أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۱۹۷۰۷
زمان انتشار: ۰۱:۱۷     ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
رئیسی در گفت‌وگوی ویژه خبری:
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه زندگی بنده با چشیدن طعم فقر همراه بوده گفت: احساس فقر و محرومیت را چشیده‌ام. وی درباره ضرورت مقابله با اشرافی‌گری خاطرنشان کرد: اگر اعضای کابینه دولت بخواهند به محرومان رسیدگی کنند، روحیه اشرافی‌گری آفت بزرگی در سر راه آنان است. انقلاب ما پیامش ضداشرافی‌گری است.
به گزارش سرویس سیاسی یگاه 598، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه 2 سیما پخش شد، اظهار داشت: به دلیل اینکه زندگی خود بنده همراه با فقر و یتیمی و کار در نوجوانی بوده، طعم محرومیت را چشیده‌ام و احساس محرومان را درک می‌کنم. به نظرم می‌رسد که مواجه شدن با شرایطی که مردم به ویژه در سال‌های اخیر از آن رنج می‌برند، بسیار سخت است. 

وی افزود: در سال‌های اخیر که در آستان قدس بودم برای امدادرسانی به محرومان به روستاهای اطراف مشهد رفتم و با کسانی مواجه شدم که تنها درآمد آنها از محل یارانه‌ها بود. چگونه ممکن است کسی با این مقدار پول زندگی خود را اداره کند. امروز با تحصیل‌کردگانی مواجه هستیم که مدرک‌شان را در اختیار دارند، اما بیکار هستند، آمار رسمی ما تقریباً 12 درصد بیکار را نشان می‌دهد که با احتساب تحصیل‌کردگان این آمار به 40 درصد می‌رسد که 30 درصد آن جوانان هستند. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: بسیاری از مفاسد برای بیکاری است و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی هم حاصل فقر و محرومیت است، لذا ما باید امروز حتماً این شرایط اقتصادی را تغییر دهیم. امّتی که توانسته پیروزی‌هایی را ثبت کند و به عنوان الگو در جهان مطرح باشد، مگر می‌تواند این فقر را تحمل کرده و آن را حل نکند. ما مصمم هستیم شرایط اقتصادی را به نفع مردم تغییر دهیم. 

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: با تجربه‌ای که در طول دوران خدمت و در سازمان بازرسی کل کشور داشتم، همیشه می‌خواستم دستگاه‌هایی را که بازرسی می‌کردیم، اسکن کنیم و جلوی چشم مدیران قرار دهیم تا آسیب‌ها و راه‌های حل آن را ببینند، این برای من غصه شده که در طول 40 سال هنوز در حال آسیب‌زدایی هستیم. فساد اقتصادی برای مردم که از آن رنج می‌برند، قابل تحمل نیست. آنچه مردم از ما می‌خواهند و خواست امام و شهدا بود، این است که شرایط فعلی تغییر کند، آن هم با توجه به ظرفیت‌های داخل کشور و بدون نگاه کردن به دست دیگران.

وی اظهار داشت: می‌شود امروز با استفاده از نخبگان کشور گره از زندگی مردم باز کرد و یارانه‌ای که به دهک‌های پایین جامعه پرداخت می‌شود به 2 یا 3 برابر افزایش داد، بسیاری از افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند را از زیر پوشش بیرون آورد، ساخت مسکن ارزان قیمت جزو برنامه‌های ما در همین رابطه است. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند مگر می‌شود مسکن ارزان ساخت و اشتغال ملیونی ایجاد کرد، گفت: آنچه در برنامه ششم توسعه کشور آمده کاهش نرخ بیکاری از 12 درصد به 8 درصد است که جزء با ایجاد اشتغال میلیونی امکان‌پذیر نیست، البته ممکن است عده‌ای نوشتن برنامه را به عهده مجلس گذاشته‌اند تا آنها به عنوان طرح آن را ارائه کنند و ابلاغ آن را به عهده رئیس مجلس گذاشته باشند، اما ما معتقدیم این برنامه باید عملیاتی شود که این موضوع امکان‌پذیر است. 

حجت‌الاسلام رئیسی درباره برنامه‌اش برای ارتباط با مردم اظهار داشت: من در طول مدت کاریم هیچ‌گاه ارتباطم را با مردم قطع نکردم، هر شب در مسجد در خدمت مردم بودم و هفته‌ای یک روز را برای ارتباط با مردم اختصاص دادم. ارتباط با مردم برای دولت ضروریست. من به عنوان یک طلبه از مردم با مردم و در مردم هستم و یکی از زمینه‌های فهمیدن اشکالات دولت در مردم بودن است. 

وی درباره ضرورت مقابله با اشرافی‌گری خاطرنشان کرد: اگر اعضای کابینه دولت بخواهند به محرومان رسیدگی کنند، روحیه اشرافی‌گری آفت بزرگی در سر راه آنان است. انقلاب ما پیامش ضداشرافی‌گری است، زیرا اشرافی‌گری امری نیست که توقف داشته باشد و تبدیل به یک مسابقه بین مسئولان می‌شود. مردمی که مشکلات بسیار سخت دارند نگاه‌شان به زندگی مسئولان است. حقوق‌های نجومی خلاف انتظار مردم است. کسانی که الگوهای مردم هستند نباید با اشرافی‌گری سازگار باشند. دولتی نظام سلامت اداری دارد که خود سالم باشد و زندگی محرومان را درک کند. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره برنامه‌های برای مبارزه با فساد، تصریح کرد: باید طوری کار کرد که کسی نتواند فساد کند و در نظام بانکی امکان اختلاس را از بین برد. چیزی که مردم می‌خواهند، اصلاح ساختارهای فسادزاست. قبل از هر شخصی رئیس دولت باید مدعی مقابله با مفاسد باشد و این وظیفه برای مدیران است و همه باید روحیه ضد فساد داشته باشند. به نظر ما اگر نزدیک‌ترین افراد هم مرتکب فساد شدند، عدالت ایجاب می‌کند که با آنها برخورد شود با هر کسی و در هر سمتی که باشد. 

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به فاصله طبقاتی در جامعه عنوان کرد: در سال‌های گذشته وقتی مسئله یارانه‌ها مطرح شد در کاهش ضریب جینی و کم شدن فاصله طبقاتی براساس آمارها اثرات خوبی داشت، اما امروز آمارها نشان می‌دهد که این فاصله طبقاتی بیشتر شده و باید تجدیدنظر جدی در این پرداخت‌ها برای کمتر شدن فاصله طبقاتی صورت گیرد. هر چقدر فاصله طبقاتی کمتر باشد شاهد عدالت در توزیع به نفع کشور خواهیم بود. 

وی درباره تعهد خود به آرمان‌های امام و شهدا گفت: تعهد ما به ملت ایران آن است که یک دولت انقلابی توام با عقلانیت ایجاد کنیم، البته برخی فکر می‌کنند انقلابی بودن احساسی است، این‌طور نیست، بلکه انقلابی بودن به معنای نگاه به منافع ملت ایران به صورت جامع و بلندمدت است. تعهد ما این است که 2 -3 ماه آخر دولت، دولت را فعال نکنیم، بلکه این شرایط را فرصتی تلقی کنیم که از سوی مردم در اختیار ما گذاشته خواهد شد برای کار و کرامت. کار به معنای فعالیت به دور از بی‌حالی و بی‌خیالی و به دور از هرگونه باندبازی و حزب بازی و فساد که مردم از آن گله‌مندند و به ستوه آمده‌اند. کار یعنی رفع فقر از مردم و دولت کار کند تا بیکار نباشد، زمان وعده‌دادن و عمل نکردن به وعده‌ها پایان بپذیرد و ایجاد کار و شغل برای مردم صورت بپذیرد. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: کرامت هم برای آن است که پدری شرمنده خانواده‌اش نشود، کارگاهی تعطیل نشود و هر قراردادی که بسته می‌شود عزت و کرامت ملت ایران در آن لحاظ شود، تا همه یک زندگی با کرامت داشته باشیم و تحقیر نشویم. باید دولتی ایجاد شود تا در پرتوی آموزه‌های انقلاب، امام راحل و مقام معظم رهبری کرامت آفرین باشد. 

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به ضرورت هماهنگی بین قوا برای پیشبرد مسائل کشور خاطرنشان کرد: بخشی از دورن مدیریتی من کار برای هماهنگی قوا بوده است. استقلال قوا به معنای آن نیست که هیچ‌کدام از قوای سه‌گانه به یکدیگر کار نداشته باشند، بلکه آنها باید با هم همکاری کنند تا فساد حل شود. تعامل و همکاری قوا لازمه خدمت‌رسانی به مردم است. مردم از دولت اعلام فساد نمی‌خواهند مردم گزارشی می‌خواهند که در آن ساختار فسادزا برطرف شده باشد و آنچه وظیفه دولت است دادن اطمینان به مردم به جای نگرانی است. دولت حتماً باید به مردم بگوید چه کاری انجام داده نه اینکه بگوید چه کاری می‌خواهد انجام دهد. دولت باید خواسته‌های قانون را تحقق بخشد زیرا مردم اطمینان در تدریس، تحصیل و کار می‌خواهند. 

وی با بیان اینکه لازمه اصلاح شدن شنیدن نقد است، اظهار داشت: وقتی یک روزنامه یا یک نماینده مجلس از جایگاه نظارتی خود سخنی می‌گوید این باید به عنوان یک فرصت تلقی شود نه اینکه سریع دست به شکایت ببریم، البته نقد هم باید منصفانه باشد. به نظر ما مطبوعات و رسانه‌ها، علما و اساتید دانشگاه می‌توانند به عنوان یکی از ارکان کمک به دولت عمل کنند. آنچه می‌تواند دولت را از فساد و کجی حفظ کند نقد است. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به برنامه‌های خود برای ازدواج جوانان، خاطرنشان کرد: ما ابتدا باید ببینیم مشکل جوانان چیست، ما در مشهد بررسی کردیم و دیدیم که مشکل اصلی جوانان مسکن است، بر همین اساس ساختار یک مجموعه 600 واحدی را شروع کردیم، موضوع مسکن مسئله بسیار مهمی است که باید حل شود. مسکن مهر مشکلاتی داشت که آقایان باید آن مشکلات را حل می‌کردند و ما انشاءالله مسکن مهر را در سال اول دولت تحویل متقاضیان می‌دهیم. مسکن یکی از صنایعی است که همه صاحب‌نظران معتقدند می‌تواند شغل ایجاد کند، ما باید مسئله تسهیلات، شغل و مسکن را حل کنیم تا این دغدغه‌ها پایان بپذیرد و بتوانیم وضعیت معیشتی خوبی برای مردم و جوان‌ها ایجاد کنیم. 

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های فضای مجازی گفت: فضای مجازی وسیله‌ای دست‌ساخته بشر است که تمام لایحه‌های زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است و باید از بسیاری از خوبی‌هایی که در دسترسی به اطلاعات دارد استفاده کرد. بسیاری از کشورها اقدامات زیادی برای ایجاد اشتغال در فضای مجازی انجام داده‌اند. ما از جمله کشورهایی هستیم که می‌توانیم در تولید نرم‌افزار دانش‌بنیان حرف اول را بزنیم. حتماً نباید اجازه بدهیم تا عده‌ای به حریم خصوصی مردم وارد شده و آرامش روحی را برای آنان صلب کنند. فضای مجازی می‌تواند در شفاف‌سازی هم کمک شایانی بکند و جلوی فساد را بگیرد. ما بنا داریم دولت را پشت ویترین قرار دهیم تا مردم تمام قراردادهای اقتصادی را بدانند. 

وی با اشاره به برنامه‌های خود برای بخش فرهنگی کشور، تصریح کرد: کشور و انقلاب ما فرهنگی است آنچه در فرهنگ از همه مظلوم‌تر است، هنر است. هنر در کشور ما همواره با تعهد همراه بوده ما باید در مسائل مختلف مانند سینما و شعر کارهای زیادی انجام دهیم که هنرمندان هم خودشان در این زمینه صاحب‌نظر و دغدغه‌مند هستند و دولت هم می‌تواند به عنوان ناظر در این زمینه عمل کند. لذا اولویت اول ما در این موضوع هنر است. نسبت به ابعاد هنر به ویژه سینما برنامه داریم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره وضعیت آموزش عالی کشور و برنامه‌های خود در این زمینه عنوان کرد: اگر دانشگاه بدون این که به کار بیندیشد فعالیت کند، موفقیت چندانی ندارد. باید یک ارتباط قوی بین بازار کار و دانشگاه باشد تا فارغ‌التحصیل وارد کار شود، به نظر من وزارت امور خارجه باید به وزارت روابط خارجی تبدیل شود و باید حس اقتصاد مقاومتی بگیرد و بین روابط خارجی سیاست و اقتصاد یک ارتباط تنگاتنگ برقرار کرد. همچنین بین بازار، نیازمندی‌ها و ظرفیت‌ها هم یک ارتباط خوب برقرار شود و همه مدیران حس انجام اقتصاد مقاومتی و برطرف کردن محرومیت‌ها را بگیرند. علاوه بر آن بین علم، اقتصاد و سیاست‌ هم باید رابطه برقرار کرد و ما به دنبال چنین برنامه‌ای هستیم.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اقدامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و نحوه برخورد با آنها هم، گفت: راه‌حل مقابله با این تاکتیک آمریکا، وحدت در کشور است. امروز جوانان ما در جای‌ جای کشور اسلامی در حال ایستادگی هستند که این قدرت برای کشور است. اگر دشمن انسجام ما را ببیند وادار به عقب‌نشینی می‌شود. کشور ما باید علاوه بر اقتدار سیاسی، اقتدار اقتصادی هم داشته باشد و اگر ما وحدت ملی داشتیم آمریکا کاری نمی‌تواند بکند. هر جا سستی کردیم او پیش آمد و هرجا با تکیه بر داده‌ها ایستادیم باعث شد آنها از نام ایران بترسند. 

وی در پایان اظهار داشت: من در این عرصه آمده‌ام برای خدمتگذاری به مردم و همه بدانند که در این عرصه به هیچ عنوان زخم‌زبان‌ها و تبلیغات ما را مثل استادمان شهید بهشتی از میدان به در نخواهد کرد. بنای ایستادگی برای خدمت به مردم را خواهیم داشت، اگر سردار عزیز ما حاج قاسم سلیمانی از مجاهدت خسته شد، ما هم خسته خواهیم شد. برای کشور ما این فقر و بیکاری زیبنده نیست و ما قادریم فقر را برطرف، بحران بیکاری را حل و فساد را ریشه‌کن کنیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها