يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۱۷۱۹۴
زمان انتشار: ۱۲:۱۳     ۱۲ فروردين ۱۳۹۶
حدود پنجاه روز دیگر یک انتخاب بزرگ و یک امتحان مجدد در دو عرصه ریاست جمهوری و شوراها در پیش روی ملت است و تنها با انتخاب درست است که انقلابی‌گری، بصیرت و ولایت‌مداری خود را ثابت خواهیم کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، قاسم جعفری عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در یادداشتی به درسهایی که باید از 12 فرودین سال 58 بگیریم، پرداخته و اعتقاد دارد در انتخابات پیش‌رو تنها با انتخاب درست است که انقلابی گری، بصیرت و ولایت مداری خود را ثابت خواهیم کرد.

متن کامل این یادداشت در زیر آمده است:

« از نگاه صاحب نظران علوم سیاسی، انقلابی که همه ابعاد فردی اجتماعی فکری فرهنگی سیاسی مذهبی و حتی مشی اقتصادی و سبک زندگی جامعه را دچار دگرگونی می‌کند، انقلاب اجتماعی یا کبیر گفته می‌شود.

شعاع  تاثیر چنین انقلابی گاه از دایره زمان و مکان بیرون است. به انقلابهای کبیر فرانسه 1879 و روسیه 1917 می‌توان بعنوان دو نمونه قدیمی تر از این سنخ اشاره کرد. که آثار و تبعات فراوانی بر روابط بین ملت ها و دولتها داشته است.

در این میان وقوع انقلاب اسلامی ایران عام و خاص در شرق و غرب را با هر فکر و اندیشه‌ای به خود مشغول و نظریه‌های مطرح در این قاموس را دچار بحران کرد. برای مثال تدا اسکاچپول می‌گوید: « اگر انقلابی وجود داشته باشد که جنبشی اجتماعی توده‌ای با هدف از بین بردن رژیم قدیمی آن را آگاهانه ساخته باشد، آن انقلاب، انقلاب ایران است. … انقلاب آنان [مردم شهرهای ایران] صرفاً نیامد، بلکه آگاهانه و به طور منسجم ساخته شد.»

این که عامل انقلاب اسلامی کدام است؟ استبداد ستیزی، مدرنیزاسیون، اقتصاد، از هم گسیختگی‌ها، بروز تبعیضات و نبود عدالت اجتماعی ،وابستگی رژیم به قدرتهای بزرگ و نداشتن استقلال سیاسی، تحرکات ضد دینی رژیم شاه از یک سو  و دین خواهی مردم از سوی دیگر و... به نظر می‌رسد دین باوری عامل اصلی و بسیاری از عوامل دیگر به عنوان عناصر شتاب دهنده است.

خصوصا که رهبری انقلاب را یک مرجع دینی شناخته شده با نفوذ معنوی و کاریزمای بی بدیل بسیجگری بر عهده داشته است؛ میشل فوکوی فرانسوی در وصف امام ره می‌گوید آیت الله خمینی پهلو به پهلوی افسانه می‌زند. اما اینک 38 سال از پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی می‌گذرد پس به جاست که درس‌های 12 فروردین را چراعی فراروی امروز خود قرار دهیم؛

- انقلاب اسلامی واقعا بر اساس خواست مردم شکل گرفت.

- رهبری انقلاب بر عهد خود در توجه به خواست عمومی  حتی پس از پیروزی پابرجا ماند و لذا در اولین فرصت ( کم تر از 50 روز بعد از پیروزی ) تعیین نوع حکومت را به رای مردم واگذار کرد.

- انقلاب  و نظام اسلامی با بهای گزاف به دست آمد. ( ده‌ها هزار شهید و بیش از صد هزار مجروح ) علاوه بر تحمل خسارات مادی و معنوی غیر قابل احصای دیگر.

- اخیرا  رهبر انقلاب یکی از ابعاد نعمت بودن جنگ تحمیلی که ملت ایران تبدیل به دفاع مقدس 8 ساله اش کرد را  به این مضمون تبیین کردند که جنگ باعث پایداری انقلاب شد. آری تقدیم صدها هزار شهید و جانباز و آزاده و حضور مومنانه صدها هزار رزمنده در چکاک شمشیرها بهترین ضامن بقای انقلاب است.

- شاید اصلی ترین دلیل شکست انقلابهای شکل گرفته در کشورهای عربی در کنار نبود ایدئولوژی و بنیه اعتقادی و فقدان رهبری جامع دینی که ما از آن به ولایت یاد می‌کنیم آسان به دست آمدن پیروزی‌های اولیه و در نتیجه به سرعت سرگرم تقسیم غنایم شدن به اصطلاح انقلابیون بود. نقاط ضعفی که انقلاب ایران نداشت و نقاط قوتی که آنان نداشتند.

-  نلسون ماندلا رهبر جنبش ضد آپارتاید افریقای جنوبی می‌گوید: ﻣﺮﺍ ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ‌ﻫﺎﯾﻢ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﻧﮑﻦ. ﺑﺒﯿﻦ ﮐﻪ ﭼﻨﺪ باﺭﺷﮑﺴﺖ ﺧﻮﺭﺩﻡ و  ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﺮﺩﻡ! بلی این انقلاب هم در حرکت عاشورای 61 هجری، مجاهدت عالمان و مبارزان  دینجو در طی قرون،قیام مشروطه، نهضت ملی شدن صنعت نفت، 15 خرداد 42 و ... ریشه دارد.

- اصلی ترین شعار مردم حق جویی و عدالت خواهی و رفع فقر و  هر گونه تبعیض ونفی اشرافیت  بود لذا امروز باید دید موقعیت ما با این اهداف چه نسبتی دارد.

- استقلال و آزادی دو شعار اساسی ملت انقلابی در روزهای قیام بود که با رفراندم 12 فروردین 58 به ان رسمیت بخشید. اینک ما و نسلهای بعدی امانت دار این میراث بزرگ هستیم که با قالب و محتوای مردم سالاری دینی تحقق یافته است.

- وصیت امام راحل ره  یادمان باشد که فرمود نگذارید انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان بیفتد؛ حدود پنجاه روز دیگر یک انتخاب بزرگ و یک امتحان مجدد در دو عرصه ریاست جمهوری و شوراها در پیش روی ملت است و تنها با انتخاب درست است که انقلابی گری، بصیرت و ولایت مداری خود را ثابت خواهیم کرد.

- مسئولان اجرایی باید در عمل، صدق گفتار خود را در تلاش برای آرمان‌های بلند انقلاب که اینک خط مقدم همه اولویت‌ها اجرای درست اقتصاد مقاومتی است، به اثبات برسانند.

- بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی پیام رسای آن است که برگرفته از مبانی دینی و قرانی و معارف اهل البیتی است .اگر هم حرف از صدور انقلاب به میان آمده یعنی گشودن افق‌های گسترده همین پیام روشن در پیش چشم ملت های مختلف و طالبان حق و مدافعان از مستضعفان و مظلومان ، تا خود راه مورد نظر را به اختیار در پیش گیرند.

- خلاصه کلام آن که امروز در 12 فروردین روز استقرار جمهوری اسلامی باید گذشته را چراغی فراروی آینده قرار دهیم برای تحقق همه آرمان‌ها، حفظ دستاوردها و شناسایی و رفع و دفع همه آسیب‌ها و مظاهر فساد در عرصه‌های اخلاق، اقتصاد، امنیت، فرهنگ و غیره و این مهم تحقق نمی‌یابد جز با روحیه انقلابی و جهاد گری در صحنه‌های نبرد سخت و نرم.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها