يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۱۶۱۲۱
زمان انتشار: ۱۸:۱۲     ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اعلام خبر اخراج ۱۷ کارمند این کمیته به‌دنبال دخالت در انتخابات از مخالفت ظریف با بستن دفاتر خارجی کمیته امداد خبر داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، سید پرویز فتاح در نشست خبری ظهر امروز خود با اشاره به اقدامات انجام شده توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار داشت: سال 95 سعی کردیم تا شفافیت بیشتری در درآمدها، هزینه‌ها و هزینه‌های جاری کمیته امداد داشته باشیم و این هدف در سال آینده نیز به اوج خود خواهد رسید.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: در سال جاری برای اولین بار بحث صدقه پیامکی را کلید زدیم که با همکاری اپراتورهای موبایل، تا امروز بیش از یک میلیون نفر از این امکان برای پرداخت صدقه خود استفاده کرده‌اند.

وی گفت: ما معتقدیم که با بهره‌مندی از روش‌های مدرن و به‌روز، علاوه بر تسهیل در پرداخت نیکوکاری خیّرین، هزینه‌های بالای قبلی همچون هزینه نگهداری صندوق‌های صدقات و ... کاهش می‌یابد.

فتاح ابراز امیدواری کرد که در روزهای پایانی سال، با کمک خیرین بتوانند دل مستمندان و مستضعفان را در سراسر کشور شاد کنند و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده کمک‌های مردمی در قالب جشن نیکوکاری را تا پیش از شب عید به دست خانواده‌های تحت پوشش این کمیته برسانند.

وی با اشاره به افزایش 20درصدی مشارکت‌های مردمی، آن را نشانه‌ای از افزایش اعتماد عمومی به این کمیته دانست و با تشکر از حمایت‌های دولت و مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه سال آتی و تخصیص بودجه در سال جاری گفت: تا امروز 96 درصد بودجه سال 95 کمیته امداد ابلاغ شده و در حال اقدام است، به این ترتیب یکی از دستگاه‌هایی که در سال جاری دولت و سازمان مدیریت توجه به آن داشته کمیته امداد بوده و با معاون اول رییس‌جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم در خصوص تحقق چهار درصد بودجه این نهاد حمایتی مکاتباتی شده است.

احداث 3000 واحد مسکونی روستایی توسط سپاه در سال جاری

رئیس کمیته امداد در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص همکاری این کمیته با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ساخت مسکن خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و همچنین همکاری با بنیاد برکت گفت: در تابستان سال جاری در قراردادی که با سپاه پاسداران منعقد شد مقرر شد تا سپاه 5400 واحد مسکونی روستایی را در 6 استان مرزی کشور احداث کند که تا پایان امسال 3000 واحد مسکن روستایی به متقاضیان و واجدین شرایط، واگذار خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه سپاه، بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت و آستان قدس رضوی هزینه‌ای بابت ساخت مسکن از کمیته امداد دریافت نمی‌کنند، افزود: بحمدالله واحدهای احداث شده از نظر کیفیت و سرعت ساخت قابل قبول بوده‌اند و متأسفانه مشکلاتی از جمله اخذ مجوزهای ساخت، موانعی هستند که سرعت احداث مسکن را کند کرده‌اند.

فتاح ادامه داد: کمیته امداد و بنیاد برکت زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری فعالیت می‌کند و ما نقاط مورد نیاز برای ساخت مسکن را به این بنیاد معرفی می‌کنیم و همکاری تنگاتنگی با این بنیاد داریم.

حقوق کارکنان را پیش از مستمری مددجویان ندادیم/عیدی مستمری‌بگیران پرداخت می‌شود

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر چرایی به تأخیر افتادن عیدی افراد تحت پوشش این کمیته گفت: من در بدو ورودم به کمیته امداد عنوان کردم تا زمانی که مستمری افراد تحت پوشش امداد پرداخت نشود، حقوق کارکنان کمیته امداد به حسابشان واریز نخواهد شد و تا امروز نیز حتی یک بار هم اجازه ندادیم حقوق کارکنان امداد پیش از مستمری خانواده‌های تحت پوشش، واریز شود، حتی در ماه جاری نیز موفق شدیم مستمری مددجویان را پرداخت کنیم و این در حالی است که هنوز کارکنان کمیته امداد حقوق خود را نگرفته‌اند.

وی در خصوص چرایی پرداخت عیدی کارکنان، پیش از عیدی مستمری‌بگیران نیز افزود: در خصوص عیدی نیز، عیدی کارکنان رسمی ما توسط دولت پرداخت می‌شود و ما هیچ دخالتی در آن نداریم ولی بر اساس قول مساعد آقای نوبخت، امیدواریم هرچه زودتر مبلغ عیدی مددجویان که معادل یک ماه مستمری آنها است و چیزی در حدود 107 میلیارد تومان می‌شود، در اختیار ما قرار گیرد و ما هرچه سریعتر عیدی مستمری‌بگیران را پرداخت کنیم.

مستمری مددجویان امداد از فروردین افزایش می‌یابد

فتاح در پاسخ به سؤال دیگری درباره افزایش مستمری مددجویان امداد نیز گفت: منشأ مستمری مددجویان، منابع دولتی است و برای افزایش این مبلغ نیازمند قانون هستیم که خوشبختانه دولت در بودجه 96 با افزایش این مبلغ موافقت کرد و مستمری مددجویان را معادل 20 درصد حداقل پایه حقوق قرار داد که با احتساب حدود 900 هزار تومان به‌عنوان حداقل پایه حقوق، به‌طور متوسط به هر خانواده تحت پوشش امداد حدود 180 هزار تومان به‌عنوان مستمری اختصاص می‌یابد که این رقم برای خانواده‌های یک و دو نفره کمتر از این مبلغ و برای خانواده‌های با جمعیت بالاتر، بیش از این مبلغ خواهد بود.

رئیس کمیته امداد خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مستمری جدید از فروردین ماه به حساب خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد واریز خواهد شد.

پیشنهاد جدید دولت برای خرید ساختمان سوهانک

فتاح درباره سرانجام ساختمان سوهانک نیز گفت: ما مبلغ 1000 میلیارد تومان روی این ساختمان ارزش‌گذاری کرده‌ایم و تا امروز نیز چند توافقنامه با امضای چند تن از وزرا منعقد کرده‌ایم ولی چون هنوز هیچ پولی بابت این ساختمان رد و بدل نشده و نمی‌توان با صراحت انجام این معامله را رسمی دانست.

وی اضافه کرد: حتی صبح امروز نیز نامه‌ای از سوی دولت مبنی بر پیشنهاد جدیدی برای معامله این ساختمان به دستمان رسید که بررسی‌ها و پیگیری‌ها در این خصوص ادامه دارد.

صندوق قرض‌الحسنه امداد ضامن مددجویان می‌شود

رئیس کمیته امداد در ادامه در خصوص فعالیت صندوق امداد نیز گفت: در حال حاضر بانک مرکزی مجوز احداث 50 شعبه به این صندوق داده است و ما 31 صندوق در مراکز استان‌ها احداث کردیم ولی با توجه به سیاست کاهش هزینه‌ای امداد قصد توسعه شعب این صندوق را نداریم و قصد داریم تا با روش‌های مدرن و نوین، خدمات خود را با هزینه کمتری در اختیار مددجویان قرار دهیم.

به‌گفته وی این صندوق علاوه بر اعطای وام به‌عنوان ضمانت اخذ وام مددجویان از بانک‌های دیگر نیز به خانواده‌های تحت پوشش این کمیته ارائه خدمات خواهد داد.

پیگیری کمیته امداد برای حل مشکل محرومان فاقد شناسنامه

فتاح در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر مشکلات شناسنامه‌ای و هویتی برخی از افراد نیازمند در استان‌های مرزی کشور و عدم امکان اخذ خدمات از سوی این افراد به‌دلیل این مشکلات گفت: متأسفانه ما بررسی‌های زیادی در این خصوص انجام داده‌ایم و در برخی استان‌های مرزی با این مشکل مواجهیم ولی برای حل آن نیازمند قوانین جدیدی هستیم و رای‌زنی‌هایی در این بخش با مسئولان مربوطه نیز انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: البته بر اساس قانون گرچه این افراد نمی‌توانند به‌عنوان مستمری‌بگیر تحت پوشش این کمیته قرار گیرند ولی کمیته امداد خدمات موردی را در اختیار این افراد قرار می‌دهد.

واگذاری 14هزار مسکن مهر فاقد متقاضی به مددجویان امداد/ وزارت راه به کمیته امداد بدهکار است

رئیس کمیته امداد در پاسخ به سؤال دیگری درباره حدود 140 هزار مسکن مهر فاقد متقاضی در کشور که وزیر راه و شهرسازی از آن خبر داده بود، گفت: حدود یک ماه پیش ما در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مذاکره‌ای با وزیر مسکن داشتیم و مقرر شد تا 4000 واحد مسکن مهر بر اساس محل مورد نیاز کمیته امداد به ما واگذار شود.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به مطالبه‌ای که کمیته امداد از وزارت مسکن در واگذاری یک قطعه زمین بزرگ داشت و طولانی شدن مذاکرات برای اخذ این مطالبات، مقرر شد تا وزارت مسکن به‌جای پرداخت بدهی خود، 10 هزار واحد مسکن مهر را به کمیته امداد واگذار کند که امیدواریم تا چند ماه آینده این 14000 واحد مسکن مهر در اختیار کمیته امداد قرار گیرد.

اخراج 17 کارمند امداد به‌خاطر دخالت در انتخابات

فتاح در ادامه این نشست با اشاره به دستورالعمل ابلاغی اخیر خود مبنی بر ممنوعیت ورود کارکنان کمیته امداد به موضوعات سیاسی و انتخابات پیش رو گفت: ما به‌شدت مراقبت می‌کنیم که کمیته امداد در جناج‌بندی‌های سیاسی وارد نشود چراکه معتقدیم این کمیته فراجناحی است؛ از این رو اخیراً دستورالعمل سختگیرانه‌ای را مبنی بر ممنوعیت ورود به مسائل جناحی صادر کردیم که این ابلاغیه به‌حدی تند است که حتی رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم از من خواست تا اندازه‌ای آن را تلطیف کنیم.

وی گفت: متأسفانه سال گذشته 97 تن از کارکنان کمیته امداد علی‌رغم هشدارهای داده شده تخلف و در انتخابات دخالت کردند که ما سریعاً حکم اخراج این افراد را ابلاغ کردیم ولی افراد بسیاری وساطت کردند و نهایتاً 17 تن از این کارکنان اخراج شدند.

رئیس کمیته امداد خاطرنشان کرد: ما اجازه نخواهیم داد تا کسی با سوءاستفاده از نام کمیته امداد امام خمینی(ره) از جناح سیاسی حمایت و جانبداری کند.

فتاح: درباره تاریخی‌بودن املاک در اختیارمان علم غیب نداریم

فتاح در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم در خصوص تعداد املاک کمیته امداد که در دسته املاک تاریخی طبقه‌بندی می‌شوند نیز گفت: در زمان حیات امام خمینی(ره) تعدادی املاک به‌عنوان پشتوانه کمیته امداد و ایتام در اختیار این کمیته قرار گرفت که مسائل حقوقی خود را دارند ولی ما در این خصوص مراقبت زیادی داریم.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال تعدادی خانه‌ و املاک قدیمی در اختیار کمیته امداد قرار دارد که همه آنها جزو خانه‌های تاریخی محسوب نمی‌شوند لذا ما حتماً اگر نامه یا تذکری از سوی شهرداری و یا سازمان میراث فرهنگی به دستمان برسد، طبق آن عمل خواهیم کرد، ولی قطعاً علم غیب نداریم که کدام‌یک از این املاک جزو املاک تاریخی هستند.

رئیس کمیته امداد افزود: مطمئن باشید اگر ساخت‌وسازی در این املاک هم انجام گرفته حتماً با مجوزهای رسمی و قانونی بوده است.

کار مجمتع اقتصادی امداد خدمـت‌رسانی به محرومان است

فتاح در پاسخ به سؤال دیگر تسنیم درباره فعالیت مجتمع اقتصادی کمیته امداد نیز گفت: بیشتر فعالیت این مجتمع برای خدمت رسانی بیشتر به محرومین است و به آن معنا، فعالیت اقتصادی ندارد، به‌عنوان مثال مثلاً این مجتمع اقتصادی در شرایط فعلی کشور، محصولات تولیدی فرش و گلیم مددجویان را به‌قیمت مناسب از آنها خریداری و سعی می‌کند تا جایی که امکان دارد آنها را در بازارهای تجاری به فروش برساند یا اینکه کمک به ساخت مسکن مددجویان دارد.

مخالفت ظریف با بستن دفاتر خارجی کمیته امداد

فتاح در ادامه در پاسخ به آخرین سؤال تسنیم در خصوص دفاتر خارجی کمیته امداد و اینکه آیا تصمیمی برای بستن این دفاتر خارجی اتخاذ شده یا خیر، گفت: در حال حاضر نیروهای ایرانی دفاتر خارج از کشور کمیته امداد به حدود انگشتان دست رسیده است و هیچ پولی از ایران به این دفاتر اختصاص داده نمی‌شود ولی حتی اگر ما هم بخواهیم این دفاتر را ببندیم مخالفت‌هایی با این امر وجود دارد.

رئیس کمیته امداد در پایان خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال در یکی دو مورد قصد بستن دفاتر خارجی را داشتیم که وزارت خارجه و شخص آقای وزیر به‌جد مخالفت کردند و عنوان داشتند که این دفاتر فعالیت خوبی دارند و موفق بوده‌اند. به هر حال بسته شدن تعدادی از دفاتر خارجی نیز به‌خاطر مسائل سیاسی و با نظر دستگاه دیپلماسی کشور بوده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها