أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۱۸۲۶۸
زمان انتشار: ۰۹:۱۲     ۲۳ فروردين ۱۳۹۶
گرچه امروزه طرفداران طول عمر، بیشتر به تحقیقات دانشمندان علوم تجربی چشم دوخته ­اند، این نوشتار، عوامل مادی طول عمرِ انسان را از دیدگاه اسلام تبیین کرده است.

پایگاه 598: داشتن عمر طولانی و صرف آن در اطاعت الهی از دیدگاه آموزه­ های اسلامی، نشانه ­ی سعادت و خوشبختی معرفی شده است. گرچه امروزه طرفداران طول عمر، بیشتر به تحقیقات دانشمندان علوم تجربی چشم دوخته ­اند، این نوشتار، عوامل مادی طول عمرِ انسان را از دیدگاه اسلام تبیین کرده است. مدت عمر انسان توسط خدای متعال تعیین می­ گردد، ولی خدای متعال به انسان فرصت داده تا نقش خود را ایفا کرده و در طول خدای قادر، در کوتاه کردن آن و یا طولانی شدن عمر خویش این نقش را بازی کند و عمر خود را کوتاه یا طولانی گرداند. نقش انسان در مقدارِ عمرِ خویش، این است که با انجام اعمالی، آن مدتِ مشخص شده و طبیعی را، عمر کرده یا زودتر و یا دیرتر از دنیا می ­رود، بنابراین عوامل موثر در افزایش و کاهش عمر انسان، از دیدگاه منابع اسلامی از دو جنبه (عوامل مادی و عوامل معنوی) قابل بررسی است. این پژوهش با روش کتابخانه ­ای عوامل مادی و طبیعی موثر در طول عمر را بررسی نموده، با معرفی پانزده عاملِ مادی فزونیِ عمر انسان از دیدگاه آیات و روایات، در نهایت به این نتیجه رسیده است  که بیشترِ عواملِ تجربیِ افزایش عمر با این عوامل هماهنگ و همسو بوده، در چند مورد نیز دیدگاه مطرح شده توسط روایت، مسأله­ ی جدیدی برای تحقیق توسط پژوهشگران علوم پزشکی مطرح می­ نماید.

واژگان کلیدی: عمر انسان، عوامل طول عمر، بقاء، آیات و روایات.

نویسندگان:

سیدضیاالدین علیانسب: گروه معارف اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.

علی اکبر حاضری: دانشجوی علوم قرآن و حدیث،آیت الله حائری میبد

آمنه رمه­ پرور: فارغ التحصیل سطح سه مرکز آموزش عالی الزهرا، تبریز، ایران

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها