امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۱۵۴۸۵
زمان انتشار: ۱۵:۳۴     ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
تداوم شگرد اجماع نقیضین از سوی رئیس دولت یازدهم:
چطور می شود اثری که در جهت معکوس فرهنگ غالب آن جامعه حرکت می کند و تصویری که از زن و مرد آن جامعه نشان می دهد خلاف فرهنگ غنی و حاکم آن جامعه است در کنار حضور افتخار آفرین بانوان قهرمان ورزشکار با حجاب اسلامی شان مورد تقدیر قرار بگیرد!/ پارادوکسی از این مسئله در ذهن مخاطب شکل می گیرد که حلش را به خود رئیس جمهور محترم واگذار میکنیم.
گروه اجتماعی پایگاه 598 - زهرا سلگی/ سخنان رئیس جمهور محترم در مراسم تجلیل از قهرمانان زن و مرد المپیک و پارالمپیک از آن دست سخنرانی هایشان بود که نقاط زیادی برای توجه و تامل داشت!

از جمله آنجا که به بهانه این پیروزی ها و مدال آفرینی ها به تجلیل از مقام شامخ زنان پرداختند و گفتند: از اینکه زنان ما امروز با حضور خود در صحنه های ورزشی نتیجه ماه ها تلاش و مجاهدت خود را به منسه ظهور رساندند و همراه با آن عفاف و حجاب و فرهنگ ایرانی و اسلامی را در برابر دید جهانیان قرار دادند ابراز رضایت مضاعف داشتند و در کنار آن از درخشش فیلم و آثار هنری در منطقه و جهان ابراز امیدواری کردند و آنرا جزو سبد امید ملت نامیدند!

اما سوالی که در این بین مطرح می شود اینست که به واقع چطور می توان هم به حضور بانوان در مجامع بین المللی به خاطر حجاب اسلامی و انتقال فرهنگ اسلامی-ایرانی افتخار مضاعف کرد و هم به درخشش فیلمی که تصویری از زن ایرانی نمایش می دهد که با واقع و همین فرهنگ اسلامی-ایرانی در تضاد است!!!

رسالت یک اثر هنری بخصوص اگر فیلم باشد در هر جامعه ایی انتقال فرهنگ،دین و ارزشهای آن جامعه است.

اصلا به واقع دیپلماسی فرهنگی توقعی است که باید از یک اثر هنری داشت اما چطور می شود اثری که در جهت معکوس فرهنگ غالب آن جامعه حرکت می کند و تصویری که از زن و مرد آن جامعه نشان می دهد خلاف فرهنگ غنی و حاکم آن جامعه است در کنار حضور افتخار آفرین بانوان قهرمان ورزشکار با حجاب اسلامی شان مورد تقدیر قرار بگیرد!!

پارادوکسی از این مسئله در ذهن مخاطب شکل می گیرد که حلش را به خود رئیس جمهور محترم واگذار میکنیم!!

اما دراین مورد که دیگر دوران اینکه زن فقط آشپزی و بچه داری کند به سر آمده سخنی که از تریبونهای مختلف به انحا مختلف شنیده شده و می شود باید گفت که گویا فراموش شده است که طلایی ترین دورانی که در حافظه تاریخی این ملت در هشت سال دفاع مقدس ثبت شده است به واسطه حضور موثر و مومنانه مادرانی است که در همان چهار دیواری خانه و آشپزخانه شان خوب بچه داری کردند تا فرزندانشان به وقت نیاز سینه سپر کنند در مقابل متجاوزان به این مرز و بوم.

آنچه یک زن را متمایز می کند صرف حضور در جامعه و دوری از ماندن در چهاردیواری خانه نیست.بلکه این تفکر و نوع نگاه یک زن است که او را بر محیط پیرامونش موثر قرار می دهد.

حال گاهی این تاثیر برای بانویی علاوه بر چهار دیواری خانه اش محیط کاری متناسب با شان اوست و برای بانویی فقط همان محیط خانه ایست که به اعتراف صاحب نظران غربی و شرقی اگر خوب مدیریت شود به طبع آن یک جامعه خوب اداره خواهد شد.

اینکه می گویند بانویی در سطح جامعه خوب می درخشد که در خانه اش همسر و مادری موفق باشد شعاری نیست که به قلم این نویسنده یا سایرین نگاشته شود بلکه جمله ایست که پشت آن سالها تجربه روانشناسی و جامعه شناسی است که در واقع جزو همان فرهنگ غنی اسلامی-ایرانی است که به درخشش افتخار شد.

اینکه منظور از عده ایی که در بعضی مسائل باید یک مقداری از آن حالت سنتی چند قرن پیش خارج شوند دقیقا چه کسانی هستند و چه قرونی مد نظر است چیزی دستگیرمان نشد!! اما اینکه اگر خارج نشدند زنان قدرتمند ما به زور خارج شان می کنند ،این گمان را به ذهن می آورد که ظاهرا جایگاه زنان قهرمان ما در عرصه ورزشی با قهرمانی و زور آزمایی در سطح جامعه اشتباه گرفته شده است!!

تجلیل از مقام شامخ زنان در چارچوب جامع-کامل و همه جانبه ایی که دین برایش تعریف کرده همیشه خوب بوده و هست اما اینگونه متناقض و مذبذب آنهم در بحبوبه انتخابات .... آقای رئیس جمهور عجیب نخ نماست!!!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها