کد خبر: ۴۲۲۸۰۱
زمان انتشار: ۱۶:۲۰     ۰۸ خرداد ۱۳۹۶
آیا سوئیفت قطع می شود؟
پنج شنبه پیش رو (11 خرداد) مهلت یکساله «گروه ویژه اقدام مالی مبارزه با پولشویی FATF» و تعلق اقدامات مقابله با ایران پایان خواهد رسید و در صورت مسئولین ایران انتظار دارند، با توجه به استدلال‌هایی که مطرح کرده‌اند، FATF قانع شود و به صورت دایمی اقدامات مقابله‌ای بر علیه ایران را از بین ببرد و این درحالی است که نگرانی های زیادی در مورد بحث سیاسی و کارشکنی‌های برخی از کشورها مثل آمریکا مطرح می شود.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، پنج شنبه پیش رو (11 خرداد) مهلت یکساله «گروه ویژه اقدام مالی مبارزه با پولشویی FATF» و تعلق اقدامات مقابله با ایران پایان خواهد رسید.

پس از برجام هیچ بانک جهانی حاضر به همکاری با ایران نشد و آمریکا نیز برای رفع واقعی تحریم‌های بانکی شرط عضویت در سازمان FATF , اجرای شرایط «گروه اقدام مالی در مبارزه با پولشویی» را گذاشت.

در ژوئن سال 2016 ، ایران رسما به عضویت این سازمان در آمد و FATF طی بیانیه ای اعلام کرد اقدامات خود علیه ایران را به مدت 12 ماه به حالت تعلیق در می آورد تا فعالیت‌های ایران در راستای اجرای اقدامات مد نظر این گروه ویژه را به دقت مورد بررسی و مورد نظارت قرار دهد.

این مسئله بسیاری از تحلیلگران را واداشته است تا درباره عواقب و پیامدهای عضویت در این گروه به دولت یازدهم هشدار دهند.مشکل اصلی، اختلاف فاحش در تعریف تروریسم از نگاه FATF و ایران است. از نگاه FATF حزب الله لبنان، سپاه قدس، حماس، جهاد اسلامی، انصارالله و همه نیروهای مقاومت که برای حفظ و حراست از سرزمین های اجدادی خود با قدرتهای استکباری و نظام های دست نشانده آنها درگیر هستند، تروریست نامیده می شوند.

این در حالی است که از نگاه کشورمان، تروریسم یعنی مجموعه ای، سازمانی، گروهی یا دولتی که بخواهد کار خود را با ایجاد ترور و وحشت و قتل و ناامنی پیش ببرد. مجموعه ای برای رسیدن به مقاصد شوم خود، یک عده انسان را از هر نوع و جنس در هر جایی، بدون دشمنی خاص و بدون جرم و گناهی نابود کند.

بر همین اساس، FATF عادی شدن روابط تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها را فقط در صورتی امکانپذیر معرفی می کند که کشورمان حمایت از گروههای به زعم آنها تروریست را متوقف کند و به نظر می رسد با توجه به سیاست های جدید آمریکا و بهانه جویی های آنان، FATF تصمیمی خلاف انتظار دولت بگیرد و سوئیفت و همکاری های برخی بانک های کوچک جهانی نیز تحت شعاع این تصمیم قرار بگیرد.

اما مسئولین دولت برداشت دیگری دارند. حسین قضاوی معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در مصاحبه با یکی از رسانه های داخلی افزود: ایران توقع دارد تصمیمی که در ماه ژوئن میلادی گذشته اتخاذ شده و بر اساس آن اقدامات مقابله‌ای کشورها بر علیه ایران متوقف شده صورت دائمی درآید، یعنی اقدامات مقابله‌ای بر علیه ایران به صورت دائمی کنار گذاشته شود و این درخواستی است که ایران دارد.

وی در ادامه همین مصاحبه تصریح می کند: گزارش قوانین، مقررات، سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات اجرایی در ایران در این باره به کشورهای عضو FATF ارائه شده است و به نظر می‌رسد که با توجه به استدلال‌های قوی که مطرح کرده‌ایم، FATF قانع شود که به صورت دایمی اقدامات مقابله‌ای بر علیه ایران از بین برود. مگر اینکه بحث سیاسی و کارشکنی‌های برخی از کشورها مثل آمریکا مطرح شود.

نگرانی معاون طیب نیا نزدیگ به واقعیت است . تغییر در سیاست های آمریکا همچنین بیانیه ی اخیر این سازمان در 24 فوریه 2017 رنگ و بوی تهدید آمیزی دارد در بخشی از بیانیه آمده است: ایران تنها تا ژوئن(خرداد) زمان دارد تعهدات خود را اجرایی کند، در غیر این صورت اقدامات مقابله‌ای خود را علیه این کشور از سر می‌گیریم.

این نگرانی زمانی بیشتر به چشم میخورد که در بیانیه مذکور هیچ اشاره ای به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در طول سال گذشته نشده است.

و نکته آخر این که در صورت برطرف شدن تمامی این نگرانی ها هنوز یک سوال به قوت خود باقی است و آن هم  اینکه مرجع تعریف تروریسم در این قرارداد کدام یک از طرفین می باشند؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها