يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۱۸۸۳۲
زمان انتشار: ۱۰:۱۲     ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
روایتی مستند از شهدای شیمیایی؛
"هناسه" در گویش لری و لکی به معنای "نفس" می باشد. به نظر من بهترین عنوان برای شهدا و جانبازان شیمیایی است که در هر لحظه نفسهایشان به شماره افتاد تا نویدبخش زندگی و نفس کشیدن برای همگان باشند, ضمن اینکه قصد داشتم با انتخاب عنوانی با گویش محلی, مخاطب را ترغیب به دنبال کردن نام کتاب نمایم که در نهایت با رشادتها و دلیریهای۶۳۰۰ شهید استان لرستان آشنا گردد.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، کتاب گرانسنگ "هناسه" روایتی مستند از شهدای شیمیایی استان لرستان است که با قلمی شیوا و در عین اختصار زندگی نامه 72 تن از این شهدای بزرگ را به رشته تحریر درآورده است.

بی شک زندگی نامه شهدا میتواند الگوی اخلاقی ما در زندگی ما قرار گیرد و در مسیر تعالی معنوی کمک کننده حرکت ما باشد، در همین راستا گفتگویی داریم با نویسنده کتاب "هناسه" که در ادامه می‌خوانید:

اگر ممکن است در مورد حوزه مطالعاتی تان و اثر "هناسه" توضیحاتی را بفرمائید؟

اینجانب فرحزاد جهانگیری متولد۱۳۶۰دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که مدت ۱۲سال است در اداره کل بنیادشهید و امور ایثارگران استان لرستان در حوزه پژوهش و فرهنگی مشغول خدمت هستم.در طول سالیان گذشته با اکثرنویسندگان حوزه ایثار وشهادت و نیز مستندسازان دفاع مقدس همکاری داشته ام و به لطف خداوند و یاری همکاران دو اثر بنام "گزیده موضوعی وصیت نامه شهدای استان لرستان" و "یادنامه شهدای جامعه پزشکی استان لرستان (۱)" به چاپ رسانده ام. "هناسه" اولین اثر مستقل اینجانب است که روایتی است مستند از شهدای شیمیایی استان لرستان.

انگیزه شما ازنگارش کتاب "هناسه" چه بود؟

جانبازان شیمیایی از مظلوم ترین قشر مملکت هستند. کسانی که نفسهایشان را با شرافت و آبروی ملت و مملکت و در راه خدا معامله کردند و با مشقت زیاد سالها زجر کشیدند و به مرور به همرزمان شهید خود پیوستند. طبق بررسیهایی که شخصا به عمل آوردم تاکنون در استان لرستان در خصوص این عزیزان اثری منتشر نشده بطوری که برای عامه مردم و خاصه نسل جوان ناشناس بودند.به همین جهت برآن شدم اثری با مضمون شهدای شیمیایی به چاپ برسانم,شاید گامی کوچک در جهت پاسداشت و قدردانی رشادتهای این بزرگواران باشد که نفسهایشان به شماره افتاد تا ما راحت نفس بکشیم.

عنوان کتاب "هناسه" مباشد, چرا "هناسه"؟

"هناسه" در گویش لری و لکی به معنای "نفس" می باشد. به نظر من بهترین عنوان برای شهدا و جانبازان شیمیایی است که در هر لحظه نفسهایشان به شماره افتاد تا نویدبخش زندگی و نفس کشیدن برای همگان باشند, ضمن اینکه قصد داشتم با انتخاب عنوانی با گویش محلی, مخاطب را ترغیب به دنبال کردن نام کتاب نمایم که در نهایت با رشادتها و دلیریهای۶۳۰۰ شهید استان لرستان آشنا گردد.

در حین جمع آوری آثار آیا خاطره ای دارید که بیان نمایید؟

زمانی که با خانواده شهدا و جانبازان شیمیایی که به فیض شهادت رسیده اند مصاحبه می کردم بسیار همکاری صمیمانه و دلسوزانه ای با بنده داشتند و با شوق وافری از اینکه شهدایشان معرفی می گردند آثار,تصاویر و خاطرات عزیزانشان را در اختیارم می گذاشتند که همگی در کتاب موجود می باشند و اغلب خاطرات نابی هستند که حتی میتوان به عنوان سناریوی فیلم مستند یا فیلم کوتاه مورد استفاده قرار گیرد و من خوشحالم از بابت اینکه با این اثر توانستم شادی را در دل پدر, مادر,همسر و فرزندان شهدا مهمان کنم. دیدن برق شادی در چشمان این بزرگواران از بهترین خاطرات شیرین این اثر است.

به جز "هناسه" و کتابهایی که نام بردید آیا اثر دیگری در دست اقدام دارید؟

بله, در چند مورد در حوزه ایثار و شهادت تحقیقاتی انجام داده ام که به لطف پروردگار و یاری شهدا در آینده به چاپ خواهند رسید.

به عنوان یکی از نویسندگان حوزه ایثار و شهادت چه انتظاری از مسولین امر دارید؟

مسولین می توانند با فراهم آوردن زمینه های لازم و حمایت از هنرمندان عرصه ایثار و شهادت انگیزه لازم را برای خلق آثار گهربار ایجاد نمایند و بهتر آن است از همه شهدا خاصه شهدایی که گمنام و محجور باقی مانده اند که هیچگاه در هیچ کجا نامی از آنها برده نشده آثاری جمع آوری کرد تا بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری "زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست" این آثار به عنوان میراثی ارزشمند برای نسل های آینده باقی بماند.

در پایان از تمامی بزرگوارانی که در تهیه و تدوین اثر بنده را یاری نمودند خاصه از خانواده معزز شهدای شیمیایی استان لرستان تشکر و قدردانی می نمایم. اجر همگان با سید و سالار شهیدان آقا اباعبدالله الحسین(ع)
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها