أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۱۶۵۶۵
زمان انتشار: ۰۹:۵۴     ۲۶ اسفند ۱۳۹۵
با افزایش تنش‌ها میان ترکیه و هلند، آلمان درباره امکان خروج آنکارا از ناتو هشدار داده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پرس تی وی، روابط دولت آنکارا با برخی کشورهای اروپایی در پی لغو اجتماعاتی در حمایت از همه‌پرسی تغییر قانون اساسی در این کشورها، پرتنش شده است.

 اورزولا فن در لاین، وزیر دفاع آلمان، چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت تعامل با ترکیۀ خارج از ناتو به مراتب سخت‌تر از سروکار داشتن با ترکیه‌ای است که عضو ناتو است.  

 وزیر دفاع آلمان همچنین گفت برلین نباید بسیاری از ترک‌ها را که خواستار افزایش قدرت رئیس‌جمهور در همه‌پرسی پیشِ رو نیستند، به حال خود رها کند.

 پیش‌تر ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، از آنکارا و آمستردام خواست تا مناقشۀ موجود را حل‌وفصل کنند.

وی همچنین از همه اعضای ناتو خواست تا به یکدیگر احترام بگذارند و گفت تمرکز باید بر همۀ مواردی باشد که موجب یکپارچگی اعضا می‌شود.

تنش‌ها میان ترکیه و هلند از هفتۀ گذشته و زمانی آغاز شد که مقامات هلند از ورود هواپیمای حامل مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه، به شهر روتردام برای حضور در اجتماعی در حمایت از همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه ممانعت به عمل آوردند. این همه‌پرسی قدرت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، را افزایش می‌دهد و سیستم حکومتی این کشور را از پارلمانی به ریاستی تغییر می‌دهد.

 هدف مقام‌های ترک از برگزاری سخنرانی‌های تبلیغاتی در کشورهای اروپایی جلب حمایت ترک‌های مقیم این کشورها برای تغییر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاست‌جمهوری در همه‌پرسی 27 فروردین است.

 این اقدام آمستردام، موجب بالا گرفتن اختلافات میان دو کشور شد. اردوغان روز یکشنبه مقامات هلند را «فاشیست» و «بازماندگان نازی‌ها» خواند.

 اندکی پس از اظهارات تند اردوغان، مارک روته، نخست‌وزیر هلند، گفت آنکارا باید به خاطر مقایسۀ هلند با نازی‌ها عذرخواهی کند.

 ترکیه نیز در اقدامی متقابل، روز یکشنبه سفارت هلند در آنکارا و کنسولگری این کشور در استانبول را به دلایل «امنیتی» بست و از سفیر هلند خواست تا برای مدتی در سفارتخانه حضور پیدا نکند. آنکارا سپس اعلام کرد سفیر هلند نمی‌تواند وارد ترکیه شود و تمام مذاکرات سیاسی سطح بالا با این کشور تعلیق می‌شود.

 پیش‌تر نیز چندین اجتماع در حمایت از اصلاحات قانون اساسی ترکیه در شهرهای مختلف آلمان، اتریش و سوئیس لغو شده بود که این اقدامات خشم مقامات آنکارا را به دنبال داشت.

 در ادامۀ تنش‌های ترکیه با کشورهای اروپایی، اردوغان در سخنانی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، را به «حمایت از تروریست‌ها» متهم کرد.

 توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان، در واکنش به این اظهارات گفت سخنان مقام‌های ترکیه صرفاً برای قرار دادن آنکارا در جایگاه قربانی به‌منظور ایجاد همبستگی در میان شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی قانون اساسی بیان می‌شود.

 در همین راستا، تشدید تنش میان آنکارا و کشورهای اروپایی نگرانی‌ها را در خصوص لغو توافق ترکیه و اتحادیۀ اروپا بر سر پناهجویان افزایش داده است.

 ترکیه تهدید کرده است که این توافق را مورد بازنگری قرار خواهد داد.

 از سوی دیگر، اتحادیۀ اروپا اعلام کرد که به توافق با ترکیه بر سر پناهجویان پایبند است و از آنکارا نیز انتظار پایبندی به این قرارداد را دارد.

 در ماه مارس، ترکیه و اتحادیۀ اروپا توافقی امضا کردند تا از هجوم بی‌سابقۀ پناهجویان به اروپا جلوگیری کنند.

 بر اساس این توافق، ترکیه در ازای ممانعت از ورود پناهجویان به قارۀ اروپا، امتیازاتی مانند دریافت چند میلیارد یورو برای اسکان دادن پناهجویان، پیشبرد مذاکرات برای پیوستن این کشور به اتحادیۀ اروپا و سفر بدون روادید شهروندانش به اروپا را دریافت می‎کرد.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها