أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۱۹۵۸۷
زمان انتشار: ۱۲:۲۶     ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
بررسی وضعیت جیب مردم پس از گذشت ۴ سال از دولت یازدهم؛
حجت الله عبدالملکی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو 598 بیان نمود: اگر دو مورد نرخ رشد اقتصادی نزدیک به صفر و نرخ تورم خانوار بالای 25 درصد را در کنار هم قرار دهیم نتیجه این می شود که قدرت خرید خانوار به طور متوسط کاهش پیدا کرده است.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، حسن روحانی رئیس جمهور در اولین نشست خبری پس از انتخابات ریاست جمهوری که 15 مرداد سال 92 برگزار شده بود، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص وضعیت اقتصاد کشور در زمان تحویل گرفتن دولت گفت: "در طول 100 روز اول همکارانم در بخش های مختلف همکارانم آمار و ارقام را صادقانه به مردم خواهند گفت. البته کم و بیش نخبگان و مردم از آمار خبر دارند. معیار اصلی تورم جیب مردم است نه بانک مرکزی و مرکز آمار."

به همین منظور خبرنگار اقتصادی پایگاه 598 در گفت و گویی کوتاه با حجت الله عبدالملکی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ترتیب داده این تا اوضاع اقتصادی و وضعیت جیب مردم در 4 سال گذشته را بررسی کنیم:

عبدالملکی در این خصوص اظهار داشت: در این چند سال به دلیل تداوم رکود در کشور وضعیت درآمدی مردم بهتر نشده است. اینکه نرخ رشد اقتصادی واقعی(منهای نفت) نزدیک به صفر است خود موید همین موضوع است. از طرفی دیگر نرخ تورم در بخش کالاهای اساسی مورد نیاز مردم نسبتا زیاد بوده و در برخی از مایحتاج های اساسی خانوار نرخ تورم حدود 30 تا 35 درصد را مشاهده کرده ایم.

وی گفت: اگر دو مورد نرخ رشد اقتصادی نزدیک به صفر و نرخ تورم خانوار بالای 25 درصد را در کنار هم قرار دهیم نتیجه این می شود که قدرت خرید خانوار به طور متوسط کاهش پیدا کرده است.

عبدالملکی ادامه داد: در کنار این دو مسئله فوق ما شاهد هستیم که ضریب جینی هم افزایش پیدا کرده یعنی توزیع درآمد به نفع اقشار با درآمد های بالا چرخیده و آنان پردرآمدتر شده اند و در طرف مقابل درآمد اقشار متوسط و کم درآمد به طور میانگین کمتر شده است که این موضوع نشان می دهد وضعیت رفاهی و درآمدی توده مردم یعنی 7 یا 8 دهک پایین درآمدی در چند سال اخیر بدتر شده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها