أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۲۳۰۰۳
زمان انتشار: ۱۵:۱۲     ۱۰ خرداد ۱۳۹۶
نماینده سابق مردم تهران در مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها بعد از برجام گفتند اگر می خواهید تعهدات خود را انجام دهیم باید FATF را اجرا کنید، گفت: بر اساس FATF اگر ایران تمام دستورات گفته شده در ایران قرارداد را انجام نداد، این نهاد مجددا اقدامات ماقبل را به ما تحمیل خواهد کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که صبح امروز با عنوان تعهدات ایران در برجام و fatf در خبرگزاری دانشجو برگزار شد با بیان اینکه پیروز انتخابات مردم عزیز و سربلند انقلاب هستند و این مردم شایسته خدمت هستند، گفت: امیدواریم مسئولان مشکلات بیکاری و اشتغال را حل کنند.

وی با بیان اینکه صحبتی از بنده پخش شد و برخی بد اخلاقی سیاسی کردند، اظهار داشت: گفته شد که من ادعا کردم که طرف مقابل تعهد داده که حاج قاسم سلیمانی را تحویل غربی ها بدهند. من اسناد محرمانه‌ای ندارم و تمام این اسناد غیرمحرمانه هست.

نبویان ادامه داد: فردو به لحاظ غنی‌سازی و دانش غنی سازی تعطیل شده است و حتی وقتی قرار شد جای انبار کردن سانتریفیوژهای اضافه را مشخص کنند با دستور آمریکا در نطنز انبار شد.

نماینده سابق مجلس افزود: آقایان اراک را با افتخار و با دستور آمریکا بتن ریختند و در بند 74 تا 78 برجام نیز اجازه بازرسی از تمام مراکز نظامی را داده اند.

وی با بیان اینکه در برابر نابود کردن ذخیره 20 درصد گفتند که ما 5 کیلو 5 کیلو به شما می دهیم، تصریح کرد: قرار بود در برابر این تحریم‌ها برداشته شود ولی همان اول گفتند 75 درصد تحریم ها برداشته نمی شود.

نبویان با اشاره به اینکه در برجام نیز از 4 نوع تحریم ها فقط گفتند دو نوع آن را بر می داریم، خاطرنشان کرد: قرار بود ابزار اقتدار ما یعنی هسته‌ای در برابر لغو کل تحریم‌ها باشد. تا امروز که حدود یک سال و نیم از اجرای برجام می گذرد روابط بانکی برقرار نشده؛ رهبری این مسائل را گفتند ولی آقایان گوش نکردند.

نماینده سابق مجلس تاکید کرد: آمریکایی‌ها بعد از برجام گفتند اگر می خواهید تعهدات خود را انجام دهیم باید fatf را اجرا کنید؛ ثمره اجرای این تعهد اگر آنها بخواهند، تحویل دادن امثال سردار سلیمانی و خیلی افراد دیگر است.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: fatf چندین گروه دارد و مهم‌ترین گروه آن گروه بررسی‌های مالی است و جالب است که مسئول شناسایی کشورهای پرریسک همان کسی است که مسئول تحریم های ایران در آمریکا است.

نبویان با اشاره به اینکه عنوان همه الزامات در fatf توصیه است ولی نباید گول این لفظ را خورد چون همه اینها الزام آور است، گفت: آیا واقعا بانکداری ایران از بانک داری سومالی عقب افتاده تر است؟ دقیقا کشورهایی که با آمریکا درگیرند در لیست سیاه هستند.

وی با تاکید بر اینکه دولت به دستور آقای روحانی fatf را از طریق آقای طیب نیا امضا کرده است، اظهار داشت: این دولت قهرمان قراردادهای محرمانه است.

نماینده سابق مجلس با طرح این سوال که چرا دولت 2030 را بر خلاف قانون به مجلس نیاورد و حتی fatf را نیز به مجلس نیاوردند و بعد از چندماه دوستان ما در مجلس از طریق سایت fatf متوجه شدند که آقایان امضا کرده اند، تصریح کرد: بر اساس fatf اگر ایران تمام دستورات گفته شده در این قرارداد را انجام نداد، این نهاد مجددا اقدامات متقابل را به ما تحمیل خواهد کرد.

نبویان افزود:نکته دردآور این است که اگر ایران همه دستورالعمل ها را انجام داد نیز فقط طرف مقابل برای گام‌های بعدی فکر خواهد کرد! این یعنی روابط بانکی هم برقرار نمی شود.

نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: دوستان می‌گویند ما بخشی از تعهدات را عمل می‌کنیم ولی fatf تاکید دارد که اصلا اجرای بخشی از تعهد معنا ندارد و باید کل تعهدات انجام شود.

وی افزود: زمستان 94 ما در مجلس قانون مبارزه با پولشویی را تصویب کردیم ولی در تبصره 2 ماده یک تاکید کردیم که اعمال سازمان های آزادی بخش که برای آزادی ملت‌ها اقدام می کنند مشمول این قانون نمی شوند.

نبویان با اشاره به اینکه بنابر اعتراف خود آقای طیب نیا کارگروه مالی تاکید دارد که این تبصره باید حذف شود، گفت:  در بیانیه fatf امده که ایران تامین کننده مالی گروه های تروریستی است و آقایان هم این را پذیرفته اند.

نماینده سابق مجلس در همین زمینه افزود: بر اساس این تعهد یعنی سپاه قدس و مردمی که کمک به حزب‌الله می‌کنند هم حامی تروریست‌ها هستند.

وی با بیان اینکه در قطعنامه 2231 سازمان ملل بسیاری از افراد ایرانی در لیست تحریم‌ها باقی می‌مانند که نام سردار قاسم سلیمانی نیز جزو لیست تحریم‌ها باقی مانده است، گفت: در قطعنامه 2231 لیست افراد تحریمی از سوی آمریکا موسوم به «sdn» نام حاج قاسم سلیمانی در بین افراد تحریمی باقی مانده است.

نبویان با اشاره به اینکه در fatf از ما خواسته‌اند که اموال و دارایی افراد مشمول تحریم را توقیف کنند، گفت: در بخش دیگر نیز آمده که باید این افراد را نیز مجرم هم بدانند. دولت آقای روحانی رفته تعهد داده که آنچه غرب تحریم کرده آنها نیز مورد تحریم قرار دهند.

نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه چند ماه پیش سپاه از بانک ملت و سپه خواست که پول این نهاد را جا به جا کنند ولی این دو بانک این اقدام را به دلیل همین تعهد انجام ندادند، خاطرنشان کرد: خودمان متعهد شدیم که آنچه fatf علیه ما می‌گوید را اجرا کنیم.همین الان رابطه بانکی قطع است و آقایان با چمدان پول جابه‌جا می‌کنند ولی تعهد دادند که این کار را هم نکنند.

وی ادامه داد: در fatf تعهد داده‌اند که درباره معاضدت قضایی بالاترین سطح همکاری را اجرایی کنند؛ یعنی باید در ایران این سازوکار را ایجاد کنید که هرچه آنها گفتند در زمینه توقیف اموال و استرداد مجرم را نیز اجرا کنند. این یعنی اگر دادگاهی در آمریکا حکم بازداشت مثلا حاج قاسم را درباره تامین مالی تروریسم بدهد آقایان تعهد داده اند که وی را مسترد کنند.

نبویان افزود: ادعای من درباره این مساله کاملا مستند به متن fatf بود و این بهانه‌ای شد که مردم متوجه شوند چه تعهداتی در این قرارداد داده شده است.

وی تاکید کرد: به جای بداخلاقی و فحاشی و تهدید به دادگاه، خواهش می‌کنیم مسئولان اندکی به منافع ملی فکر کنند.

نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه خود آقای ظریف در مجلس متنی را نشانش دادند که گفت من تا حالا این بخش را ندیده ام، اظهار داشت: نمی دانم فرد جاسوس دستگیرشده در تیم هسته‌ای چقدر در این قرار داد نقش داشته است.

نبویان با بیان اینکه هر تیم هسته‌ای که آقای روحانی مسئول آن بوده در آن جاسوس پیدا شده است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری و نظام جلوی اجرای تعهد fatf را گرفتند و از اینجا می‌فهمیم کسی که حافظ ناموس و ملت ماست امثال حاج قاسم هستند.

وی در عین حال تاکید کرد: تعهد fatf هم‌اکنون اجرایی نیست و ادعای بنده نیز این بود که آقایان فقط تعهد آن‌ را داده اند.

نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه در fatf ناظر فعالیت دیگر کشورها، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی هستند، گفت: جالب است که این دو رژیم خود قراردادfatf را امضا نکرده اند.

نماینده سابق مجلس  با بیان اینکه ما در زمینه سند 2030 فقط میخواهیم که دولت اصل 77 قانون را اجرا کند چون این سند تعهد الزام آور است، تصریح کرد: چرا بدون اطلاع به مجلس سند 2030 را امضا کردید؟ دولت قانون گریزی شدیدی دارد و نه به مجلس و نه شورای نگهبان و نه دیگر نهادها پاسخ نمی‌دهد.

نبویان ضمن تاکید بر اینکه حاضرم در موضوع برجام با شخص آقای روحانی، ظریف و عراقچی و دیگر افراد مطلع به صورت زنده در تلویزیون مناظره کنم، گفت: آقای ظریف رسما در مجلس گفت که یک کلمه درباره برجام به شما نخواهیم گفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها