أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۱۸۸۴۸
زمان انتشار: ۱۲:۲۳     ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
با آن‌که وزیر راه سال ۹۲ در اظهاراتی پُرطمطراق از خانه‌دار شدن ۳ ساله مردم با پس‌انداز ۳۰ میلیون تومانی بر اساس طرح صندوق‌های پس‌انداز مسکن خبر داده بود که پس از گذشت ۴ سال صاحبخانه شدن مردم با طرح آخوندی تبدیل به رویا شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، وزیر راه و شهرسازی در یکصدو نوزدهمین روز از عمر دولت تدبیر و امید به برنامه زنده "نگاه یک" رفت تا علاوه بر ارائه عملکرد 4 ماه وزارتخانه متبوعش از برنامه‌هایش برای حوزه‌های راه و مسکن بگوید.
 
عباس آخوندی با بیان این که مسئله ای که در 100 روز فعالیت دولت یازدهم با آن مواجه بودیم یک سری برگشت های بنیادی از برنامه های اجرا شده در راستای اصل 44 قانون اساسی است، گفته بود: در 8 سال گذشته کسی نگفت اگر می خواهید خانه دار شوید باید پس انداز کنید. در حال حاضر دوستان در حال تهیه طرح صندوق های پس انداز مسکن هستند که در قالب آنها در مدت 3 تا 5 سال مردم می توانند با پس انداز 25 تا 30 میلیون تومان خانه‌دار شوند.
 
وی از راه‌اندازی صندوق های املاک و مستغلات نیز خبر داد و درباره اخذ مالیات از خانه های خالی افزود: حتما باید در اولین خرید خانه مالیات های به شدت کاهش یافته و در حد صفر باشد، اما در خریدهای دوم، شوم، چهارم و... باید مالیات ها افزایش یابد.
 
به گزارش تسنیم، یکی از وعده‌های بعدی وزیر راه وشهرسازی شکستن انحصار بانک "ورشکسته" مسکن در پرداخت تسهیلات خرید و ساخت مسکن بود. اما در چهار سال سپری شده از عمر دولت یازدهم این انحصار شکسته نشده که مسئولان و دست‌اندرکاران این بخش یکی از دلایل آنرا عدم علاقه سایر بانک‌ها به این نوع تسهیلات اعلام می‌کنند.
 
خردادماه سال 94 طی مراسمی با حضور رییس کل بانک مرکزی، وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک مسکن حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم به صورت رسمی افتتاح شد. از آن تاریخ تا 28 اسفندماه گذشته به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی حدود 3000 میلیارد تومان در این صندوق سپرده‌گذاری کرده‌اند. این تسهیلات برای خانه‌اولی‌هاست و فرض را بر این می‌گیریم که زوج‌های جوان 160 میلیون تومان پس از یکسال تسهیلات دریافت می‌کنند.
 
بر اساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران حدود 4 میلیون و 490 هزار تومان است. از این رو با وام 160 میلیون تومانی می‌توان کمی بیش از 35 متر خانه خرید. جدا از متراژ ناامیدکننده طرح وزیر راه و شهرسازی، اگر خانه‌اولی‌ها بخواهند تسهیلات (با نرخ سود 9.5 درصدی) را سه ساله (36 ماهه) بازپرداخت کنند باید ماهانه 5 میلیون و 125 هزار تومان قسط بدهند.
 
در دوره 5 ساله یعنی 60 ماهه زوج‌های جوان باید ماهانه 3 میلیون و 360 هزار تومان قسط پرداخت کنند. با توجه به اقساط بالای وام مسکن و درآمد زوج‌های جوان به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که اکثر خانه اولی‌ها توانایی پرداخت چنین اقساطی را ندارند. در واقع خانه‌دار شدن مردم با طرح صندوق پس‌انداز مسکن مورد نظر وزیر راه و شهرسازی چیزی شبیه یک رویاست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها