يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۱۶۴۴۱
زمان انتشار: ۱۰:۳۱     ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
نخست‌وزیر هلند ضمن انتقاد از اظهارات رئیس‌جمهوری ترکیه درخصوص دست داشتن هلند در کشتار سربرنیستا، گفت که لحن اردوغان هر لحظه بیشتر و بیشتر عصبی می‌شود.
به گزارش پایگاه 598، تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، «مارک روته» نخست‌وزیر هلند، روز سه‌شنبه ضمن انتقاد از اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه درخصوص کوتاهی صلحبانان هلندی در کشتار مسلمانان در سربرنیستا طی سال 1995، گفت: «این یک تحریف تاریخی کثیف است.»

مارک روته در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «او (اردوغان) به تشدید تنش ادامه می‌دهد.»

طی هفته‌های اخیر پس از آن‌ که هلند و آلمان از برگزاری سخنرانی تبلیغاتی برخی سیاستمداران ترک به نفع همه‌پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه در خاک خود جلوگیری کردند، رجب طیب اردوغان این دو کشور را به گرایش به «نازیسم» و «نئونازیسم» متهم کرد.

روز گذشته نیز ترکیه اعلام کرد که روابط سیاسی و دیپلماتیک خود با هلند را تعلیق کرده و به سفیر این کشور اجازه ورود به آنکارا را نمی‌دهد.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان روز سهشنبه با انتقاد از اقدامات اخیر دولت هلند در جلوگیری از سخنرانی اعضای دولت ترکیه، به کوتاهی صلحبانان هلندی در کشتار مسلمانان در سربرنیتسا اشاره کرد.

در جریان کشتار سربرنیتسا در حدود هشت هزار مرد و پسر مسلمان بوسنیایی توسط نیروهای صرب کشته شدند و اجساد آنها در گور‌های دسته‌جمعی دفن شد. طبق این گزارش صلحبانان هلندی که به سلاح‌های سبک مسلح بودند در منطقه حضور داشتند و نتوانستند مانع کشتار شوند.

رجب طیب اردوغان که در یک تجمع در روز سه‌شنبه در آنکارا صحبت می‌کرد، گفت: «ما هلند و هلندی‌ها را از قتل و عام سربرنیتسای می شناسیم. می دانیم چقدر اخلاق دارند. شخصیت‌ها آنها وقتی هشت هزار بوسنیایی قتل و عام شدند، فرو ریخت.»

این در حالی است که در واکنش به این اظهارات رئیس‌جمهوری ترکیه، نخست‌وزیر هلند گفته است: «لحن رجب طیب اردوغان هر لحظه بیشتر و بیشتر عصبی می‌شود، نه تنها علیه هلند بلکه آلمان هم همینطور.»

روته افزود: «ما سطح خودمان را اینقدر پایین نمی‌‌آوریم.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها