يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۱۵۷۲۳
زمان انتشار: ۰۹:۳۱     ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
نشریه «بلومبرگ» در گزارشی با موضوع نفوذ معنوی ایران در نیجریه، به مصاحبه با شماری از شیعیان این کشور پرداخته است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، نشریه «بلومبرگ» در گزارشی با عنوان «ترامپ تهدید می‌کند، ایران دوست می‌یابد»، به بررسی علاقه شیعیان نیجریه به انقلاب اسلامی پرداخته و نوشته است که گسترش نفوذ معنوی ایران، تلاش‌های واشنگتن برای محدود کردن جمهوری اسلامی را به چالش کشیده است.

هرچند به نظر می‌رسد این گزارش با هدف ترسیم تصویری تفرقه‌افکن از ایران تهیه شده، اما گوشه‌ای از محبت شیعیان نیجریه به ایران را نشان می‌دهد.

در ابتدای این گزارش آمده است: «"بشر محمد" نجار نیجریه‌ای هیچ وقت در ایران نبوده، اما حاضر است تا پای جان برای این کشور بجنگد.»

او گفت: «اگر ایران به کمک ما نیاز داشته باشد، آماده‌ایم برویم و حتی با خون خود به آن‌ها کمک کنیم. "دونالد ترامپ" (رئیس‌جمهور آمریکا) باید بداند که ایران در سرتاسر جهان پیروانی دارد که آماده‌اند از این کشور در برابر آمریکا دفاع کنند.»

بلومبرگ می‌افزاد: «همین‌طور که در خیابان‌های ناهموار و باریک شهر زاریا که در مناطق عمدتا مسلمان‌نشین شمال نیجریه واقع شده، چرخ می‌زنیم، محمد نشان‌مان می‌دهد که ایران چطور توانسته کیلومتر‌ها دورتر از خاورمیانه و فراتر از هرگونه محدودیتی که رئیس‌جمهور آمریکا برای مهار این کشور طراحی کرده، طرفدارانی سرسخت برای خود جذب کند. شمار افرادی که در حال تغییر دین به مذهب شیعه، یعنی شاخه‌ای از اسلام که ایران از زمان انقلاب 1979 شروع به صدور آن کرده، هستند، رو به گسترش است. این جوان 30 ساله هم یکی از همین افراد است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «در حالی که جهان دارد خود را با عصر ترامپ منطبق می‌کند، پیام ایران برای واشنگتن و متحدانش این است که این کشور دارد مرتب در مناطقی که کسی انتظارش را ندارد، صاحب نفوذ می‌شود. قدرت اسلامی توانسته فارغ از تحریم‌های اقتصادی که تا پارسال ایران را از بخش عمده بازار نفتی جدا کرده بود، گسترش یابد.»

نویسنده گزارش در ادامه با بیان این ادعا که گسترش نفوذ معنوی ایران ممکن است به بروز مناقشات مذهبی منجر شود، نوشته است که اقبال به مذهب شیعه در آفریقا عربستان سعودی را نگران کرده است.

بلومبرگ به نقل از «کریستوفر شروود» سخنگوی پنتاگون نوشته است واشنگتن فعالیت‌های ایران در نیجریه و غرب آفریقا را تحت نظر دارد. وی گسترش نفوذ ایران در این مناطق را «بی‌ثبات‌کننده» و «مایه نگرانی» توصیف کرده است.

تلگراف‌های محرمانه وزارت خارجه عربستان که در سال 2015 منتشر شد، نشان می‌داد که ریاض به شدت از گسترش مذهب شیعه در مالی، موریتانی، بورکینافاسو و نیجریه و دیگر مناطق دنیا از جمله هند و چین نگران است.

محمد که زمانی اهل سنت بوده و بعدها با وجود تهدید از سوی خانواده‌اش شیعه شده، می‌گوید با دوستانش بوده که شنیده ترامپ ایران را تهدید کرده است.

او این تهدید را مایه خنده توصیف کرده و می‌گوید اگر آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران بخواهد، حاضر است با آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها بجنگد، چراکه آن‌ها دشمنان ایران هستند.

بلومبرگ مدعی شده است که ایران تلاش می‌کند تا با گسترش نفوذ خود در مناطق مختلف جهان، نبرد احتمالی با آمریکا را به جنگی گسترده بدل کند.

اعطای بورسیه تحصیلی به جوانان نیجریه‌ای و افزایش کمک مالی به مراکز اسلامی این کشور از جمله مواردی است که سعودی‌ها برای مقابله با نفوذ ایران در دستور کار قرار داده‌اند. اخیرا هم دو مبلغ سعودی به ابوجا پایتخت نیجریه سفر کرده و یکی از آن‌ها که مشاور پادشاه عربستان است، در این شهر نماز جمعه برگزار کرد.

به نوشته بلومبرگ، تا سال 1960 تقریبا تمام مسلمانان نیجریه صوفی‌مذهب بودند، اما از آن زمان عربستان سرمایه‌گذاری در نیجریه را آغاز کرده و تفکرات مذهبی مورد نظر خود را در این کشور ترویج داد.

این پایگاه شیخ «ابراهیم زکزاکی» را پایه‌گذار مذهب شیعه در نیجریه خوانده و نوشته است که انقلاب اسلامی ایران چنان اثری روی وی گذاشت که او را به تغییر مذهب به شیعه و تلاش برای انقلاب در نیجریه واداشت.

«شریف ابوبکر زکریا» 43 ساله که زمانی روزنامه‌فروش بوده و از 20 سال قبل تحت تأثیر شیخ زکزاکی شیعه شده، می‌گوید که شیخ «حقیقت اسلام را به ما گفت.»

او که از ده سال قبل فلج شده و در یک اتاق کوچک که در آن تصویری از امام خمینی (ره) نصب شده، نشسته، صحبت‌های محمد را تائید کرده و می‌گوید «ترامپ دارد طرحی صهیونیستی را پیش می‌برد.»

شریف در پاسخ به اینکه آیا ترامپ می‌تواند با ایران مقابله کند، می‌گوید: «نه، موفق نخواهد شد.»

او که به همراه همسر و هفت فرزندش در خانه‌ای کوچک در یکی از مناطق فقیر شهر «کانو» زندگی می‌کند، به بلومبرگ گفته است که اگر رهبر ایران بگوید، حاضر است فرزاندنش را برای مقابله با آمریکا فدا کند.

شریف می‌گوید: «عاشق او (آیت‌الله خامنه‌ای) هستم. عاشق ایران هستم.»

به نوشته بلومبرگ، شیخ زکزاکی با حمایت‌های ایران مراکزی به کمک به فقرا پرداخته است. جنبش اسلامی نیجریه بیش از 300 مدرسه، مرکز اسلامی، یک روزنامه و بنیاد شهید هم راه اندازی کرده که اغلب بودجه آن از محل کمک‌های اعضای جنبش تهیه می‌شود.

این پایگاه نوشته است که به دلیل گسترش حمایت‌ها از ایران در مناطق مختلف جهان، تحریم‌های اقتصادی نتوانسته نفوذ این کشور را کاهش دهد.

«حمزه یوسف» دانشجوی اهل «کانو»، دومین شهر بزرگ نیجریه، می‌گوید هنوز به والدینش نگفته که شیعه شده است. او در مکه به دنیا آمده و والدینش هنوز در این شهر زندگی می‌کنند.

این جوان 25 ساله دانشجوی دانشگاه بین‌المللی «المصطفی» است، آمریکا را «دشمن اسلام» خوانده و می‌گوید واشنگتن به دنبال ضربه زدن به ایران است.

شیخ «سانوس عبدالقادر» که مسئول یک مرکز اسلامی در یکی از محلات فقیرنشین کانو است، به تصاویر رهبر انقلاب، سید حسین نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان و شیخ زکزاکی که روی دیوار نصب شده، اشاره کرده و می‌گوید: «آن‌ها از نظر ما قهرمانانی هستند که می‌خواهند به بشریت کمک کنند. آن‌ها نماد انسانیت هستند.»

او در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده بر ایران غلبه می‌کند، می‌گوید: «اگر جنگ شود، ایران ثابت‌قدم و مستحکم خواهد بود. قدرتمند، همیشه پیروز است.»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها