أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۱۴۷۲۹
زمان انتشار: ۱۵:۴۶     ۰۹ اسفند ۱۳۹۵
دبیر کل بانک مرکزی با بیان اینکه جامعه به پول خرد نیاز دارد، گفت: اسکناس های ده هزار ریالی با طرح جدید، فقط طراحی شده و خرداد 96 روانه بازار خواهد شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از الف، امروز حسن روحانی رئیس جمهوری به بانک مرکزی رفت، تا مجمع این بانک بعد از مدت ها تشکیل شود. در حضور روحانی در ساختمان میرداما، از اسکناس ده هزار ریالی با طراحی جدید رونمایی شد.



پس از رونمایی اسکناس هزار تومانی با طراحی جدید دو موضوع توجه‌ها را به خود جلب کرد. نخست این بود که مگر دولت در تدوین لایحه بانک مرکزی مصوب نکرد که واحد پولی کشور از ریال به تومان تغییر یابد؛ چرا امروز از اسکناس 10هزار ریالی رونمایی شد.

البته باید در نظر داشت که این لایحه به مجلس ارسال شود و تغییر واحد پولی به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان برسد، تا لازم الاجرا شود، اما اگر دولت این برنامه که واحد پولی کشور را تغییر دهد، چرا  اسکناس هزار تومانی با طرح جدید را رونمایی کرد.

کارشناسان با توجه به وضعیت اقتصاد ایران و قیمت‌ها بر این عقیده هستند که باید ارقام اسکناس متناسب با وضعیت جامعه طراحی و چاپ شود، اما امروز بانک مرکزی از اسکناس هزار تومانی با طراحی جدید را رونمایی کرد، اسکناسی که امروز در مبادلات اقتصاد کشور، خرد محسوب می شود.

خرداد 96؛ اسکناس هزار تومانی با طرح جدید وارد بازار می شود
محمود احمدی در گفتگو با خبرنگار الف در مورد اینکه در دولت مصوب شد که واحد پولی کشور از ریال به تومان تغییر یابد، چرا امروز اسکناس ده هزار ریالی رونمایی شد، گفت: این اسکناس هنوز چاپ نشده و در واقع فقط طراحی آن نهایی شده است.

وی افزود: امروز از طراحی اسکناس هزار تومانی رونمایی شد و به محض اینکه قانون و ضوابط برای تغییر واحد پولی کشور به بانک مرکزی ارائه شود، ملزم به اجرای آن هستیم و واحد پولی کشور را اصلاح خواهیم کرد.

دبیر کل بانک مرکزی با بیان اینکه طراحی یک اسکناس با عددی که بر روی آن درج می شود، متفاوت است، ادامه داد: امروز بانک مرکزی از اسکناس هزار تومانی (10هزار ریالی) با تغییر اندازه و طراحی و فیچرهای جدید پرده برداری کرد.

احمدی بیان کرد: تا زمان چاپ و انتشار اسکناس ده هزار ریالی، براساس قانون و ضوابطی که در آن زمان مصوب خواهد شد، در خصوص بحث تغییر واحد پولی اقدام خواهیم کرد؛ در غیر این صورت با همین وضعیت فعلی اسکناس هزار تومانی با طرح جدید چاپ خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی اسکناس های هزار تومانی جدید روانه بازار خواهد شد، گفت: اسکناس هزار تومانی با طراحی جدید در سال آینده چاپ و وارد بازار خواهند شد، برنامه ریزی بانک مرکزی این است که این اسکناس همراه با یک سکه 500تومانی که با تلفیقی از هم هستند و با طراحی جدید منقش به حافظ و پروته امام خمینی به احتمال بسیار زیاد در ایام ارتحال حضرت امام (14 خرداد96) وارد بازار خواهد شد.

مردم به پول خرد نیاز دارند
دبیر کل بانک مرکزی در خصوص اینکه چرا بانک مرکزی اقدام به طراحی اسکناس خرد کرد، در حالی که اقتصاد امروز ایران به اسکناس درشت‌تر نیاز دارد، گفت: مردم برای خریدهای خود، به اسکناس خرد  نیاز دارند و آماری که از مردم گرفته شده، حاکی از کم بودن پول خرد در جامعه است.

احمدی تصریح کرد: در هر شرایطی باید ترکیبی از پول و اسکناس  اعم از خرد، متوسط و کلان برای رفع نیاز مردم در جامعه داشته باشیم. اکنون 50 و 100 هزار تومانی اسکناس مبلغ کلان محسوب می‌شود؛ 5 و 10 هزار تومانی اسکناس متوسط و یک و 2 هزار تومانی اسکناس خرد و ریز؛ بعد از آن هم سکه های رایج است.

وی در مورد عدد «1» انگلیسی بر روی اسکناس 10 هزار ریالی با طراحی جدید، گفت: دلیل خاصی ندارد و معمولا در طراحی تمام اسکناس های دنیا اینگونه است که یک طرح امنیتی بر روی آن وجود دارد که در دو طرف اسکناس درج می‌شود و در مقابل نور این طرح کامل خواهد شد. در طراحی و چاپ تمام اسکناس های قبلی هم این موضوع وجود داشت که در طراحی جدید اسکناس هزار تومانی عدد یک انگلیسی استفاده شده است.
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵
۳
۰
مگر نگفتند فارسی را پاس بداریم عدد 1انگلیسی جدیدا به فارسی اضافه شده
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۵ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵
۱
۰
یکی از نمادهای شیطان پرستیه!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
۱
۰
خوش رقصی برای انگلیس است که کاعذ پولهایمان از آنجا میاید.
پاسخ
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
۱
۰
حتما این هم یکی ازمفاد بـــــــــــــرجام بود
پاسخ
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۵ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
۰
۰
احتمالا به منظور برداشتن ۴ صفر از پول و تبدیل واحد پولی از ریال به تومان جدیده یعنی هر ۱۰هزار ریال معادل 1تومان جدید . به همین منظور برای اینکه جامعه به این تغییر واحد عادت کنه اینکار رو کردن .
پاسخ
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۷ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
۰
۰
احتمالا به منظور برداشتن ۴ صفر از پول و تبدیل واحد پولی از ریال به تومان جدیده یعنی هر ۱۰هزار ریال معادل 1تومان جدید . به همین منظور برای اینکه جامعه به این تغییر واحد عادت کنه اینکار رو کردن .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها