يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۲۲۸۱۶
زمان انتشار: ۱۵:۱۶     ۰۸ خرداد ۱۳۹۶
در آخرین سرشماری نفوس و مسکن تعداد اجاره نشین ها از ۲۶ درصد به ۳۰ درصد رسیده است این در حالی است که بازار اجاره بهای مسکن بسیار آشفته است و نیاز به ساماندهی و نظارت دقیق و جدی دارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از گزارش اکوتیتر، طبق آمار در سالهای اخیر رشد مستاجران و اجاره نشینان بیش از گذشته بوده و و حدود 4 درصد افزایش یافته است.

افزایش اجاره نشینی نشان از کاهش قدرت خرید مردم دارد و اینکه طرحها و پروژه هایی چون مسکن مهر هیچ تاثیری در رونق بازار خرید و فروش مسکن و خانه دار شدن مردم نداشته است.
به گفته بسیاری از کارشناسان، سیاستهای دولتها تا کنون در جهت خانه دار کردن مردم و رونق بازار مسکن ، ناموفق بوده است.

از طرف دیگر صاحب خانه ها نیز با بی مهری به وضعیت مستاجران ، روز به روز اجاره بها را بالا می برند و متاسفانه نرخ اجاره بها در سالهای اخیر رشد بی سابقه ای داشته است. افزایش هرساله نرخ اجاره بها برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه که متقاضی اجاره نشینی هستند فشار مضاعفی است و تا کنون کنترل و نظارت دقیق و جدی بر روی آن نبوده است.

تعیین نرخ اجاره بها با نظر مالک ملک و همچنین بنگاه های معاملاتی فشارهای مضاعفی را بر مستاجران وارد کرده است.

ضعف شدید نظارت در قیمت اجاره بهای مسکن
 
بر اساس این گزارش اتحادیه املاک، سازمان تعزیرات و نهادهای مرتبط در این حوزه متاسفانه تا کنون اقدام و عملکرد مثبتی نداشته اند؛ زیرا اعمال نرخ های متفاوت از سوی مالکان و همچنین مشاوران املاک در بحث اجاره بها منطقی نبوده و از ضعف نظارت ها حکایت دارد.

در اینباره ریییس کمیسیون عمران مجلس معتقد است:  ورود دستگاه های نظارتی برای ضابطه مند کردن نرخ اجاره بها لازم است.

محمدرضا رضایی کوچی می گوید: وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی بخش مسکن وهمچنین سازمان تعزیرات حکومتی می توانند برای مقابله با نرخ های بالای اجاره بها ورود کنند.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش کنترل ها بر بحث اجاره بها به ویژه در ایام نقل و انتقالات، می گوید: در حال حاضر نرخ های اجاره بها بالا بوده و افزایش دوباره آن با هیچ منطقی سازگار نیست؛ اجاره بها باید متناسب با درآمد اقشار متوسط و ضعیف جامعه باشد، در حال حاضر قسمت عمده ای از درآمد خانوارها صرف تامین مسکن و اجاره بها می شود.

به گفته این نماینده ، در حال حاضر 35 درصد درآمد خانوار صرف پرداخت اجاره بها می شود که این میزان با توجه یه سطح درآمد قشر ضعیف و متوسط، رقم بالایی است و باید تعدیل شود.

نرخ‌ها سلیقه‌ای است
 
گفتنی است به اعتقاد کارشناسان ، نبود مبنایی مشخص برای قیمت گذاری در بحث اجاره بها دست مشاوران املاک برای نرخ گذاری های سلیقه ای را باز کرده است.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از افزایش بدون ضابطه نرخ اجاره بها می گوید: باید دستگاهی به مقابله با این نرخ ها پرداخته و ثبات نسبی در آن را رقم بزند.

اقبال محمدیان با تاکید بر ضرورت ساماندهی بازار اجاره بها، می افزاید: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم در سال های اخیر تمایل به اجاره نشینی افزایش یافته است.

متاسفانه نرخ مشخصی در بحث بازار اجاره بها حاکم نیست، و به عبارتی قیمتها سلیقه ای است که به همین خاطر،اعمال نرخ های متفاوت از سوی مالکان و برخی مشاوران املاک منجر به سردرگمی مستاجران شده است.

این نماینده مجلس با انتقاد از ضعف قانون در این حوزه می گوید: مالکان و موجران باید بدانند که به ازای افزایش بدون ضابطه نرخ اجاره بها و رهن باید مالیات بیشتری پرداخته و در صورت لزوم جریمه هم خواهند شد.

وی معتقد است: باید نرخی مدون و مشخص برای اجاره بها در مناطق مختلف کشور در نظر گرفته شود تا چند دستگی در این حوزه کاهش یابد.

محمدیان با بیان اینکه ایجاد بالانسی در قیمت ها از سوی دستگاه های متولی برای ساماندهی بازار اجاره بها لازم است،می گوید: باید علت افزایش بی رویه نرخ اجاره بها در هر سال به ویژه ایام نقل و انتقال مشخص شده و با عاملان آن برخورد شود.

اخذ مالیات از خانه های کوچک
 
از راهکارهای کاهش اجاره بها افزایش تولید مسکن است اما آیا تا کنون با ساخت وسازهای بی رویه ای که وجود داشته و هر روز به آمار خانه های خالی افزوده می شود، شاهد کاهش اجاره بها بوده ایم؟

این در حالی است که در این باره رضایی کوچی معتقد است:  برای مقابله با نرخ های بالای اجاره بها باید تولید مسکن افزایش یافته تا به این ترتیب کمبود مسکن دلیلی برای افزایش نرخ ها و بر هم زدن تعادل میان عرضه و تقاضا نباشد.

سازمان امور مالیاتی نیزاز جمله ارگانهایی است که به اعتقاد رییس کمیسون عمران  می تواند در تعدیل نرخ اجاره بها موثر باشد با این مکانیزم که اخذ مالیات از خانه های خالی به عرضه این مسکن ها در بازار و کاهش نرخ اجاره بها کمک کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها