أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۱۶۷۴۳
زمان انتشار: ۱۳:۳۹     ۲۸ اسفند ۱۳۹۵
برابر آمارها بیشترین حجم مسافرت ایرانیان در ایام نوروز انجام می‌شود و در این میان ممکن است بی توجهی به یکسری موارد پیش پا افتاده و به ظاهر کم اهمیت، جان و اموال شهروندان را به خطر اندازد، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، توصیه‌ها و هشدارهایی را برای قبل از ترک منزل به شهروندان ارائه کرده است.
به گزارش پایگاه 598، سید جلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا،  درباره دستورالعمل‌های ایمنی هنگام خارج شدن از منزل برای مسافرت اظهار کرد: مهم‌ترین و ساده‌ترین توصیه این است که شهروندان نباید در ترک منزل عجله و شتاب داشته باشند و باید تمام توصیه ها را به دقت به کار ببندند.

وی با بیان اینکه آشپزخانه منازل و آبدارخانه در شرکت‌ها و ادارات پتانسیل بالایی برای حادثه دارند، گفت: لازم است قبل از ترک منزل، کلیه وسایل برقی و گازسوز بررسی شده، وسایل غیرضروری حتما خاموش شود و بهتر است اگر نیاز به روشن بودن هیچ وسیله برقی و گازسوز ضروری وجود ندارد، حتما کنتور برق قطع شده و شیر اصلی گاز نیز از داخل واحد بسته شود.

ملکی اضافه کرد: البته تنها نباید به بستن شیر وسیله گازسوز اکتفا شود، چرا که در مواردی مشاهده شده که به دلیل نبستن شیر اصلی گاز و به دلیل پوسیدگی شیلنگ‌ها و اتصالات، گاز به بیرون نشت کرده و حادثه ساز شده است، بنابراین حتما بایدشیر اصلی گاز را نیز بست.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اضافه کرد: همچنین اگر شهروندان قصد روشن نگه داشتن یخچال را دارند، باید تنها فیوز آشپزخانه را روشن نگه داشته و سایر فیوزها را قطع کنند.

ملکی با بیان اینکه مواد قابل اشتعال مانند کاغذ باطله، روزنامه، نایلون و... را نباید در اطراف و پشت یخچال یا نزدیکی سیم‌های برق قرار داد، افزود: باید از بسته بودن تمام در و پنجره‌ها و راه‌های نفوذ به داخل منزل اطمینان حاصل شود و اگر شیشه ای شکسته است باید قبل از ترک منزل نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

وی با اشاره به افرادی که اقدام به نگهداری از حیوانات خانگی در منزل خود می‌کنند، گفت: قبل از سفر حتما باید این حیوانات را از خانه خارج و به همسایه‌ها یا آشنایان سپرد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: باید شیر فلکه اصلی آب سرد و گرم را نیز پیش از سفر بست و اگر شیری دچار نشتی شده باید قبل از ترک منزل نسبت به رفع نقص آن اقدام کرد.

وی با تاکید بر اینکه نباید افراد سالخورده و کودکان را در خانه تنها گذاشت، ادامه داد: همچنین نباید افرادی را که به تنهایی قادر به انجام کارهای خود نبوده و همینطور افرادی را که دچار بیماری‌های روحی و روانی هستند در منزل تنها گذاشت و حتی اگر سفر کوتاه مدت است باید از این کار پرهیز کرده یا اینکه حتما یکی از آشنایان مورد اعتماد را نزد آنان فرستاد.

وی با بیان اینکه نباید مواد غذایی فاسد شدنی را از مبدا به سفر برد، گفت: باید این مواد را در مقصد یا فروشگاهای مجاز و مورد تایید بین راه تهیه کرد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از شهروندان خواست که پیش از سفر حتما از وضعیت جوی جاده‌ای که قصد حرکت در آن را دارند مطلع شده و اگر وضعیت نامساعد بود، سفر را به تعویق اندازند.

وی، پاکسازی بالکن‌ها را نیز موضوع مهمی دانست که باید پیش از سفر انجام شود و گفت: باید هرنوع ماده قابل اشتعال مانند روزنامه، البسه، سیلندر گاز و... را به داخل منزل یا انبار منتقل کرد. همچنین لازم است اجسام سنگین مانند گلدان و مجسمه را از لبه بالکن‌ها و دیوارها به پایین یا داخل منزل منتقل کرد؛ چرا که احتمال سقوط این اشیاء به دلیل وزش باد و طوفان و آسیب زدن به عابران وجود دارد.

ملکی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل بروز تصادفات، خواب آلودگی است، گفت: بنابراین لازم است که حتما قبل از سفر، راننده به خوبی استراحت کند و برای مسیر و زمان سفر  نیز به خوبی برنامه‌ریزی شود.

وی از شهروندان خواست که آشنایان و نزدیکان خود را از زمان حرکت، مسیر و مقصد سفر خود آگاه کنند و کلید منزل را در اختیار افراد غریبه یا افرادی که به تازگی با آنان آشنا شده و شناخت کافی از آنان ندارند، قرار ندهند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد:‌ همچنین اگر قصدی برای استفاده از خودرو شخصی در سفر وجود ندارد، لازم است که خودرو در پارکینگ یا حیاط منزل پارک و از بسته بودن درهای آن اطمینان حاصل شود، همچنین توصیه می‌شود که برق باتری نیز قطع شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از رانندگان خواست که  پیش از حرکت، از سلامت خودروی خود اطمینان حاصل کرده و مطمئن شوند که در قسمت ترمز، برف پاک کن، چراغ ها و... نقصی وجود ندارد و البته باید این اقدامات توسط تعمیرکار مجاز انجام شود. همچنین رانندگان باید لوازم ضروری مانند جعبه کمک های اولیه، زاپاس سالم، مثلث احتیاط و... را به همراه داشته باشند.

ملکی اضافه کرد: حتما لازم است که یک دستگاه خاموش کننده در خودروی مسافران قرار گیرد؛ چرا که متاسفانه بعضی افراد به سادگی خاموش کننده را که از ضروری‌ترین لوازم سفر است خارج کرده و به جای آن، وسیله دیگری قرار می‌دهند که بسیار اشتباه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها