أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۲۲۷۴۷
زمان انتشار: ۰۱:۴۰     ۰۸ خرداد ۱۳۹۶
از نظر اردن تماس تمیم بن حمد امیر قطر با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن پس از نشست متشنج ریاض به معنی تمایل شدید قطر به ادامه گام مثبت مبنی بر نزدیک شدن به «قربانیان نشست ریاض» شامل مصر، اردن و قطر است.
به گزارش پایگاه 598، تسنیم به نقل از روزنامه رالی الیوم، از نظر اردن تماس تمیم بن حمد امیر قطر با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن پس از نشست متشنج ریاض به معنی تمایل شدید قطر به ادامه گام مثبت مبنی بر نزدیک شدن با طرف هایی ست که به «قربانی نشست ریاض» معروف هستند که عبارتند از مصر، اردن و قطر.

چه کسانی از نشست ریاض دست خالی بازگشتند؟

پس از اینکه اردن و مصر از نشست ریاض دست خالی بازگشتند در کنار قطر به قربانیان این نشست تبدیل شدند و قطر نیز به میزان زیادی در این نشست به حاشیه رانده شد.

در این میان تماس تلفنی بی سابقه تمیم پس از نشست ریاض بیانگر این است که در پی نشست سران عرب در اردن روابط دو طرف به مسیر طبیعی بازگشته است به ویژه اینکه سران دو کشور در حاشیه این نشست با یکدیگر گفت وگوی دو جانبه داشتند.

ضعف روابط اردن و عربستان

این در حالی است که روابط اردنی ها و سعودی ها کاملا دستخوش ضعف و سستی شده است و در این میان برخی چهره های سرشناس سیاسی اردنی پیش بینی کرده اند که با وجود بحران روابط قطر با امارات متحده عربی و عربستان احتمالا اردن روابط خود را به دوحه نزدیک خواهد کرد.

تمایل اردن به سمت قطر همزمان با نزدیک شدن روابط دوحه به تهران

گشایش روابط اردن با قطر همزمان با نزدیک شدن روابط دوحه با تهران همزمان شده است و این موضوعی است که اردن به خوبی به آن واقف است.

با اینهمه اردن در قبال بحران روابط عربستان و امارات با قطر، سکوت اختیار کرده است و به آرامی شاهد این روند است بدون اینکه در این خصوص هیچ صف بندی ای داشته باشد زیرا تصمیم آن مبتنی بر وارد نشدن به نبرد مزبور است به وییه اینکه برخی گزارش های غربی حاکی از بروز شکاف در شورای همکاری خلیج فارس است

احتمال خارج شدن قطر و عمان از شورای همکاری خلیج فارس

در گزارش راهبردی غرب در خصوص تنش روابط امارات و عربستان با قطر، آمده است این بحران می تواند زمینه تغییر نقشه شورای همکاری خلیج فارس باشد به این ترتیب که قطر و عمان از آن خارج می شوند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها