کد خبر: ۴۱۵۹۹۸
زمان انتشار: ۱۵:۱۷     ۲۱ اسفند ۱۳۹۵
تناقض وعده های انتخاباتی روحانی با عملکرد دولت:
امروز بدبختانه نه تنها كارخانه كفش ملي و پارس الكتريك به روز سياه نشسته‌اند بلكه 60درصد كارخانه‌هاي كشور و بخش قابل توجهي از معادن در حال تعطيلي مطلقند و بخش قابل توجهي نيز با ظرفيت ناچيزي فعاليت مي‌كنند. / آقاي روحاني كه واردات بي رويه از چين را عامل بيكاري و بي عدالتي بر شمرده است بايد به اين نكته توجه كند كه طبق همين ادعا امروز شاخص بي عدالتي هم چند برابر افزايش يافته است.
سرویس سیاسی پایگاه 598 - حجت الاسلام دكتر قاسم روان‌بخش/ يكي از ايرادات آقاي روحاني به دولت قبل اين بود كه با وارادات بي رويه از چين براي جوانان چيني اشتغال ايجاد كرده و جوان ايراني را به خاك سياه نشانده است. ايشان براي تحريك عواطف مردم و كارگران كارخانه‌ها اظهار مي‌داشت «ما اكنون مي‌بينيم كه كارخانه كفش ملي كه يك روزي جزو افتخارات ما در كشورهاي همسايه بود امروز تبديل به انبار ماشين سايپا شده است و يا اين كه پارس الكتريكي كه يك روز افتخار اين منطقه بود، تبديل به لانه كبوترها شده است اين امر نشان مي‌دهد كه عدالت بين نيازها وعملكرد واقعي دولت وجود ندارد.»



گذشته از اين‌كه آيا چنين آمارهايي در سال 92 صحت داشته يا نه، سؤال اين است كه آمار‌هاي گمرك نشان مي‌دهد واردات ايران از چين در دولت يازدهم در مقايسه با دولت‌هاي نهم و دهم چند برابر شده است. بر اساس گزارش گمرك ايران، متوسط واردات ساليانه از چين در دولت يازدهم حدود 5/2 برابر متوسط سالانه دولت نهم و دهم مي‌باشد.

طي دولت‌هاي نهم و دهم كم‌تر از 9 درصد از كل واردات از چين بوده در حالي كه در دولت يازدهم اين نسبت به حدود 25درصد طي سال‌هاي 93 و 94 مي‌رسد و در6 ماهه 95 هم حدود 24 درصد است. كه با محاسبه 6 ماهه دوم سال ممكن است به 50 در صد برسد. اكنون بايد از آقاي روحاني پرسيد اين عملكرد با شعار انتخاباتي شما چه نسبتي دارد؟ آيا سياست واردات گسترده از چين، به توليد ملي آسيب نمي‌زند؟ به فرض كه دولت قبل اين خطا را مرتكب شده است آيا شما هم موظف بوديد كه همان راه خطا را ادامه بدهيد و بر حجم آن بيفزاييد؟!

به فرض صحت گزارش جنابعالي در مناظره‌هاي يك طرفه و بدون حضور نماينده‌اي از دولت نهم و دهم، مردم به دليل اين سياست‌هاي غلط عدم توجه به توليد داخل به شما راي دادند تا به تقويت سياست توليد داخل بپردازيد. ولي اكنون با كمال تعجب مي‌بينند نه تنها از آن حجم واردات كاسته نشد كه چند برابر نيز شده است! امروز بدبختانه نه تنها كارخانه كفش ملي و پارس الكتريك به روز سياه نشسته‌اند بلكه 60درصدكارخانه‌هاي كشور و بخش قابل توجهي از معادن در حال تعطيلي مطلقند و بخش قابل توجهي نيز با ظرفيت ناچيزي فعاليت مي‌كنند.

افزون بر اين‌كه نوع واردات در اين دولت هم خنده آور است؛ زيرا علاوه بر حجم بالايي از لوازم آرايشي و كالاهاي لوكس بخشي قابل توجهي هم به واردات قابل تامل اختصاص يافته است. خلال چوب 24 تن، خوراك آبزيان 1800 تن، سرپيچ لامپ 430 تن، تستر نان 390 تن، توپ فوتبال و واليبال و هندبال 82 تن، راكت پينگ پنگ 252 تن، دستكش 42 تن، كارواش خانگي 323 تن، فانوس بادي 175 تن، فيئز فشنگي يك تن، پيانو خودكار 269 تن، دستكش خانگي 4 تن، اسانس نوشابه 583 تن، لاستيك درآور 299 تن، كابين آسانسور 94 تن، خاك رنگ بر1850 تن، تيغ چاقو98 تن، گوشي تلفن 95 تن، سنگ پا 371 تن، قفل آويز 603 تن، و سيب زميني 5000 تن اختصاص يافته است! تاسف بار‌تر اين‌كه امروزه علاوه بر چين، تركيه نيز بر حجم صادراتش افزوده است به گونه‌اي كه از پوشاك تا يخچال و آهن آلات بيش از 150 نوع كالا به كشورمان صادر مي‌كند و مع الاسف مواد اوليه اش را از ديگر كشورها به جز ايران تامين مي‌كند!!

آقاي روحاني كه واردات بي رويه از چين را عامل بيكاري و بي عدالتي بر شمرده است بايد به اين نكته توجه كند كه طبق همين ادعا امروز شاخص بي عدالتي هم چند برابر افزايش يافته است. از ياد نبرده ايم كه ايشان از فاصله طبقاتي ميان افراد جامع اظهار ناراحتي مي‌كرد و مي‌گفت: «امروز ما مي‌بينيم كه تعداد زيادي در جامعه ما وجود دارد كه اين بيكاري شاخصه‌اي براي بي عدالتي است و حتي شاخص‌هايي كه معروف هستند مانند ضريب جيني؛ امروز مي‌بينيم كه در اعلامي كه بانك مركزي كرده است بعد از اجراي هدفمندي يارانه‌ها دو دهك بالا و دو هك پايين در جامعه تا حدي سود برده‌اند و 6 دهك وسط در فشار قرار گرفته‌اند.»(اظهارات روحاني در مناظرات انتخاباتي سال 92)

ولي امروز همه گزارش‌ها از جمله گزارش بانك مركزي حاكي از افزايش فاصله طبقاتي مي‌باشد به طوري كه ضريب جيني در سال 94 به 38درصد افزايش پيدا كرده و احتمالا در سال 96 به 40درصد برسد كه فاصله بسيار زيادي را نشان مي‌دهد. اختصاص حقوق نجومي به مديران و بخش قابل توجهي از مديران بر شدت اين شكاف طبقاتي مي‌افزايد و بيم آن مي‌رود كه در سال‌هاي آينده بيش‌تر گردد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها