يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۲۲۶۰۴
زمان انتشار: ۱۴:۴۷     ۰۶ خرداد ۱۳۹۶
آیت‌الله اراکی با اشاره به اینکه در عرصه‌های مختلف دارای فرهنگ و تمدن غنی هستیم، گفت: علت برخی از معضلات جامعه به خاطر این است که هویت ایرانی و اسلامی را برای مردم جامعه تعریف نکردیم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب در نشست علمی بررسی ابعاد تهاجم اسناد بین المللی و استحاله هویت اسلامی ایرانی با محوریت سند 2030 در سالن همایش‌های دانشگاه معارف اسلامی اظهار داشت: ما در جامعه اسلامی ایران از فرهنگ و اندیشه ژرفی برخورداریم و در عرصه‌های گوناگون دینی و فرهنگی حرف فراوانی داریم که این حرف ها را بگوییم و بگذارند که بگوییم تا به گوش دنیا برسد، قطعا کسانیکه کمترین انصافی داشته باشند در برابر آن تعظیم می‌کنند.

وی افزود: ما از دولتمردان این انتظار را داریم که راه را برای اندیشمندان حوزوی باز کنند تا بتوانند این اندیشه‌های ژرف دینی و معرفتی را در عرصه‌های مختلف علوم بسط و گسترش دهند و جهانیان را با معارف اسلامی آشنا کنند.

آیت‌الله اراکی اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در مدیریت کشور کم انگاری داشته‌های خود است، ما باید از غفلت بیرون آییم و آن میراث کهن اسلامی را به عنوان یک تمدن مترقی به گوش جهانیان معرفی کنند چرا هیچ ملتی در قرآن کریم مورد تجلیل قرار نگرفته‌اند جزء ایران اسلام و ما باید به این خودباوری برسیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سند تحولی آموزش و پرورش نوشته شده در یونسکو گفت: آنچه که در سند 2030 قید شده است در بسیاری از موارد در تعارض با هویت فرهنگی کشور است و دولت ملزم است که تمام بندهای آن را اجرا کند.

وی با انتقاد از دست‌اندرکاران این سند اظهار داشت: جامعه اسلامی ما دارای فرهنگ ژرف و پرباری است که اگر اجازه نشر آن را بدهند گوش‌های شنوایی فراوانی برآن وجود دارد و در برابر آن تعظیم خواهند کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب بابیان اشارات قرآنی و روایات معصومین (ع) بر علم و وسعت اندیشه ایرانیان تصریح کرد: جایگاه ایرانیان در تشکیل تمدن نوین دنیا بسیار ارزشمند است و تنها ملتی که توانایی ساخت تمدن نو را در جهان کنونی دارد اندیشمندان دینی ایرانی است.

آیت‌الله اراکی با انتقاد از برخی بندهای سند 2030 خاطرنشان کرد: در متون دینی ما برابری انسان‌ها در حقوق انسانی کاملاً موردپذیرش است، اما معنای برابری جنسیتی که در این سند مطرح‌شده است بزرگ‌ترین ظلم در حق زن است، زیرا بدون توجه به خصوصیات و ویژگی‌های خلقت دو نوع توقع انجام امور مشترک از دو جنس را دارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با اشاره به هویت مذهبی جامعه ایرانی گفت: هویت جامعه ما هویت رضوی است و هویت ملت ما عاشورایی است و بزرگ‌ترین نمود هویت یک جامعه در غم‌ها و شادی‌های آن ملت مشخص می‌شود.

وی با بیان خاطره‌ای از آیت‌الله سیستانی خاطرنشان کرد: قانون اساسی هر کشوری باید بر اساس هویت آن کشور تنظیم شود و ما امروز با وجود این اندازه از منابع غنی هویتی از دانشگاه‌ها و اندیشمندان گله‌داریم که برای کشف این هویت سرشار تلاش چندانی نمی‌کنند.

آیت‌الله اراکی گفت: علت برخی از معضلات جامعه به خاطر این است که ما هویت ایرانی و اسلامی را برای مردم جامعه تعریف نکرده‌ایم و صرفاً چشم امیدمان به غرب است که آنها برای ما بیابند چاره‌اندیشی کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه پدیده راهپیمایی اربعین یک نمونه بارز هویت‌ساز است افزود: مردم جامعه ما پایبند به اصول و مبانی دینی هستند و این وظیفه حوزه‌های علمیه است که باید از این ظرفیت عظیم باور مردمی برای تشکیل هویت ایرانی اسلامی بهره‌برداری کنند، چراکه ما در متن منابع دینی خودمان برای هر مسأله‌ای حرف برای گفتن داریم.

وی تأکید کرد: امروز حوزه و دانشگاه باید با کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در برابر نقشه شوم استکبار ایستادگی کنند و در مقابل هجمه‌های آنان نه تنها راه علاج پیدا کنند، بلکه نسبت به ترویج و تبلیغ داشته‌های دینی و اسلامی اصیل خود به صورت شبانه‌روزی تلاش کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۰ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۶
۰
۰
چرا برای توقف ان کاری نمیکنید توقع دارید مردم چکار کنند مثلا نذاریم بچه هامون سر این درسها حاضر بشن
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها