يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۱۴۲۰۱
زمان انتشار: ۱۳:۲۲     ۰۵ اسفند ۱۳۹۵
در گفت‌وگوی ۵۹۸ با کارشناس مسائل خاورمیانه مطرح شد:
هانی زاده در خصوص واکنش متقابل ایران بیان داشت: جمهوری اسلامی باید به دلیل اینگونه توهین های مقامات ترکیه باید در اولین اقدام سفیر این کشور را اخراج نماید و در قدم های بعدی می توان گاز صادراتی به این کشور را قطع و یا سفر گردشگران ایرانی به ترکیه را ممنوع کرد تا این کشور را در شرایط دشواری قرار دهد لذا به نظر می رسد که ایران برگ های برنده مهمی دارد و می تواند از آنها استفاده نماید.

دکتر حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل پایگاه 598، در رابطه با لفاظی های اخیر دولتمردان ترکیه علیه ایران اظهار داشت: ترکیه به دلیل شرایط داخلی و کودتای نافرجام که منجر به پاکسازی 80 هزار نفر از نیروهای مسلح ، دانشگاهی و حوزه های مختلف همراه شد با بحران داخلی و هویتی مواجه شده است. از طرف دیگر شکست سیاست های ترکیه در عراق و سوریه ، مخالفت اتحادیه اروپا با پذیرش ترکیه به عنوان عضو این اتحادیه و همچنین اقتصاد در معرض ورشکستگی موجب شده دولت اردوغان به دریوزگی افتاده و به دنبال یارگیری باشد.

وی ادامه داد: سفر اخیر اردوغان به عربستان، قطر و بحرین در چهارچوب تکدی گری وی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است و تلاش می کند تا از امکانات این کشورها برای بهبود وضعیت اقتصادی ترکیه استفاده کند. همچنین از عربستان درخواست کرده که ترکیه به عنوان عضو ناظر شورای همکاری خلیج فارس پذیرفته شود و عربستان هم پیش شرطی برای این موضوع قرار داده است.

هانی زاده گفت: پیش شرط عربستان این است که ترکیه باید روابط خودش را با ایران قطع نماید لذا ترکیه هم به دلایلی که در قبل ذکر شد تلاش می کند تا از سفره کشورهای عرب حوزه خلیج فارس استفاده کند به همین دلیل بعد از سفر اردوغان به عربستان، شاهد حملات شدید مقامات ترکیه به ایران بوده ایم و این اظهارات نشان می دهد که قطب نمای ترکیه در اختیار ملک سلمان است و اوست که سیاست های ترکیه را تعریف می کند.

این کارشناس مسائل جهان عرب ادامه داد: همچنان که در مورد سودان هم مشاهده کردیم که در گذشته این کشور رابطه مستحکمی با ایران داشته و عربستان با پرداخت سالانه یک میلیارد دلار به عمر البشیر ، باعث جدایی سودان از ایران شد لذا وضعیت ترکیه به لحاظ اقتصادی مانند سودان است و به همین دلیل ترکیه سعی می کند ائتلاف ترکی-عربی-اسرائیلی علیه ایران تشکیل دهد.

هانی زاده در خصوص واکنش متقابل ایران بیان داشت: جمهوری اسلامی باید به دلیل اینگونه توهین های مقامات ترکیه باید در اولین اقدام سفیر این کشور را اخراج نماید و در قدم های بعدی می توان گاز صادراتی به این کشور را قطع و یا سفر گردشگران ایرانی به ترکیه را ممنوع کرد تا این کشور را در شرایط دشواری قرار دهد لذا به نظر می رسد که ایران برگ های برنده مهمی دارد و می تواند از آنها استفاده نماید.

وی ادامه داد: اقتصاد ترکیه در وضعیتی بسیار شکننده قرار دارد و به تکدی گری روی آورده است و به همین دلیل سفر دوره ای اردوغان به کشورهای حوزه خلیج فارس در راستای پرکردن کشکول گدایی خود است.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: در حال حاضر نیز ائتلاف ترکی-عربی- عبری بر علیه ایران در حال شکل گیری است و همانگونه که در کنفرانس مونیخ مشاهده شد مقمامات هر سه کشور بر علیه ایران موضع گیری کردند. همچنین در جریان سفر اخیر وزیر خارجه کویت به تهران، وی به شدت از فشار عربستان بر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای گشایش سفارت اسرائیل در این کشورها انتقاد کرد و این موضوع نشان می دهد که سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با سیاستهای عربستان برای کشاندن پای ترکیه و اسرائیل در آنسوی آبهای خلیج فارس به شدت مخالف هستند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها