أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۱۹۳۴۴
زمان انتشار: ۱۲:۰۵     ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
در حالی که دولت هند از مدعیان آزادی ادیان در منطقه است علاوه بر مسلمانان مظلوم کشمیری، جنبش‌های دیگری مانند سیک مذهبان «خالصتان» نیز به اوضاع نابسامان خود معترض هستند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم: جنبش های آزادیخواه و جدایی طلب متعددی در هند وجود دارند که به طور کلی به اوضاع نابسامان خود معترض هستند. اما ظلم دولت و ارتش هند به مسلمانان مظلوم کشمیر و همچنین سیک مذهب‌های ایالت پنجاب بیش از دیگر ادیان قابل رویت است.

جنبش آزادیخواه خالصتان که با نام «تحریک خالصتان» نیز شناخته می‌شود سالهاست برای به دست آوردن آزادی برای سیک مذهب‌ها تلاش می‌کند.

سران این جنبش در زمانی که «گاندی» رهبر هند در راه به دست آوردن استقلال این کشور بود با وی به توافق رسیدند که پس از استقلال هند ایالتی جداگانه به آنان تعلق گیرد که در آن آموزه‌های سیک اجرایی شوند.

توافقی که پس از استقلال هند هیچگاه جامه عمل به آن پوشانده نشد تا جایی که در سال 1980 میلادی و به دلیل ظلم و فشار فراوان دولت هند بر «سیک مذهب‌ها» آنان دست به قیام‌هایی در برخی موارد مسلحانه زدند.

این اقدام باعث شد تا در سال 1984 «اندرا گاندی» که نخست وزیر آن سال‌های هند بود دستور حمله به «معبدطلایی» سیک‌ها واقع در شهر «امرتسر» را بدهد.

درپی هجوم ارتش هند به این معبد که با مقاومت  پنج روزه مردم مواجه شد گفته می‌شود که حدود 10 هزار نفر از غیرنظامیان و سیک‌ها کشته شدند.

این عملیات در تاریخ سیک‌ها و تحریک خالصتان به عملیات «بلوستار» مشهور است و ارتش هند با 10 هزار نظامی و بهره گیری از ماشین‌های زرهی و توپ به هزاران سیک حمله کرد.

تنها خواسته سیک مذهب‌ها این بود که دولت هند به آنان آزادی عقیده و اعمال عبادی دهد.

پیش از این رهبر سیک‌ها «ماستر تارا سینگ» در خصوص حاکمیت حکام هندو مذهب هند و همکاری با آنان در خصوص استقلال این کشور از چتر استعمار انگلیس گفته بود: انگلیسی‌ها رفتند ولی ما آزاد نیستیم! در اصل فقط حاکم تغییر کرد و شیوه حکومت همان است. و این حکام در حال نابود سازی مذهب ما هستند.

پس از عملیات بلوستار که موجب کشتار بی‌رحمانه سیک مذهب‌ها در مقدس‌ترین معبدشان شد، دختر گاندی ترور شد و زمام کار به دست حزب «کنگره» افتاد که نه تنها اوضاع خالصتان و سیک مذهب‌ها را بهتر نکرد بلکه روند حملات ارتش هند برای کشتار شکل مدون‌تری به خود گرفت.

در این دوران، زمین‌ها و املاک سیک‌ها ضبط و خانه‌های آنان به آتش کشیده شد همچنین بسیاری از عبادتگاه‌های آنها نیز ویران شد.

گفته می‌شود که دست کم 30 هزار یک کشته شدند و تعدادی از آنها نیز در پیش چشم خانواده‌ها خود زنده زنده سوزانده شدند.

«راجیو گاندی» که پس از ترور مادرش به حکومت رسیده بود با بیان این جمله چراغ سبزی به هندوهای متعصب برای قتل و کشتار بیش از پیش سیک مذهب‌ها داد: وقتی یک درخت بزرگ بر زمین می افتد زلزله حاصل از آن هر چیزی را نابود می‌کند.

با وجود اینکه دولت هند عملیات «بلوستار» را نادرست قلمداد کرد ولی هیچگاه از سیک مذهب‌ها عذر خواهی نکرد.

 این ظلم و ستم باعث شد تا مردم سیک مذهب جنبش خالصتان دست به دست هم دهند تا منطقه‌ای امن و خالص (پاک) برای خود به وجود بیاورند که نام این جنبش به «تحریک خالصتان» شهرت یافت.

آنها خواستار به دست آوردن آزادی و همچنین رهایی از ظلم و ستم ارتش و دولت هند هستند.

برنامه ریزی سیک مذهب‌ها برای سال 2020 به صورت ویژه‌ای تدوین شده است و آنها قصد دارند در این سال جنبش خود را به نتیجه برسانند.

این درحالی است که کشتار وسیع سیک مذهب‌ها در دهه‌های 80 و 90 میلادی باعث شد تا 90% سیک‌ها به نقاط مختلف جهان مهاجرت کنند.

سران تحریک خالصتان که در کشورهای مختلفی سکونت دارند، اعلام کرده‌اند که مذهب آنها پنجمین مذهب بزرگ جهان است که بیش از 28 میلیون نفر به آن اعتقاد دارند.

آنها با تهیه یک نقشه که حدود کشور خالصتان در آن مشخص شده است در پی به دست آوردن آزادی خود هستند.

گفتنی است در صورتی که این امر محقق شود و کشوری به نام خالصتان شکل گیرد، ظلم ارتش هند بر مسلمانان مظلوم کشمیری نیز به پایان خواهد رسید زیرا تنها راه رسیدن به کشمیر توسط دولت هند، عبور از خالصتان است.

هند طی یک دهه 50 هزار نفر را نیز در کشمیر به قتل رسانده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها