يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۲۲۵۸۲
زمان انتشار: ۱۲:۲۶     ۰۶ خرداد ۱۳۹۶
ماه مبارک رمضان علاوه بر آنکه سرشار از رحمت و برکت و مغفرت است ماه پر خاطره ای است، هم یادمان های خوش وهم روز های حزن انگیز در آن رقم خورده است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از عقیق، وقایع و رخدادهای ماه میهمانی خدا به شرح زیر است:

ولادت امام حسن مجتبى (علیه السلام ) و معراج پیامبر (صلى الله علیه و آله ) دو خبرسرور آفرین در این ماه است و مرگ ابولهب ، ابن ملجم ، عایشه ، مروان ، زیاد بن ابیه و حجاج ثقفى روزهای نابودی دشمنان اهل بیت علیهم السلام است  و از سویی ضربت خوردن و شهادت امیر المؤ منین (علیه السلام ) تا وفات حضرت خدیجه (علیها السلام ) و حضرت نفسیه (علیها السلام ) و شهادت مختار همگی در این ماه به وقوع پیوسته و از روزه ای حزن آل محمد(ص) است .

ماه مبارک رمضان ماه ی است مهم و خاطره انگیز ماهی که زیبایی، عظمت و طراوت روزه داری، عطر افطاری و سحری در آن، با یاد و نام امیرعشق حضرت علی ابن ابطالب(ع) پیوند خورده است.

روزهاى مختلف این ماه عزیز، یاد آور لحظاتى حساس و پرقدر از تاریخ اسلام و نیز معنویت، عبودیت و اتصال انسان به بارگاه الهی است.

از شب قدر تا شهادت امیرالمومنین(ع).

از جنگ بدر، طائف ، تبوک و فتح مکه تا عروج حضرت عیسى (علیه السلام ) به آسمان ،از نزول قرآن تا مراسم عقد اخوت ، از دعاى باران توسط پیامبر (صلى الله علیه و آله ) تا سایر وقایع تاریخی مهمی که در این ماه مبارک روی داده است.

از بیعت با امام مجتبى (علیه السلام )، تا آمدن نامه هاى اهل کوفه براى امام حسین (علیه السلام )، از حرکت حضرت مسلم به سمت کوفه ، تا ولایتعهدى امام رضا (علیه السلام ) و از ضرب سکه به نام آن حضرت تا لحظات و وقایع مهمی که سرنوشت اسلام و حتی بشریت را در طول تاریخ هستی رقم زده است.

وقایع و رخدادهای مهم تاریخی در ماه مبارک رمضان

اول ماه رمضان

* ولایتعهدى امام رضا (علیه السلام)

در 7 رجب سال 200 ماءمون عباسى نامه اى به امام رضا (علیه السلام ) نوشت ، و آن بزرگوار را براى ولایت عهدى خویش به مرو فراخواند. مردم هم در روز اول ماه رمضان سال 201 ه‍ با حضرت رضا (علیه السلام ) به ولایتعهدى بیعت کردند.

* مرگ مروان

* جنگ تبوک

در اول ماه رمضان سال 9 ه‍ جنگ تبوک به وقوع پیوست،  این جنگ را فاضحه نیز مى گویند، زیرا منافقین مدینه و کسانى که قصد کشتن پیامبر (صلى الله علیه و آله ) را در عقبه داشتند در این جنگ رسوا و مفتضح شدند.

* وفات حضرت نفیسه (علیها السلام)

در این روز در سال 208 ه‍ زاهده عابده حضرت نفیسه خاتون (علیها السلام ) دختر حسن بن زید بن حسن بن على بن ابى طالب (علیهم السلام ) در مصر وفات کرد.

* چهارم ماه رمضان

مرگ زیاد بن ابیه

زیاد بن ابیه در سال 53 ه‍ در کوفه به هلاکت رسید(596). او مشهور به زیاد بن ابیه ، زیاد بن امه ، زیاد بن عبید، و زیاد بن سمیه است ؛ و چون پدر زیاد از کثرت معلوم نبود به او زیاد بن ابیه مى گفتند.

*ششم ماه رمضان

ضرب سکه به نام امام رضا (علیه السلام )

در این روز در سال 201 ه‍، سکه طلا به نام مبارک حضرت رضا (علیه السلام ) زدند. بنابر قولى این روز روز ولایت عهدى اجبارى آن حضرت نیز بوده است ، و مردم با آن حضرت به ولایت عهدى بیعت نمودند

*دهم ماه رمضان

آمدن نامه هاى اهل کوفه براى امام حسین (علیه السلام )

در سال 60 ه‍، جمعى از کوفیان نامه هاى مردم کوفه را براى امام حسین (علیه السلام ) آوردند. که از جمله نام سلیمان بن صرد، مسیب بن نجبه رفاعه بن شداد بجلى و حبیب بن مظاهر و جمعى از شیعیان آن حضرت در میان این نام‌ها بود

وفات حضرت خدیجه (علیها السلام)

در این روز حضرت خدیجه کبرى (علیها السلام ) از دنیا رحلت فرمودند. این قول بنابر نقل 45 روز بعد از رحلت جناب ابوطالب (علیه السلام ) است.

آن حضرت نخستین همسر پیامبر (صلى الله علیه و آله ) بودند، و تا خدیجه (صلى الله علیه و آله ) زنده بود نبى گرامى اسلام (صلى الله علیه و آله ) همسرى اختیار نفرمود. سبقت به اسلام و خدمات او به پیامبر (صلى الله علیه و آله ) منحصربفرد است و در فضیلت آن حضرت، همین بس ‍ که والده مکرمه حضرت صدیقه طاهره (علیها السلام ) است ، و همه ذرارى پیامبر (صلى الله علیه و آله ) به ایشان منتهى مى شوند.

*دوازدهم رمضان

مراسم عقد اخوت

در این روز در سال اول هجرت رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه و آله ) بین اصحاب خود عقد اخوت بست و امیر المؤ منین (علیه السلام ) را برادر خود گردانید.

*سیزدهم رمضان

مرگ حجاج ثقفى: در سال 95 ه‍ در چنین روزى، ظالم سفاک، حجاج بن یوسف ثقفى، به هلاکت رسید.

*چهارده رمضان

شهادت مختار

در سال 67 ه ، در چنین روزى، مختار بن ابى عبیده ثقفى به شهادت رسید، و مزار او کنار مرقد حضرت مسلم (علیه السلام ) در انتهای مسجد کوفه است.

*پانزدهم ماه رمضان

ولادت امام حسن مجتبى (علیه السلام )

شب نیمه ماه رمضان سال سوم ه‍ دومین امام شیعیان، حضرت حسن بن على بن ابى طالب (علیه السلام ) در شهر مدینه به دنیا آمد.

القاب آن حضرت : سید، سبط، امنى ، حجت ، بر، نقى ، زکى ، مجتبى و زاهد می‌باشد.

حرکت حضرت مسلم (علیه السلام ) به سمت کوفه

در این روز در سال 60 ه‍، حضرت ابا عبد الله (علیه السلام ) جناب مسلم بن عقیل (علیه السلام ) را به کوفه روانه کرد.

شازدهم رمضان

ورود محمد بن ابى بکر به مصر

در این روز، در سال 37 38 ه‍، جناب محمد بن ابى بکر، به عنوان استاندار از طرف امیر المؤ منین (علیه السلام ) وارد مصر شد.

معراج پیامبر

معراج پیامبر (صلى الله وعلیه و آله ) پنج سال بعد از بعثت در چنین روزى واقع شده ، و آیه سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى... ، در این باره نازل شده است . معراج پیامبر (صلى الله علیه و آله ) در 21 ماه رمضان نیز نقل شده است

جنگ بدر

در روز جمعه در سال دوم هجرت، جنگ بدر کبرى به وقوع پیوست.

تعداد مسلمانان 313 نفر و تعداد شهداى آنان 9 تا 14 نفر، و تعداد کفار 950 نفر بود.

قتل عایشه

در شب 17 ماه رمضان، در سال 58 ه،‍ در مدینه ، عایشه دختر ابوبکر به دست معاویه کشته شد .

* نوزدهم رمضان

ضربت خوردن امیر المؤ منین حضرت علی (علیه السلام)

امام علی(ع) در 19 ماه رمضان سال 40 ه،‍ در نماز صبح در مسجد کوفه با شمشیرى مسموم به دست ناپاک ابن ملجم منافق که بر فرق مبارک امیر المؤ منین (علیه السلام ) ضربت وارد کرده.

*بیستم ماه رمضان

فتح مکه

در سال 8 ه‍، فتح مکه واقع شد. در این فتح بزرگ، تعداد مسلمانان 12 هزار نفر، و شهدا 2 نفر بودند. علت شهادت آن دو این بود که همراه لشکر نبودند و از آخر مکه وارد شده بودند، و لذا مورد هجوم قرار گرفته شهید شدند

*بیست و یکم رمضان

شهادت امیر المؤ منین حضرت (علیه السلام)

امام المتقین امیر المؤ منین (علیه السلام)، در شب بیست و یکم ماه رمضان همزمان با طلوع فجر به شهادت رسید، در حالى که از سن مبارک حضرتش 63 سال گذشته بود

بیعت با امام مجتبى (علیه السلام)

در این روز مردم پس از شهادت امیر المؤ منین (علیه السلام ) با امام حسن (علیه السلام ) بیعت کردند.

قتل ابن ملجم

*بیست و سوم رمضان

 نزول قرآن

شب نزول قرآن است  و به قولى در شب 24 ماه رمضان بوده است.

 * بیست وچهار ماه رمضان

مرگ ابولهب: در این روز ابولهب به درک واصل شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها