أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۱۷۷۱۲
زمان انتشار: ۱۱:۴۳     ۱۷ فروردين ۱۳۹۶
تعطیلی کارخانجات و مراکز صنعتی و تولیدی،خبر خوشی نیست، در صورت عدم اتخاذ تدابیر اصولی و سازنده،استمرار این روند،نارسایی های اقتصادی کشور را عمیق تر از گذشته خواهد ساخت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از موثرترین راهکارهای حصول توسعه و شکوفایی اقتصادی به امر تولید معطوف می شود.

اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی معتقدند،هر آنچه در عرصه صنعت و تولید توفیقات شایسته تری حاصل شود به همان میزان ضریب تحقق اهداف اقتصادی با سرعت و شتاب فزاینده تری طی خواهد شد.

سعیده کاظمینی،محقق و پژوهشگر عرصه اقتصادی با اشاره به نقش برجسته صنعت و تولید در تحقق توسعه پایدار، اظهار داشت: اهمیت این امر به میزانی قابل توجه است که برخی از کارشناسان و صاحب نظران به جای استفاده از واژه توسعه یافته برای کشور ها و جوامع پیشرفته، از عنوان صنعتی استفاده می کنند.

وی افزود: به واقع، اطلاق عنوان صنعتی به کشورهای توسعه یافته و یا استفاده از آن به عنوان واژه ای معادل و مترادف لغت مذکور، مؤید جایگاه تولید و صنعت در فرآیند توسعه، پیشرفت و شکوفایی است.

محقق و پژوهشگر حوزه اقتصادی عنوان کرد: با نیم نگاهی به کشورهای توسعه یافته همچون ژاپن،کره،آلمان،... وکشورهایی که فرآیند توسعه را در طول یک تا دو دهه اخیر با سرعت و شتاب فزاینده ای طی طریق کرده اند (همچون برزیل)به این موضوع پی می بریم که باید به امر تولید و توسعه صنعتی توجه ویژه و هر چه بیشتری معطوف شود.

کاظمینی گفت: ارتقای توانمندی ها در عرصه تولید به معنای استقلال اقتصادی و رشد و پویایی در بخش های اقتصادی کشور است و متعاقبا غفلت،کم توجهی و یا بی توجهی به این امر خطیر،نتیجه ای جز تشدید بحران های اقتصادی در کشور و جامعه نخواهد داشت.

وی افزود: با تأملی بر وضعیت اقتصادی کشور، بیکاری، رکود و گرانی به عنوان اصلی ترین معضلات عرصه اقتصادی پدیدار می شوند که به واقع رفع و حل و فصل بخش قابل توجهی از این چالش ها، با توسعه صنعتی و تولیدی محقق خواهد شد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: با مطالعه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به روشنی به این موضوع پی خواهیم برد که اصلی ترین مؤلفه تحقق اهداف تعریف شده در عرصه مذکور، از دریچه و زاویه تولید و صنعت قابل حصول خواهد بود، در غیر اینصورت امکان دستیابی به این امر، در مقام عمل تحقق پذیر نیست.

کاظمینی عنوان کرد: بطور طبیعی با چنین اثرگذاری و نقشی که کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی برای عنصر تولید قائل هستند، انتشار اخباری مبنی بر تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی بسیار ناگوار،نگران کننده و تاسف آور خواهد بود.

وی افزود: کم نبوده اند کارخانجات بزرگ صنعتی که پس از دهه ها فعالیت در طول ماه ها و سال های گذشته با بحران،مشکلات مالی،ورشکستگی و تعطیلی مواجه شده اند.

محقق و پژوهشگر اقتصادی با اشاره به ورشکستگی و تعطیلی کارخانه صاحب نام ارج، به عنوان یکی از ویترین های تولید و صنعت در کشور گفت: کمبود نقدینگی و فرسودگی تجهیزات به عنوان اصلی ترین عامل تعطیلی این واحد صنعتی و تولید عظیم به شمار می رود  که البته علت تمامی این وقایع به سوء مدیریت، بی برنامگی و غفلت باز می گردد که اگر غیر از این بود،چنین کارخانه صاحب نامی به سمت تاراج و ورشکستگی سوق پیدا نمی کرد.

وی افزود: باید به حال صنعتی که سالن های آن به جای تولید به پارکینگ خودرو تبدیل می شود افسوس خورد و می طلبد مسئولان ذیربط با اتخاذ تدابیر مؤثر از تکرار مجدد تراژدی ارج جلوگیری کنند.

کاظمینی گفت: بسیاری از شرکت های صاحب نام و مراکز صنعتی تولید لوازم خانگی که امروزه بازار مصرف را به تسخیر خود در آورده اند از قدمت و سابقه ارج برخوردار نبوده و نیستند،اما متأسفانه برخلاف شعار معمول،به ارج آنچنان که باید ارجی داده نشد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: همگی ما در تعطیلی کارخانه ارج مسئول هستیم، از منِ مصرف کننده تا مسئولی که برای برون رفت از مشکلات و بن بست هایی که کارخانه ارج با آن دست و پنجه نرم می کرد، تصمیمی جدی و سازنده اتخاذ نکرد.

کاظمینی گفت: برخی از اقدامات همچون کاهش تعرفه واردات لوازم خانگی از کشور ترکیه، نه تنها کمکی به کارخانجات فعال داخلی در این عرصه نمی کند،بلکه باعث مرگ زودرس آنها نیز خواهد شد.

وی افزود: البته در این میان برخی معتقدند واردات محصولات و لوزام خانگی ترکیه باعث رقابتی تر شدن بازار و مجاب شدن فعالان عرصه تولیدی به ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی خواهد شد، اما این منطق زمانی قابل دفاع است که فضا و بستر رقابت برابر فراهم شود و قطعا بدون تامین پیش نیازهای این امر،شعار رقابتی تر شدن بازار،غیر منطقی ترین توجیه برای اتخاذ چنین تصمیماتی است.

 از رکود اقتصادی، تا محکوم بودن واحدهای صنعتی و تولیدی به ورشکستگی

مجتبی صادقی،کارشناس حوزه اقتصادی،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به معضلات و چالش های متعدد و متکثر اقتصادی کشور گفت:تحلیل و بررسی عوامل و دلایل شکست در عرصه صنعت و تولید در قالب یک گزارش امکان پذیر نخواهد بود و تحلیل دقیق و کارشناسی چنین موضوعی،مستلزم مجالی بیشتر و طرح،تهیه و تنظیم سلسه گزارشاتی متعدد است.

وی افزود: اما با عنایت به مطرح شدن کارخانه ارج به عنوان یکی از مصادیق ورشکستگی و تعطیلی مراکز تولیدی و صنعتی بزرگ و صاحب نام در کشور،پرداختن به موضوع نقدینگی،بسته های حمایتی و در نظر گرفتن تسهیلات ویژه در این مجال اجتناب ناپذیر و ضروری به نظر می رسد.

صادقی عنوان کرد: تردیدی وجود ندارد که هر فعالیت اقتصادی، صنعتی و تولیدی، بدون تأمین و وجود نقدینگی کافی و مناسب، محکوم به شکست خواهد بود و در صورت استمرار حیات آن نیز، این بقاء محدود و مقطعی است.

دانش آموخته رشته اقتصاد گفت: دستگاه های ذیربط، اجرایی در عرصه اقتصادی برای مهار تورم،رکود را در کشور جاری ساختند که به واقع از این امر نمی توان به عنوان یک توفیق سازنده یاد کرد.

وی افزود: بدون تردید، تورم، معضلی است که اقشار آسیب پذیر جامعه را فلج خواهد کرد، اما بدتر از آن، پدیده رکود است که غنی و فقیر را همراه با یکدیگر درگیر می سازد.

دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد: کم نیستند صاحبان سرمایه و افراد متمول اقتصادی که نسبت به وضعیت اقتصادی کشور گلایه مند هستند و بطور قطع در این شرایط، پیچیدگی ها و معضلاتی اقتصادی برای دهک های پایین جامعه، فلج کننده تر خواهد بود.

صادقی گفت: در شرایطی که رکود بر بسیاری از حوزه های اقتصادی سایه افکنده، کمبود نقدینگی، پدیده ای غیر قابل انتظار نخواهد بود و نتیجه این رکود در عمیق تر شدن کاستی ها و محدودیت های نقدینگی ظهور و بروز پیدا خواهد کرد.

دانش آموخته رشته اقتصاد با اشاره به لزوم تبیین و واکاوی دقیق دلایل شکست کارخانه ارج عنوان کرد: بطور قطع با پیش بینی بسته های حمایتی و مالی سازنده و البته تجدید نظری اساسی در رویکرد و نحوه مدیریت کارخانه مذکور، امکان جلوگیری از تعطیلی ارج میسر می شد، زیرا فرآیند ورشکستگی کارخانه ارج نه یک شبه، بلکه در طول ماه ها و سال های پیش از تعطیلی کلید خورده بود و اتفاقا در طوماری که توسط کارگران این مرکز تولیدی و صنعتی مرقوم و امضاء شد،به احتمال تعطیلی و ورشکستگی کارخانه ارج اشاره شده بود،اما متاسفانه گوش شنوایی برای شنیدن دردها و عزمی جدی برای اتخاذ تصمیمات موثر  وجود نداشت.

وی افزود: قطعا در صورت تأمین منویات مقام معظم رهبری و توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی و عنایت مضاعف به امر تولید و حمایت از مراکز و واحدهای فعال در این عرصه، تراژدی تعطیلی ارج رقم نمی خورد و در حال حاضر نیز در صورت استمرار وضعیت موجود، باید شاهد تراژدی هایی به مراتب تلخ تر از ارج نیز باشیم.

صادقی در خاتمه یادآور شد: تعطیلی کارخانه ارج صرفا به مختومه شدن تولید لوازم خانگی،کولر،بخاری در مجموعه اشاره شده ...خلاصه نمی شود،بلکه چنین انسدادهایی نتایج وخیم تری در بخش های اجتماعی،اقتصادی و حتی فرهنگی در پی خواهد داشت که امیدواریم با عنایت و توجه هر چه بیشتر مسئولان از تکرار مجدد چنین تجارب تلخی جلوگیری شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها