ذخیره و تقریباً همه مابقی این آب‌ها یا به دریا ریخته یا از کشورخارج شده است. این درحالی است که این 80 میلیون مترمکعب آب، نزدیک به یک درصد از آب دریافت شده از بارش اخیر است و متأسفانه زیرساخت‌های ذخیره آب در سیستان و بلوچستان تا حدودی ضعیف بوده و نتوانسته این آب‌ها را مهار کند.
 
   اقدام‌های انجام شده برای ذخیره بیشتر آب در استان
 
«اتابک جعفری»، مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان درگفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه برای نگهداری و ذخیره بیشتر آب در استان کارهایی انجام شده، گفت: ساخت و اجرای طرح‌های مرزی در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای استان قرار دارد که از جمله آن می‌توان به ساخت سد «ماشکید سفلی» با برآورد هزینه اجرایی 4 هزار و 800 میلیارد ریال اشاره کرد.
اتمام ساختمان سد مخزنی «شهری کور» برای تأمین آب کشاورزان و شبکه آبیاری و زهکشی پایین دست با برآورد هزینه اجرایی 5 هزار و 120 میلیارد ریال، طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه «سیستان» با برآورد اجرایی یک هزار و 800 میلیارد ریال، ساخت سد«چاه نیمه» و شبکه آبیاری و زهکشی با برآورد اجرایی یک هزار و 300 میلیارد ریال برای جلوگیری از خروج روان آب‌های طبیعی از شرق استان و افزایش ورودی آب از آوردهای رودخانه هیرمند از دیگر اقدام‌هایی است که در این راستا در دست انجام است و امری است الزامی و از این طریق بخش متنابهی از روان آب‌های سطحی، کنترل و ذخیره خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها