کد خبر: ۴۱۹۳۲۸
زمان انتشار: ۱۱:۲۲     ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
«رابرت اسمیت» معتقد است که شعارهای خصمانه امریکا علیه ایران در دوره ترامپ افزایش یافته و چشم انداز بهبود رابطه بین دوکشور بسیار ضعیف خواهد بود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا که ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶ پست ریاست جمهوری را در اختیار گرفته است، در طول مبارزات انتخاباتی خود و بعد از پیروزی همواره تاکید کرده است توافق هسته ای با ایران را نمی پذیرد و خواهان تجدید مذاکره در این مورد است.

سوال اینجاست آیا واقعا ترامپ برجام که یک توافق بین المللی است را نمی پذیرد؟ آیا در دوره ترامپ سیاستهای آمریکا با ایران تهاجمی تر خواهد شد؟ آیا کلیت سیاست خارجی ترامپ با اوباما متفاوت خواهد بود؟

جهت پاسخ به سوالات فوق، خبرنگار مهر گفتگویی با «پروفسور رابرت اسمیت» استاد روابط بین الملل دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو انجام داده است که در ادامه می آید.

ارزیابی شما از سیاست خارجی ترامپ چیست و چه تفاوتهای عملی با سیاست خارجی اوباما دارد؟

ارزیابی سیاست خارجی «دونالد ترامپ» بسیار سخت است. باید گفت که تاکنون، سیاست خارجی ترامپ متناقض ، متباین و ناسازگار بوده است. از علت های متناقض بودن سیاست خارجی ترامپ می توان به موارد زیر اشاره کرد: ترامپ فاقد آگاهی و دانش سیاسی لازم است، مشاوران وی در حال رقابت با یکدیگر بوده و سطوح پایین تر دولت وی فاقد پرسنل کافی است.

بنابراین به جزء در شعار، کلیت سیاست خارجی وی با دولت اوباما تفاوت چندانی ندارد و احتمالا تغییر نخواهد کرد. اما پیش بینی سیاست خارجی ترامپ در سالهای آتی به علت نامشخص بودن شخصیت و زمینه فکری وی بسیار سخت است.

ترامپ در مواضع ابتدایی خود سخن از پاره کردن برجام راند اما بعدها بحث مذاکره مجدد را مطرح کرد. به نظر شما رویکرد واقعی ترامپ نسبت به برجام چگونه خواهد بود؟ اساساً آلترناتیو ترامپ مقابل برجام چیست؟

این موضوع نیز غیرقابل پیش بینی است. اما باید گفت که اجماعی مبرم در سیاست خارجی ترامپ وجود دارد و آن این است که برنامه جامع اقدام مشترک نباید به طور رسمی لغو شود چون جایگزین مناسبی برای آن وجود ندارد. با این وجود من پیش بینی می کنم که در دوره ترامپ، شعارهای خصمانه علیه ایران افزایش یافته و چشم انداز بهبود روبط آمریکا با ایران بسیار ضعیف خواهد بود.

به نظر شما روابط ایران و امریکا در دوره پرزیدنت ترامپ چگونه پیش خواهد رفت؟

بازهم باید گفت که پیش بینی روابط امریکا و ایران در دوره ترامپ بسیارسخت خواهد بود. «دونالد ترامپ»، اکثر مشاوران وی و کلیت سیاست خارجی جمهوریخواهان در ارتباط با ایران خصمانه بوده و احتمالا راههایی را دنبال خواهند کرد که دولت ایران را منزوی وتضعیف کنند. من فکر نمی کنم در دوره ترامپ روابط امریکا و ایران بهبود یابد.

برخی معتقد هستند با توجه به کاهش محبوبیت ترامپ و سیاستهای وی احتمالا رییس جمهور یک دوره ای خواهد بود. نظر شما چیست؟ دموکراتها برای انتخابات آتی چه برنامه ای دارند؟ آیا احتمال نامزدی «هیلاری کلینتون» یا «میشله اوباما» وجود دارد؟

پیش بینی انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده امریکا  در حال حاضر بسیار زود است. به نظر من احتمال نامزد شدن «میشل اوباما» و «هیلاری کلینتون» در دوره بعد بسیار کم است، زیرا آنها شانس زیادی برای پیروز شدن در انتخابات آتی ندارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها