يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۲۰۳۸۶
زمان انتشار: ۱۵:۱۷     ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
بسته کتاب " انتخابات " توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد انقلاب اسلامی٬ بسته کتاب " انتخابات " ویژه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی عرضه می‌شود. 

در این بسته٬ کتاب‌هایی با عنوان "رقابت سیاسی و ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران"، " مشارکت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران"، " چارچوب‌های قانونی رقابت سیاسی از منظر امام خمینی(ره)"، " بررسی تطبیقی نظام انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه"، "حقوق متقابل مردم و حکومت"، " انتخابات مجلس هفتم"، "انتخابات ریاست‌جمهوری نهم" قرار دارد.

1. رقابت سیاسی و ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران

این کتاب با توجه به سابقه تاریخی نامطلوب تعامل رقابت سیاسی و ثبات سیاسی در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و با عنایت به شکل‌گیری نظامی ـ مردمی در دوره حاضر که تلازم مکملانه رقابت سیاسی و ثبات سیاسی را به صورت توأمان مد نظر دارد و با هدف دستیابی به مدلی برای مقارنه مطلوب رقابت سیاسی و ثبات سیاسی، نوشته شده است.

شواهد تجربی تاریخ جمهوری اسلامی که طی سه مقطع 1364-1357، 1376ـ1364و 1380ـ1376 مطالعه شد، تا حدود زیادی فرضیه تحقیق را به این صورت تأیید کرد که به هر میزان که اجماع نخبگان تقویت شده و رقابت کنترلی تر بوده، شاخص های ثبات سیاسی نظام نیز افزایش محسوسی داشته اند و به همان میزان با تضعیف اجماع و نبود کنترل، خشونت سیاسی جای ثبات سیاسی را گرفته است. این کتاب با قلم غلامرضا خواجه سروی در 2500 نسخه با قیمت 3200 تومان توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

معرفی بسته کتاب

2. مشارکت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران

امروزه در سراسر جهان یکی از مؤلفه‌های مشروعیت سیاسی میزان مشارکت مردم در امر سیاسی است. از آنجا که مردم ایران در بهمن 57 با حضور گسترده خود توانستند انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند بنابراین با آگاهی از تاثیر این حضور و حفاظت از دستاوردهای آن در عرصه‌های مختلف مشارکت عمیق و رو به تکامل لازم بود. این کتاب با اشاره به مفهوم فرهنگ سیاسی به علل، زمینه‌ها و انگیزه‌های مشارکت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. این کتاب با قلم محمد رحیم عیوضی در 2000 نسخه با قیمت 1800 تومان توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار کتاب شده است.

معرفی بسته کتاب

3. چارچوب‌های قانونی رقابت سیاسی از منظر امام خمینی(ره)

دیدگاه امام خمینی(ره) درخصوص رقابت سیاسی، ریشه در مبانی معرفتی و تلقی ایشان از ماهیت حكومت، خاستگاه مشروعیت حكومت، ‌اهداف حكومت و مهم‌تر از همه نقش مردم در حكومت دارد.امام‌خمینی(ره) با عطف توجه به كثرت و تنوع دیدگاه‌ها و پذیرش اصل اختلاف به‌لحاظ نظری، «رقابت سیاسی در چارچوب» را پذیرفته است. لیكن از پذیرش رقابت سیاسی در مفهوم متداول غربی آن یعنی صرفاً برای كسب قدرت، امتناع كرده‌اند. در این کتاب که توسط مسعود فولادفر و اسما صابری نوشته است٬ مفهوم رقابت سیاسی با توجه به اندیشه قانون‌خواهی و نظریه ولایت فقیه و همچنین الزامات آن بررسی شده است. این کتاب در 2000 نسخه با قیمت 9700 تومان توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در بازار کتاب وجود دارد.


معرفی بسته کتاب



4. بررسی تطبیقی نظام انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه

انتخابات مهم‌ترین مجرای عملی شدن دموکراسی و معیاری برای ارزیابی جایگاه و میزان نقش‌آفرینی مردم در نظام‌های سیاسی امروزی است. از این طریق مردم در عرصه‌های تصمیم‌گیری و اجرا و نظارت نقش‌آفرینی میکنند و در نظام مردم سالار اهمیت آن دو چندان است. این کتاب بر آن است تا از منظر مقایسه‌ای به مقوله انتخابات بنگرد و وجوه اختلاف و تشابه و نقاط ضعف انتخابات را در دو کشور ایران و فرانسه بررسی و ارزیابی کند. این روش تحقیق به علت آنکه افق وسیع‌تری را پیش روی محقق و خواننده می‌گشاید و مقوله واحد را در دو بستر متفاوت ارزیابی می‌کند و بیشتر به روشن شدن حقیقت کمک می‌کند. این کتاب توسط مجید بزرگمهری نوشته شده است و در 2000 نسخه با قیمت 4500 تومان توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در بازار کتاب عرضه می‌شود.

معرفی بسته کتاب


5. حقوق متقابل مردم و حکومت

انقلاب‌های بزرگ از پدیده‌های مهمی هستند که تحول در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و نیز فلسفه سیاسی و مبنای پیدایش حقوق را به دنبال دارند. انقلاب اسلامی ایران نیز به علت ماهیت و مبانی خاص خود، تأثیرات بسیار مهمی در فلسفه سیاسی حاکم و حقوق متقابل مردم حکومت بر جای گذاشته است. نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن به عنوان مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی، متضمنِ حقوقِ متقابل مردم و حکومت با نگرش مخصوص به خود است که در اصول مختلف قانون اساسی به طور مفصل تصریح شده است.

این صورتبندی خاص، مبانی حقوق متقابل مردم و حکومت را مشخص می‌سازد که به طور مفصل در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته و امید است مورد استفاده علاقه مندان و یاریگر محققان این حوزه‌های پژوهشی باشد. این کتاب توسط محمدرحیم عیوضی و سیدحسام الدین باب‌گوره در 1000 نسخه با قیمت 10000 تومان توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

معرفی بسته کتاب

6. انتخابات مجلس هفتم

طی سالیانی که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد مردم ایران تاکنون بطور میانگین هر ساله در انتخابات‌های مختلفی شرکت کرده‌اند که هر یک در مقطع و زمان برگزاری دارای حساسیت و اهمیت خاص خود بوده و تاثیرات دامنه‌داری بر عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... کشور گذاشته‌اند؛ اما، در این میان انتخابات مجلس هفتم از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار بوده است. طبیعتا این تغییر چهره‌ها و برنامه‌ها تاثیرات گسترده‌ای بر سیاست داخلی و خارجی کشور داشته است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد. جلد اول این کتاب در 2000 نسخه با قیمت 4000 تومان و جلد دوم در 2000 نسخه با قیمت 3200 تومان به قلم بهمن اسماعیلی نوشته شده و توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

معرفی بسته کتاب

7. انتخابات نهم ریاست‌جمهوری

انتخابات نهمین دوره ریاست‌جمهوری و نتیجه شگرف آن از جمله رخدادهای سیاسی مهمی بود که نه تنها در خارج بلکه در داخل کشور نیز بسیاری را با شگفتی مواجه ساخت. این انتخابات شبیه دو انتخابات قبلی زنجیره نهایی برای اقبال مردم به اصولگرایان بود. هرچند که از لحاظ شرکت طیف‌های مختلف اصولگرا و میزان شرکت مردم تفاوت‌هایی نیز با انتخابات مذکور داشت. این کتاب توسط سیدنظام الدین موسوی به رشته تحریر درآمده است و در پی روشن ساختن زوایای مختلف انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری، گزارش فعالیت‌های جریان‌های مختلف سیاسی و عملکرد ارگان‌ها و نهادهای نظام برای برگزاری انتخابات است. این کتاب در 2000 نسخه و با قیمت 5100 تومان توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شده است.

معرفی بسته کتاب

علاقمندان می‌توانند برای تهیه بسته کتاب "انتخابات " به غرفه مرکز اسناد انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب واقع در سالن A4، راهروی شماره 1، غرفه 3 مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌ 22211174 تماس بگیرند یا به پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی با آدرس www.irdc.ir مراجعه کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها