أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۱۳۳۸۱
زمان انتشار: ۱۳:۵۶     ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
در پی بارش‌های اخیر
در پی بارش‌های اخیر، سیل زندگی مردم استان بوشهر را فلج کرد در این بین یک نفر کشته و با مسدود شدن بسیاری از راه‌های ارتباطی به تاسیسات شهری و زیرساخت‌های بین راهی و روستایی آسیب‌های فراوانی زده است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس از بوشهر، بر اثر بارندگی‌های شدیدی که طی هفته جاری استان بوشهر را در بر گرفت، تاسیسات شهری و زیرساخت‌های ارتباطی بسیاری از شهرها و روستاهای استان بوشهر از بین رفته است.

این بارش‌ها که در نوع خود در طی 15 سال گذشته بی‌نظیر گزارش شده سبب شد که جنوب استان بوشهر با مشکلات عدیده‌ای همراه باشد.

این بارش‌ها که به شکل باران و به راه افتادن سیل بوده سبب شد که 8 شهر استان بوشهر با تعدادی انبوهی از روستاهای این استان هم اکنون در معرض سیل قرار گیرند به گونه‌ای که شهرستان‌های جم، کنگان، دیر، دشتی، تنگستان و دشتستان با مشکلات فراوانی مواجه هستند.

فرماندار شهرستان دیر میزان بارش‌های 24 ساعت گذشته در این شهرستان را  266 میلی‌متر عنوان کرده که بخش عمده‌ای از روستاهای این شهرستان را با مشکلات فراوانی مواجه و گرفتار سیل کرده است.

حمزه اعتماد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان دیر اظهار داشت: شدت این بارش‌ها به گونه‌ای بوده که سبب شد راه دسترسی این شهرستان از سمت دوراهک به ریز در شهرستان جم با ریزش کوه همراه شود که عوامل راهداری با استقرار در این محل اقدام به بازگشایی مسیر کرده‌اند اما توصیه می‌شود تا حد امکان از این مسیر عبور و مرور انجام نشود.

وی ادامه داد: آب از شب گذشته در سطح بسیار وسیعی وارد شهر دیر شده که با پیش‌بینی‌های مناسب تاکنون تلفات جانی نداشته‌ایم اما سبب قطعی برق و خطوط تلفن شده که همه این مشکلات رفع شده است.

فرماندار شهرستان دیر بیان کرد: راه موصلاتی این شهرستان از سمت بردخون به شهرستان دشتی در مسیر منتهی به پل مند نیز به دلیل حجم فراوان آب در این رودخانه و امکان طغیان مسدود شده است.

وی بدون برآورد خسارات اولیه به تاسیسات شهری و زیرساخت‌های این شهرستان اظهار داشت: مهمترین اولویت ستاد بحران این دیر کاهش آسیب‌ها به شهروندان و اموال آنها است.

از شهرستان دشتی هم خبر می‌رسد که وضعیت این شهرستان در خصوص میزان آب‌گرفتگی و سیل چندان مطلوب نیست.

خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان دشتی گزارش می‌دهد که به بخش عمده‌ای از روستاهای پایین‌دستی رودخانه مند برای تخلیه اطلاع‌رسانی شده و هر لحظه با افزایش میزان آب ورودی به این رودخانه خطر طغیان رودخانه مند، دور از دسترس نیست.

اسماعیل حاجیانی اعلام کرد: بسیجیان به همراه تمامی اکیپ‌های عضو ستاد بحران شهرستان دشتی و تعدادی از اعضای ستاد بحران استان بوشهر هم‌اکنون در منطقه و علی الخصوص در کانون سیل در محل رودخانه مند حضوری وسیع دارند و به رغم دادن هشدار به مردم محلی برای جلوگیری از نزدیک شدن به دهانه‌های این پل، هجوم مردم به این محدوده با وجود اعلام احتمال طغیان رودخانه خیلی خطرناک است.

وی ادامه داد: از شب گذشته کار تخلیه روستاهای پایین دستی و بخشی دیگر از روستاهای این شهرستان در بخش کاکی و شنبه و طسوج انجام شده و زمینه اسکان آنها فراهم شده است.

حاجیانی ادامه داد: هم‌اکنون میزان آب ورودی به رودخانه مند که سرچشمه آن از استان فارس است با افزایش فراوان بارش‌ها در بخش‌های جنوبی استان فارس به حالت فوق‌العاده در آمده و هر آن ممکن است با طغیان این رودخانه مواجه باشیم که در این صورت میزان خسارات فوق‌العاده فراوان است. 





فرماندار شهرستان دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان دشتی از مسدود کردن پل مند خبر داد و اظهار داشت: حجم فراوانی از آب ورودی به این رودخانه که طی 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده سبب شد که به رغم این که هنوز رودخانه طغیان نکرده اما به دلیل این که آب در حال ورود به روی سطح پل است ناچار برای حفظ جان مردم و مسافرین این راه را مسدود کنیم.

غلامرضا مهرجو افزود: با مسدود شدن این مسیر راه موصلاتی جنوب استان بوشهر از جمله پارس جنوبی به مرکز استان بوشهر فعلا مسدود شده است.

از تنگستان خبر می‌رسد که حجم آب ورودی به رودخانه فصلی اهرم سبب شده که مسیر خروجی این شهر بر پل مشهور به آلمانی در آستانه زیر آب قرار گرفتن باشد.

میزان بارش‌ها در این شهرستان بالای 250 میلی‌متر گزارش شده و هم‌اکنون نیز مسیر این شهرستان به مرکز استان بوشهر واقع در روستای بنه گز مسدود اعلام شده و پلیس با استقرار در سه راهی گادوی اجازه تردد به خودروها به سمت بوشهر را نمی‌دهد و از آنها می‌خواهد به دلیل امن بودن مسیر اهرم به دلوار از این مسیر برای رفتن به بوشهر استفاده کنند.

بر اساس گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تنگستان، با سرریز شدن رودخانه باهوش هم‌اکنون شهرک صنعتی تنگستان در بنه گز در محاصره کامل آب قرار گرفته و روستاهای تل سیاه و بنه گز نیز به سمت بوشهر در محاصره سیل قرار دارند.

ارتباط مجموعه روستاهای خائیز به اهرم مرکز تنگستان نیز به دلیل حجم فراوان آب در رودخانه باهوش اهرم مسدود شده و فقط با وجود دردسرهای فراوان از طریق روستای دم‌روبادان با مشقت انجام می‌شود.

در شهرستان دشتستان وضعیت نامطلوب گزارش شده و سیل نه تنها بخش ارم این شهرستان به همراه بخش بوشکان را در برگرفته بلکه با سرریز شدن سد تنگ ارم هر لحظه امکان مشکلات گسترده و غیرقابل جبرانی برای مردم را به همراه دارد.

سیل بخشی از حاشیه شهر برازجان مرکز دشتستان را نیز فرا گرفته و مسیر خروجی این شهر در محل کمربندی به سمت شیراز را کامل گرفته به گونه‌ای که ارتباط بخشی از استان بوشهر به فارس از محل کمربندی شهر برازجان قطع شده است.

فرماندار دشتستان به خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان دشتستان گفت: سیل در این شهرستان باعث کشته شدن یک دختر روستانشین در روستای شاه پسر مرد در بخش بوشکان این شهرستان شده و ارتباط 15 روستای این شهرستان در محدوده بخش‌های ارم و بوشکان را مسدود کرده و در معرض سیل‌گرفتگی قرار داده است.

ارسلان زارع افزود: راه خروجی شهرستان دشتستان به سمت استان فارس با ریزش‌های مداوم کوه در چندین نقطه همراه بوده که همه آنها بازگشایی شده اما تردد به سختی در حال انجام است.

قرار گرفتن سیل در سطح هشت شهرستان، هشت شهر و تعداد فراوانی از روستاهای استان بوشهر، نیازمند توجه مسئولان کشوری برای کمک به مردم این استان است که تاکنون هیچ کدام از مسئولان کشوری در حد یک کارشناس نیز برای رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان استان بوشهر وارد این استان نشده‌اند.

هر چند کارکرد تیم بحران استان بوشهر در سطح شهرستان‌های این استان مطلوب گزارش شده اما حجم سیل علی‌الخصوص در سطح روستاهای این شهرستان، نیازمند توجه مسئولان ارشد دولتی در پایتخت است تا روند کمک به استان بوشهر در بحث تجهیزات و زیرساخت‌های نابود شده شهری و روستایی با بازدید میدانی و همدردی با مردم گرفتار در سیل شکل مناسب‌تری به خود گیرد.








اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها