امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۱۶۳۱۱
زمان انتشار: ۱۱:۱۴     ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
حضور سوسیالیستها در کاخ الیزه نتوانست پیام آور عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا یا حتی تسریع مذاکرات پیوستن این کشور به اروپای واحد باشد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، سفر وزیر امور خارجه ترکیه به فرانسه و سخنان تنش آمیز وی در جمع ترک تبارهای مقیم این کشور اروپایی، حملات زیادی را متوجه دولت ناتوان فرانسوا اولاند کرده است. اولاند که آخرین ماههای حضور خود در کاخ الیزه را سپری می کند، به مولود چاوش اوغلو جهت سخنرانی در جمع اتباع ترکیه ای مقیم فرانسه مجوز داده است. این مسئله سبب شده است تا فرانسوا فیون نامزد حزب محافظه کار به مخالفت با حضور وزیر امور خارجه ترکیه در فرانسه بر خیزد.

زمانی که در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2012، فرانسوا اولاند توانست بر رقیب سرسخت خود یعنی نیکولا سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه پیروز شود، اردوغان نگاه خوش بینانه ای نسبت به حضور سوسیالیستها در معادلات سیاسی و اجرایی پاریس داشت. دلیل این نگاه خوش بینانه اردوغان کاملا مشخص بود! سارکوزی و حزب محافظه کار فرانسه از اصلی ترین مخالفان عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بودند.

آنها معتقدند بودند که اساسا ترکیه قابلیت عضویت در اتحادیه اروپا را ندارد، حتی اگر همه درخواستهای اتحادیه اروپا را در این خصوص برآورده سازد. به عبارت بهتر، مخالفت حزب محافظه کار با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، بنیادین و اساسی بود. این مخالفت هم اکنون نیز در میان سران حزب محافظه کار وجود دارد .اخیرا فیون نامزد محافظه کاران فرانسه تاکید کرده است که ترکیه جایی در آینده اروپا نخواهد داشت.

در هر حال، پیروزی سوسیالیستها در انتخابات سال 2012 فرانسه مولد امیدهایی در میان سران ترکیه ای بود. با این حال پس از گذشت مدتی اندک، امیدهای اردوغان در این خصوص به یاس تبدیل شد. اگرچه اولاند به مانند سارکوزی از عدم امکان عضویت ترکیه در اروپای واحد سخنی به میان نیاورد، اما رفتار و عملکرد وی همگام با مخالفان عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تنظیم می شد. در این خصوص میان مواضع سلبی مرکل و اولاند هماهنگی ملموسی وجود داشت.

حتی زمانی که میان اتحادیه اروپا و ترکیه بر سر پذیرش پناهجویان توسط ترکیه (و ممانعت از حضور آنها در اروپا) توافق حاصل شد، اولاند اعلام کرد که جهت لغو ویزای شهروندان ترکیه ای جهت ورود به اروپا( به عنوان یکی از شروط توافق) 72 شرط وجود دارد که ترکیه باید آنها را اجابت نماید!

در هر حال، حضور سوسیالیستها در کاخ الیزه نتوانست پیام آور عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا یا حتی تسریع مذاکرات پیوستن این کشور به اروپای واحد باشد. در دوران ریاست جمهوری اولاند، رئیس کاخ الیزه عملا اقدامی در راستای منافع ترکیه در مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا صورت نداد.

در حال حاضر نیز سوسیالیستهای فرانسه عملا شانسی برای بقا در قدرت ندارند. محبوبیت اولاند بین 15 تا 20 درصد در حال تغییر است و از او به عنوان بدترین رئیس جمهور تاریخ فرانسه یاد می شود. وی از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری انصراف داده و دیگر نامزدهای حزب سوسیالیست نیز در نظرسنجی ها از افرادی مانند فیون، ماکرون و لوپن عقب هستند.

در چنین شرایطی موافقت دولت فرانسه با حضور وزیر امور خارجه ترکیه در جمع ترک تبارهای مقیم این کشور اروپایی، تنها خدمت اولاند به اردوغان محسوب می شود. در شرایطی که کشورهایی مانند آلمان، اتریش، هلند، دانمارک و سوئد از تبلیغات انتخاباتی اردوغان و همراهانش بر سر همه پرسی اصلاحات قانون اساسی ممانعت به عمل آورده اند، موافقت اولاند با سخنرانی چاووش اوغلو، به نوعی دهن کجی اولاند به تصمیم جمعی غیر رسمی اروپای واحد محسوب می شود.

بی دلیل نیست که چنین تصمیمی از سوی فیون و برخی سیاستمداران فرانسوی به چالش کشیده شده است. در هر حال، اقدام اخیر اولاند را می توان تنها خدمت وی به اردوغان در دوران ریاست جمهوری وی دانست، اقدامی که از دید اردوغان، نمی تواند جبران کننده انفعال اولاند درخصوص عضویت ترکیه در اروپا باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها