أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۱۷۴۰۸
زمان انتشار: ۱۰:۲۷     ۱۵ فروردين ۱۳۹۶
مسئولان خود را به بیخیالی زده‌اند
موضوع واردات کالا از خارج کشور هنوز که هنوز است زیر سایه بی توجهی مسئولان و مدیران دولتی به این موضوع ، به یک تراژدی غم انگیز برای تولید کنندگان و صنعتگران کشور تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه 598، راه دانا نوشت:‌ موضوع واردات کالا از خارج کشور هنوز که هنوز است زیر سایه بی توجهی مسئولان و مدیران دولتی به این موضوع ، به یک تراژدی غم انگیز برای تولید کنندگان و صنعتگران کشور تبدیل شده است، به این جهت که در داخل کشور این توان و فناوری لازم وجود دارد ولی در عین حال هم اجناس با کیفیتی کمتر و یا بیشتر در حال واردات به کشور هستند که این موضوع امروز یکی از اصلی ترین چالش های ما در بخش اقتصادی کشور شده است.

به گفته نمایندگان و کارشناسان یکی از اصلی ترین مواردی که فلج کننده اقتصاد کشور است و می تواند باعث کاهش اشتغال و تولید در کشور شود همان موضوع واردات است که در حال حاضر با توجه به آمارهایی که از مراکز آماری و گمرکات کشور می رسد روز به روز بر تنوع و تعداد آن افزوده می شود که در نتیجه باعث شده است که امروز در کشور با آمار سنگین بیکاری و کاهش تولید روبرو باشیم.

وقتی که نگاهی گذرا بر آمار گمرکات کشور می اندازیم می بینیم برخی از کالاهایی که ضروری نیست به داخل کشور وارد می شود که این حجم از واردات در طول سال نه تنها کاهش نیافته است بلکه هر روزی بر این امار طبق اخرین باز بینی ها افزوده شده است.

از واردات خودروهای لوکس و گرانبها تا پارچه و پفک و بز؛ وقتی این آمار را در سایت مرجع گمرک کشور مشاهده می کنیم سوال های متعددی در ذهنمان ایجاد می شود که آیا این میزان از کالاهایی که به کشور وارد می شود ضروری و مورد نیاز صنایع کشور است یا خیر؟ قطعا این میزان از واردات نه تنها ضروری نبوده بلکه به گفته کارشناسان باعث فلج کردن اقتصاد و تولید کشور نیز خواهد شد که مسئولان باید بجای فرافکنی و نقض این موضوع از واردات بی رویه این قبیل از کالاها جلوگیری کنند.

داوود محمدی رئیس کمیسیون اصل نود نیز در مصحابه ای با تاکید بر ضرورت بستن مبادی ورودی کشور برای حمایت از تولید داخل، گفت: واردات عمده و بیش از نیاز داخل و همچنین وجود کالاهای قاچاق در کشور با روح اقتصاد مقاومای در تضاد است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی از مهم ترین فرازهای اقتصاد مقاومتی حمایت ویژه از تولید ملی، افزود: برای حمایت از تولیدات داخلی باید از ورود کالاهایی که مشابه آن در داخل کشور تولید می شود ممانعت کرده و یا تعرفه های بالا برای آن ها وضع کنیم.

رئیس کمیسیون اصل نود با بیان اینکه مردم ما باید به سمت استفاده از کالای ایرانی حرکت کنند، گفت: اگر مشتاق کاهش آمار بیکاری و بهبود وضعیت اقتصادی کشور هستیم باید تن به استفاده از کالای تولید داخل بدهیم تا به این ترتیب کارگران بیکار نشده و چرخه اقتصادی ادامه فعالیت بدهد.

محمدی با تاکید بر اینکه وظیفه تولید کننده تولید کالای باکیفیت است، افزود: در صورتی که کیفیت کالای ایرانی توان رقابت با کالاهای خارجی را داشته باشد مردم به طور حتم به استفاده از آن اقبال نشان خواهند داد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه درباره قوانین موجود درخصوص تعرفه های وارداتی نیز گفت: در حال حاضر کمبود قانون به شکل عمومی وجود ندارد اما نیاز است میزان تعیین تعرفه ها به گونه ای بر واردات تعیین شود تا تولیدکنندگان ما متضرر نشوند و اما جایی هم که نیاز به تصویب قانون خاصی باشد مجلس آمادگی لازم برای مصوب کردن قوانین مورد نیاز را دارد.

در ادامه همچنین امیر خجسته، رئیس کمیسیون سیاست داخلی و شوراها مجلس درباره این که چگونه می توان اقتصاد مقاومتی را عملی کرد، افزود: باید تولیدمان را بیشتر کرده و جلوی واردات بی رویه و قاچاق کالا که کشور را نابوده کرده است بگیریم، اما در این راه متأسفانه شاهد سکوت مسئولان هستیم.

وی با تأکید بر اینکه باید این موضوع تعیین تکلیف شود، عنوان کرد: باید جلوی قاچاق کالا گرفته شود و مسئولان محکم در مقابل واردات بی رویه بایستند تا تولید پویا شود، چرا که تولید ما با بیخیالی و بی تفاوتی دستگاه های نظارتی و واردات بی رویه کالاها و اجناس خارجی در حال نابودی است.

با توجه به این اظهارنظرهای کارشناسان و نمایندگان مجلس بر اساس آخرین آمار گمرکات کشور در اسفند ماه سال 95 شاهد واردات بی رویه کالاهای لوکس و غیر ضروری به کشور بوده ایم که این واردات بی رویه همانطور که نمایندگان گفتند مغایر با روح اقتصاد مقاومتی است و باید مسئولان و مدیران دولتی هوشیار باشند و با این موضوع مقابله کنند.

 

همانطور که مشاهده می شود می بینیم کالاهایی از قبیل خودرو سواری لوکس اعم از کیا، تویوتا، دوج، شورلت ، فورد، بی ام و در اسفند ماه سال 95 وارد کشور شده است که می توان براحتی گفت واردات چنین کالاهایی به کشور در این برهه از زمان اصلا ضروری نبوده است و بی رویه نیز است.

 

بر اساس این گزارش بیشترین کالاهایی که در اسفند ماه سال 95 به کشور وارد شده است عبارت است از: انواع خودروهای سواری لوکس، پارچه، ماهی منجمد، لوازم خانگی، ذرت دامی؛ که قسم از اقلام مشابه آنها به غیر از خودروهای سواری در کشور تولید می شود و وجود دارد.

در زیر برخی دیگر از بخش های این گزارش را مشاهده می کنیم:

 

 

 

با اشاره به این آمار و ارقام و واردات این قبیل از کالاها دولت مردان ما باید تصمیم جدی در این باره اتخاذ کنند چرا که واردات بی رویه کالاهای لوکس و غیر ضروری که مورد داخلی آنها نیز موجود می باشد این روزها تراژدی غم انگیز بسیاری از تولید کنندگان و صنعتگران است که مشکلات که واردات برای آن ها پیش آورده است خواب را از چشمان انان ربوده است.

نه تنها تولید کنندگان و صنعتگران بلکه بسیاری از کارگران و متخصصان به گفته مسئولین از این امر ناراضی هستند و به سبب این موضوع کار خود را از دست داده اند و خانه نشنین شده اند؛ بسیاری از کارگاه ها و بنگاه های کوچک و بزرگ نیز زیر سایه بی توجهی و کم توجهی دولتی ها در حالت نیمه فعال و تعطیل قرار گرفته اند.

باید دولت سازوکاری را تنظیم کند تا واردات چنین کالاهایی برای واردکنندگان به صرفه نباشد و نتوانند چنین کالاهایی را وارد کشور کنند، که لازمه این کار افزایش تعرفه های گمرکی کالاهای لوکس و غیر ضروری است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها