يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۲۱۶۸۲
زمان انتشار: ۱۸:۲۸     ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
بیکاری کارگران چه نسبتی با حمایت از تولید ملی دارد؟!
در سالی هستیم به نام تولید و اشتغال و نام­های سال­های اخیر همگی تأکید بر تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی داشته­است؛ اما متأسفانه تولید ملی در این سال­ها یکی از غریبترین عرصه­ ها در دید مسئولان بوده ­است. متاسفأنه امروزه شاهد تعطیلی 60% کارگاه ها و کارخانه ­ها هستیم و مابقی کارخانه ­های فعال با ظرفیتی کمتر از 50% به فعالیت­های تولیدی و صنعتی خود مشغول هستند.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، در سالی هستیم به نام تولید و اشتغال و نام­های سال­های اخیر همگی تأکید بر تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی داشته­است؛ اما متأسفانه تولید ملی در این سال­ها یکی از غریبترین عرصه­ ها در دید مسئولان بوده ­است. متاسفأنه امروزه شاهد تعطیلی 60% کارگاه ها و کارخانه ­ها هستیم و مابقی کارخانه ­های فعال با ظرفیتی کمتر از 50% به فعالیت­های تولیدی و صنعتی خود مشغول هستند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه­های استان قم در تاریخ 25/2/96 از شرکت کیان مبتکر پارس بازدید کردند. این شرکت، تولیدکنندۀ وسایل تهویۀ مطبوع (کولر سلولزی، چیلر، پکیج، رادیاتور و...) است.

شرکتی با سابقه طلایی که مدیران آن در کارنامۀ خود دارای افتخارات شایانی از جمله گواهی ثبت اختراع، کارآفرین برتر، کارگروه برتر استان قم، صنعت­گر نمونه استان قم، منتخب جشنوارۀ علم تا عمل و و... هستند. این شرکت در سال­های اخیر دچار مشکل­های زیادی شده­ و دانشجویان، شاهد فعالیت شرکت با 10 تا 12 درصد ظرفیت تولید بودند. درحالی که ظرفیت بالقوۀ این صنعت به یک کارخانه و حتی یک شهرک صنعتی خلاصه نمی­شود.

در مصاحبه­ ای که با مدیرعامل شرکت کیان مبتکر پارس انجام دادیم متوجه بسیاری از مشکلات صنایع تولیدی و همچنین عدم حمایت عقلایی و حمایت به معنای واقعی کلمه شدیم. متأسفانه یکی از مشکلات اصلی این واحد و دیگر واحدها، تأمین سرمایه و نقدینگی است؛ امری که بانک­ها و صندوق­های حمایتی نیز تمایل زیادی به حمایت همه­جانبه از آن ندارند. حتی حمایت­های انجام­شده نیز هرچند شاید در ابتدا به صورت مُسکّنی به روح تولید است، اما درنهایت به مشکل عظیمی برای واحدهای تولیدی تبدیل شده­است؛ به تعبیر واضح­تر سخت­گیری­ها در وثیقه، بهره تسهیلات با نرخ بالا و همچنین زمان کوتاه و بسیار نامناسب برای باز پرداخت وام­ها مشکلات عدیده­ای را ایجاد کرده است.

متأسفانه به دلیل همین مشکلات و نیز واردات و قاچاق بی­رویۀ محصولات خارجی، شرکت کیان مبتکر پارس مجبور به اخراج حدود نیمی از کارگران خود شده ­است.

در شرایطی که مسئولان و نهادهای حمایتی از چنین تولیدکنندگانی غافل­اند، مدیر عامل شرکت حقایقی را بازگو کرد که شنیدن آن دل هر ایرانی غیور را به درد می­آورد:

بنا بر اظهارات ایشان، خلیل بارزانی از اقلیم کردستان عراق، به جهت صرفه­ جویی ارزشمندی که محصولات این شرکت در مصرف انرژی دارد و بهره­وری بیشتر آن، از این شرکت، تقاضای فعالیت و ساخت واحد تولیدی در کردستان را داشته و حتی تسهیلات و حمایت­های بی­سابقه­ای را پیشنهاد نموده­است:

- در اختیار قرار دادن زمین رایگان جهت احداث کارخانه،

- در اختیار قراردادن تمام انشعابات به صورت رایگان،

- کمک بلاعوض بالغ بر پنج میلیون دلار،

- هر میزان وام با سود 7/2 درصد،

- اعطای سند رسمی مالکیت کارخانه درصورت پیشرفت 30 درصدی کارخانه،

- محدودیت و ممنوعیت واردات کولرهای گازی و پکیج به کردستان در جهت حمایت این صنعت.




این درحالی است که باوجود پیشرفت 100 درصدی این کارخانه در داخل و 9 سال فعالیت چشمگیر آن، هنوز ملک آن در اختیار مالک کارخانه نیست و بانک­ها نیز این محل را به عنوان وثیقه جهت اعطای تسهیلات نمی­پذیرند. میزان سرمایه ­گذاری نظام بانکی در این واحد تولیدی، کمتر از 1 درصد و سهم صندوق­ های حمایتی نیز کمتر از 7 درصد است. متأسفانه در کشور خودمان شاهد عدم همکاری و حمایت به معنای واقعی کلمه هستیم که هر صنعت­گر و تولید­گر را از فعالیت باز می دارد.

دانشجویان در این بازدید، این مطالبه را در قالب پوسترهای موزاییکی بیان داشتند:

«بیکاری کارگران چه نسبتی با حمایت از تولید ملی دارد؟!!»


* محمدمهدی ربانی ­نژاد/ معاونت علمی و پژوهشی بسیج دانشجویی پردیس فارابی دانشگاه تهران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها