يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۱۷۱۴۲
زمان انتشار: ۱۷:۲۸     ۱۰ فروردين ۱۳۹۶
یادداشت میهمان؛
وحید یامین پور
امروز پس از چندسال به خرمشهر و آبادان سفر کردم. خرمشهر امروز بیش از شهرهای دیگر ایران سیاست های توسعه گرای جمهوری اسلامی را نمایندگی می کند. تصاویری اسفبار از عدم توازن، مصرف زدگی، فقر و بی نظمی.

آقای روحانی در اولین سفر خود به خرمشهر در جملاتی تاریخی، خرمشهر را "آزاد" اعلام کرد؛ منطقه ی آزاد. که امروز کل استان خوزستان را در بر می گیرد.
چند صد متر آنسوتر از مال ها و فروشگاه های بزرگی که انبوه اجناس وارداتی خارجی را برای توریست ها به فروش گذاشته اند، تنها چند صدمتر آنسوتر، خانه های ترک خورده از فقر در کنار گنداب ها و زباله ها پنهان شده اند. کودکان همچنان پابرهنه، غبار محرومیت بر چهره دارند. جوانترها اگر خوش شانس بوده اند به توریست ها سیگار و آدامس می فروشند و اگر خوش شانس تر، ته لنجی های چینی و تایلندی را بساط کرده اند.

"کنزالمال" مشهورترین بازار بزرگ جنوب خوزستان، انباشته از کالاهای ریز و درشت و خوراکی های خارجی، مملو از خریدارانی است که برای تفریح از سراسر کشور به آنجا راهی شده اند. در میان آنها خودروهای لوکس با شماره منطقه آزاد اروند بیشتر به چشم می خورد. صاحبان این خودرو ها غالبا از طبقه متوسط جدید شهری اند که به لطف "آزاد" شدن منطقه، خودروهای گران را با نصف قیمت خریداری کرده اند.

خوزستان به بازار بزرگ اجناس خارجی و ویترینی رنگ و رو رفته از ترکیب فقر و دارندگی بدل شده است. خرمشهر باید از نو ساخته می شد ولی سیطره ی تکنوکراسی بی ملاحظه از دهه ی هفتاد به اینسو برای خرمشهر کار زیادی نکرد جز اینکه مردم را یا به فروشنده یا خریدار کالاهای خارجی بدل کرد. تمام دولت های پس از دولت سازندگی هم یا نخواستند که چنین نباشند یا نتوانستند. تا برسد به دولت نو-راستگرای فعلی که مدیر مناطق آزادش رسماً اعلام کرد که ما براى جوانان این مناطق از طریق سرایه داری و خدمات به توریست ها، شغل ایجاد می کنیم!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
دانا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۳ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۶
۲
۰
نگاه جدیدیه ، اول از سرایداری و خدمات رسانی به غربی ها شروع می شه و بعدش به آقا و ارباب شدنشان تبدیل می شه ، چه روشی بهتر از این روش ، بالاخره باید از یه جایی برده بودن رو یاد بگیریم دیگه لابد این هم جزو امتیازات برجام بوده ، هنوز هم برام سواله که با برجام قرار بوده برای ما کار ایجاد بشه یا غربی ها ، قرار بوده تحریم و گرسنگی و فقر از کشور ما برداشته بشه یا شکم مردم مرفه تر از مردم ما تو آمریکا و اروپا سیر بشه ، یاد حرف ترامپ افتادم اگه با ما می شدن هیچ مشکلی نبود یعنی مثل سعودی ها بیان اموال مردمتون رو بخوریم *
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها