أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۱۵۸۰۲
زمان انتشار: ۱۵:۲۵     ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
نتایج نظر سنجی ایسپا نشان می‌دهد که از هر 10 ایرانی شش نفر در شبکه‌های اجتماعی عضویت دارند و شبکه تلگرام در صدر شبکه‌های اجتماعی قرار دارد و بیشترین افراد عضو نیز از میان افراد تحصیل‌کرده دانشگاهی هستند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در بهمن ماه اقدام به اجرای نظرسنجی ملی در خصوص «سنجش میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و نگرش مردم به این شبکه‌ها» از طریق تلفنی و با حجم نمونه 1500 نفر کرد.

در این نظر سنجی 72 درصد پاسخگویان ساکن شهرها و 28 درصد ساکن روستا، 50 درصد مرد و 50 درصد با میانگین سنی 38 سال بودند ضمن آنکه 61 درصد از پاسخگویان دارای تحصیلات دیپلم و پایین‌تر از آن و 39 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی،  69 درصد متاهل، 27.5 درصد مجرد و 3.5 درصد بدون همسر بر اثر طلاق یا فوت همسر بوده‌اند.

مقایسه نتایج نظرسنجی اخیر ایسپا با نتایج نظرسنجی‌های پیشین این مرکز نشان داد که شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام از روند صعودی میزان کاربر برخوردار هستند و سایر شبکه‌های اجتماعی مجازی در حال افول هستند.

علاوه بر آن نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد در حال حاضر 59.7 درصد افراد بالای 12 سال کشور حداقل عضو یک شبکه اجتماعی هستند که نسبت به آذرماه سال گذشته رشد هفت درصدی داشته است. مردان نسبت به زنان پنج درصد بیشتر عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و از بین گروه‌های سنی، گروه سنی جوان(18 تا 29 سال) با 81 درصد بیشترین عضویت را در شبکه‌های اجتماعی دارا هستند.

گروه سنی 12 تا 17 سال با 67 درصد، گروه سنی 30 تا 49 سال با 63 درصد و گروه سنی 50 سال به بالا با 25 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

84 درصد افراد با تحصیلات دانشگاهی و 44 درصد افراد با تحصیلات دیپلم و پایین‌تر از آن عضو شبکه‌های اجتماعی هستند. میزان عضویت متاهلین در شبکه‌های اجتماعی 54.7 درصد و مجردین 76.7 درصد است. به عبارت دیگر از هر 100 متاهل 55 نفر و هر 100 مجرد 77 نفر عضو شبکه‌های اجتماعی هستند که البته پس از کنترل متغیر سن مشخص شد اختلاف بین مجردین و متاهلین در مورد عضویت در شبکه‌های اجتماعی به طور کامل ناشی از سن پاسخگویان است و ارتباطی با تجرد یا تاهل آنها ندارد.

در بین شبکه‌های اجتماعی، تلگرام با 55 درصد کماکان در صدر مصرف مردم کشور قرار دارد و پس از آن اینستاگرام با 23 درصد در رتبه دوم جای گرفته است.

نتایج به دست آمده از این نظر سنجی همچنین نشان داد که میزان عضویت مردم در واتس‌آپ 14 درصد، فیسبوک چهار درصد، وایبر دو درصد، گوگل پلاس دو درصد و شبکه‌های تانگو، توییتر و وی‌چت هر کدام نیز کمتر از یک درصد بوده است.

در نظرسنجی ملی ایسپا در سال گذشته 38 درصد مردم کشور عضو تلگرام بوده‌اند که امسال با افزایش 17 درصدی به 55 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین در سال گذشته 17 درصد مردم عضو اینستاگرام بوده‌اند که این میزان در سال جاری با رشد 6 درصدی به 23 درصد افزایش پیدا کرده است. سایر شبکه‌های اجتماعی از سال گذشته تاکنون با کاهش عضویت مواجه بوده‌اند. سرانه مصرف شبکه‌های اجتماعی در طول شبانه روز توسط مردم 72 دقیقه بر حسب کل نمونه و 120 دقیقه بر حسب استفاده‌کنندگان است.

در این نظر سنجی 90.8 درصد پاسخگویانی که عضو حداقل یک شبکه اجتماعی بوده‌اند، اظهار کرده‌اند با استفاده از موبایل هوشمند از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و در مرحله بعد با فاصله زیادی، حدود 10 درصد گفته‌اند از کامپیوتر یا لپ‌تاپ و 4.2 درصد از تبلت استفاده می‌کنند. در این سوال پاسخگو می‌توانسته چند مورد را انتخاب کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها