يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۱۷۵۸۹
زمان انتشار: ۱۲:۱۲     ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری هراس و آشفتگی در اردوگاه اصلاح طلبان و دولت یازدهم شدت گرفته است، کارنامه خالی دولت از عملکرد مثبت که بتواند از آن دفاع کند به این هراس افزوده و مدعیان اصلاحات که اینک ناگزیر به ادامه مسیر پیشین هستند بزرگترین رقیب روحانی را عملکرد او می‌دانند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از کیهان، بیکاری جوانان و وضعیت نامطلوب اشتغال در کشور ، رکود ، مشکلات معیشتی مردم، بحران های فزاینده زیست محیطی و تورم و افزایش قیمت ها علیرغم ادعای کاهش تورم و ... در نزدیکی انتخابات دردسر بزرگی برای یک دولت مستقر می تواند باشد که می خواهد در انتخابات پیش رو رای مجدد مردم را از آن خود کند.

گفت و گوی مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات با روزنامه زنجیره ای آفتاب یزد که دیروز منتشر شده بازتاب دهنده گوشه‌ای از این تشویش و نگرانی می تواند باشد.

معین در این گفت و گو ضمن حمایت از روحانی مهم‌ترین رقیب وی را عملکردش می‌داند و می گوید : مردم با مشکلات معیشتی و بیکاری جوانان به سختی درگیر هستند. اگر دولت به‌صورت خیلی شفاف، صادقانه، «صریح و صمیمانه با مردم، مسائل به میراث مانده از گذشته و کارشکنی‌های کنونی را مطرح نکند و برنامه‌های آینده‌اش را تشریح نکند و قول و قرارهای قابل تحققی با مردم نگذارد، شرایط آسیب‌زا خواهد بود. مهم‌ترین رقیب آقای روحانی عملکرد خودش و نوع نگاهش به انتخابات و دولت بعدی‌اش است و مردم نقش تعیین‌کننده خواهند داشت.»

هر چند وی این مشکلات را به گردن دولت های سابق می اندازد تا از بار روانی خالی بودن دست مدعیان اصلاحات در تشریح عملکرد دولت مطلوبشان بکاهد ولی در ادامه به صراحت از روحانی می خواهد وعده های قابل تحقق دهد، وعده هایی که توان اجرایی کردنشان را دارد و این به وضوح نشان دهنده آن است که روحانی نتوانسته است به وعده های فراوانی که قرار بوده صد روزه تحقق یابند و اینک با گذشت نزدیک به چهار سال هنوز بر روی کاغذ نیز عملی نشده اند جامه عمل بپوشاند.

این اولین باری نیست که مدعیان اصلاحات به دولت یازدهم دست خالی او را هشدار می‌دهند، پیش از این و در سال گذشته شخصیت‌های سیاسی حامی روحانی در گفت و گوها و یادداشت های گوناگون در این زمینه به رئیس جمهور نهیب زده بودند که تا دیر نشده کاری کند و وعده ای را محقق سازد.
 
دولتی که نمی‌خواهد پاسخگو باشد
روزنامه زنجیره ای شرق در شماره 30 بهمن ماه سال گذشته به استراتژی نانوشته دولت پرداخت و با اشاره به این که دولت تمایلی به انتخاباتی شدن فضای سیاسی کشور ندارد نوشت : خبری از انتخابات نیست. به‌ گفته فعالان سیاسی فضای جامعه هنوز انتخاباتی نشده است... دولت روحانی که مدافع وضع موجود است و باید پاسخ‌گوی مطالبات محقق‌نشده باشد، ترجیح می‌دهد فضای انتخاباتی به تعلیق دچار شود یا به‌ تعویق بیفتد.

شرق در ادامه این روحیه را به اصلاح‌طلبان نیز تعمیم داده و می‌نویسد : هرچه فضای انتخاباتی در جامعه کشدار باشد، منتقدان، دولت را بیشتر مورد پرسش و هجمه قرار می‌دهند و به‌این‌ترتیب زمینه‌های مجادله و مخاصمه گسترش می‌یابد. از‌این‌رو دولت روحانی از تعلیق و تعویق فضای انتخاباتی استقبال می‌کند، اصلاح‌طلبان نیز با هوشمندی از این استراتژی نانوشته و ناخواسته تبعیت می‌کنند.
 
رقیب روحانی عملکرد او است
روزنامه آرمان نیز سوم اسفند ماه سال گذشته در مصاحبه با «محمود صادقی» عضو فراکسیون امید نوشت: «در حوزه معیشتی با اینکه دولت درصدد تثبیت وضع اقتصادی بوده اما مردم در رنج و فشار هستند. این مطلب قبلا نیز عنوان شده که رقیب اصلی آقای روحانی‌ عملکرد وی است. به‌ویژه در حوزه‌های معیشتی، اقتصادی و سیاست داخلی دولت باید تحرکات بیشتری داشته باشد. بدنه دولت و بخش قابل توجهی از آن همراهی مناسبی با رویکرد و گفتمان آقای روحانی‌ ندارند و دولت در این عرصه باید دست به یک پالایش و خانه تکانی بزند که با اطمینان بیشتری به عرصه انتخابات وارد شود.»

در بخش دیگری از این مصاحبه آمده بود : «بخش عمده‌ای از نیروهایی که از آقای روحانی‌ در سال ۹۲ حمایت کردند و تاثیر گذار بودند نیروهای بدنه جنبش دانشجویی بودند، اما اکنون در سطح جنبش دانشجویی یک سرخوردگی را مشاهده می‌کنیم. آقای روحانی‌‌ باید حرکت موثری در این زمینه انجام دهد تا موجب رضایت این قشر باشد. در حوزه اقتصادی نیز نیازمند تحرک در خروج از رکود هستیم. از این جهت دولت باید برای آماده شدن در انتخابات پیش رو عملکرد موثرتری داشته باشد.»
 
به مطالبات مردم پاسخ ندهید رای ندارید
در همین روز مصطفی تاجزاده یکی از محکومان فتنه در گفت‌و‌گو با روزنامه زنجیره‌ای قانون با هشدار به روحانی گفت : «به مطالبات مردم پاسخ ندهید رای ندارید.»

وی با بیان این که «روحانی اگر رای بالا می‌خواهد باید به مطالبات ملت پاسخ مثبت دهد» اظهار داشت: «بخشی از کسانی که در سال 92 به روحانی رای دادند امروز معترض هستند و در این سبد رای حضور ندارند زیرا یا در انتخابات شرکت نمی‌کنند یا به او رای نمی‌دهند، که امیدوارم آن‌ها نیز به این نتیجه برسند که بیایند و در انتخابات شرکت کنند. زیرا روحانی هر چه با آرای بالاتری انتخاب شود بهتر می‌تواند با مشکلات دست و پنجه نرم کند.»

تاجزاده در ادامه به اعتراضات اصلاح‌طلبان به روحانی نیز پرداخته و گفت : «اصلاح‌طلبان از بیشتر اقدامات روحانی حمایت می‌کنند ولی او نیز باید بداند اگر متناسب با خواسته های ملت عمل نکند، حتی اگر رییس‌دولت اصلاحات نیز تلاش کند، موفقیت زیادی در جلب آرای بیشتر از دور اول به‌دست نمی‌آورد. روحانی اگر رای بالا می خواهد باید به مطالبات ملت پاسخ مثبت دهد.»

وی همچنین تاکید کرد : «اگر روحانی یک رقیب جدی باعملکرد درخشان اقتصادی داشت، به طور حتم با مشکل مواجه می‌شد.»
 
به جای خواندن انشا حساب پس بدهید
در حالی که روحانی رئیس جمهور در گفت و گوها و سخنرانی های خود از عملکرد دولت دفاع می‌کند روزنامه آفتاب یزد در شماره 9 اسفند به این عملکرد تاخته و از رئیس جمهور خواست به جای خواندن انشا حساب پس بدهد.

آفتاب یزد در سرمقاله 9 اسفند گذشته با عنوان «دو نکته درباره اظهارات روحانی» نوشت: «یک نکته را نباید از ذهن دور نگه داشت که اکنون حسن روحانی در زنگ انشاء نیست و زنگ حساب آغاز شده است. ملزومات فضای جدید روشن و بَین است. یعنی دیگر رئیس‌جمهور نمی‌تواند بگوید «چه تحویل گرفته» بلکه باید بگوید «چه کرده است». احمدی‌نژاد اگر هم زمین سوخته تحویل داده ...  اما باید دید دولت تدبیر و امید چه گلی به سر مملکت زده است».

در ادامه این یادداشت آمده است: «نقد دولت گذشته و افشاگری قصورات آن دولت، برای مردم دیگر «حرف حساب» تلقی نمی‌گردد. رئیس‌جمهور اگر معتقد است که تمام آنچه باید گفته می‌شده، نشده اکنون دیگر زمان چنین اظهاراتی نیست و زمان آن گذشته است».
 
شانس بیاوری دور دومی هستی و می بازی!
روزنامه زنجیره‌ای قانون نیز 9 اسفند سال گذشته اظهارات امیرواعظ آشتیانی عضو شورای شهر دوم را تیتر کرد که «انتخابات به دور دوم کشیده شود روحانی می‌بازد».

در این گفت‌و‌گو آمده است:«آقای روحانی متاسفانه نتوانسته است نظر قاطبه مردم را در این 4 سال جذب کند و به نظر من، اگر روحانی شانس بیاورد به دور دوم می‌رود و اگر به آن عرصه رقابت نیز برسد، در آن دوره رای نخواهد آورد».

  وی دولت روحانی را دولت فراگیری ندانسته و گفت: «در این دولت، اصلاح‌طلبان زیاده‌خواهی دارند و فکر می‌کنند که این دولت متعلق به آنهاست. برای همین، موضع‌گیری‌های محکمی ندارند و به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی سعی دارند یکی به میخ بزنند و یکی به نعل!».
 
مردم خسته و بیزارند؛ راستش را بگویید
روزنامه بهار نیز در شماره 14 اسفند سال گذشته خود در مطلبی با عنوان «اردیبهشت روحانی» ضمن اذعان به ریزش آرای روحانی در انتخابات 96 نوشت : «اکنون که در ماه‌های منتهی به انتخابات هستیم؛ ضرورت بیان نقاط قوت و ضعف؛ کارآمدی و ناکارآمدی‌ها؛ چالش‌ها و موانع بیش از هر زمانی لازم است... امروز دولت اعتدال می‌گوید که «به وعده‌های خود عمل کرده و شرمسار مردم نیست» اگر این جمله را مبنای رویکرد انتخاباتی دولت قرار دهیم به نظر نمی‌آید مقبول رای دهندگان واقع شود... مردم خسته و بیزار از انکار هستند؛ امروز مردم آگاهانه به دنبال دولتمردانی هستند که شجاعت اقرار صادقانه دارند...امروز دولت روحانی به جای ادعای حل کامل مسئله و یا پاک کردن صورت مسئله، صادقانه و شجاعانه مسئله را با همه فرضیات و چالش‌ها و موانعش و بیان تلاشی که کرده، با مردم در میان بگذارد...»

روزنامه شرق نیز در شماره 15 اسفند سال گذشته در گفت‌و‌گو با عبدالله نوری اولین وزیر کشور دولت اصلاحات در سؤالی مشکلات مردم را مطرح کرده و پرسید: « مردم مشکلات معیشتی دارند، مشکل بیکاری دارند، مشکل اداره منزل و هزینه‌های بالای فرزندان تا دختران و پسران رشید بی‌کار و ازدواج ‌نکرده دارند، مشکل زیست‌محیطی دارند، مشکل آب دارند، مشکل ریزگرد و هوای آلوده دارند، مشکل بدهی بانکی و چک برگشتی دارند. در مجموع مردم به لحاظ روحی و روانی شاداب نیستند؛ بنابراین کم‌حوصله و تا حدی پرخاشگر شده‌اند. هر روز هم مشکلی اضافه می‌شود... با این شرایط، اولویت جریان اصلاحات یا دولت اعتدال‌گرا چه چیزی باید باشد؟».

وزیر کشور دولت اصلاحات نیز ضمن تائید این مشکلات پاسخ داد : «ما باید به واقعیت خارجی نگاه کنیم. شرایط کشور فوق‌العاده پیچیده است. در چنین شرایطی، برای اصلاح‌طلبان تأمین حقوق بنیادی‌تر، مانند حق حیات و بهره ‌بردن از شرایط زیستی و معیشتی حداقلی نسبت به برخی حقوق دیگر، مانند آزادی‌های سیاسی از اولویت بیشتری برخوردار است».
 
بدنه دولت از مدیران کارآمد محروم است
در شرایطی که شمارش معکوس برای پایان عمر دولت یازدهم به عدد صفر نزدیک می‌شود و دولتمردان و رسانه‌های حامی آنها این روزها به جای گزارش عملکرد، صرفا به بیان مشکلات موجود می‌پردازند و تا آنجایی هم که بتوانند دولت قبل را مقصر جلوه می‌دهند. اما برخی از اقدامات دولت یازدهم تا حدی غیر قابل دفاع بوده است که حتی صدای اعتراض از درون جریان حامی دولت نیز شنیده می‌شود و کابینه مسن و سالخورده دولت تدبیر امید با میانگین سنی 61 سال از نمونه‌های آن است.

در این رابطه روزنامه آرمان در شماره 18 اسفند گذشته در مصاحبه با «علی تاجرنیا» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت به نقل از وی نوشت: «ما شاهدیم که بدنه دولت و بدنه اجرایی کشور به دلیل برخی موانع خودساخته، از مدیران موثر و کارآمد محروم شده است... ما در این شرایط حساس، نباید وزیری را مجددا انتخاب کنیم که ۲۰ سال پیش هم در همین امر، فعالیت داشته است. این شخص، آن‌طور که انتظار می‌رود، عمل نمی‌کند، انگیزه‌ای برای مدیریت ندارد، به بسیاری از روش‌های نوین مدیریتی آگاه نیست و توان اجرای برنامه‌های خود را ندارد. بدنه دولت، سالخورده است و همین مسئله باعث می‌شود که از کارایی آن کاسته شود... باتوجه به اینکه امروز مهم‌ترین چالش کشور، مربوط به بحث‌های معیشتی و اقتصادی است، نیازمند مدیران چابک، پرتوان و با روحیه هستیم».
 
صدای پای آینده را نشنوید؛ چپ و راست می‌شوید!
محمدرضا تاجیک، یکی از کارشناسان جریان اصلاحات نیز در گفت‌وگو با روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد در روز 16 بهمن‌ماه با اشاره به این که «برجام ضعیف عمل کرده و نمود چندانی در زندگی مردم نداشته است» بیان داشت: «روحانی با شعار و گفتار نمی‌تواند در انتخابات آینده شرکت کند، بسیاری از آن شعارها، در همان حریم شعار باقی ماندند.»

تاجیک همچنین تیرماه سال گذشته در گفت‌وگو با یک روزنامه اصلاح طلب اعلام کرده بود: «اگر دولت آقای روحانی صدای پای آینده را نشنود تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری توسط مخالفان «چپ و راست» می‌شود. اگر دولت آقای روحانی تمایل دارد دولت چهار ساله اش به هشت سال ارتقا پیدا کند باید در طول یک سال آینده نمایش کارآمدی و توانمندی از خود بروز بدهد و به نیازهای فوری و ملموس مردم پاسخ مناسب بدهد.»

همچنین مصطفی کواکبیان در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در سخنانی تأکید کرد: «چک سفید امضاء  به روحانی نمی‌دهیم و انتظار داریم به مطالبات اصلاح‌طلبان هم توجه شود ولی در مجموع رویکرد اصلی ما حمایت از روحانی است.»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۸ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
۰
۰
روحاني باي باي
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها