أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۲۳۰۱۶
زمان انتشار: ۱۵:۴۹     ۱۰ خرداد ۱۳۹۶
مديركل دامپزشكي استان تهران، گفت: با پايش‌هاي مناسبي كه در استان تهران انجام شده تاكنون موردي از بيماري تب كريمه كنگو در اين استان گزارش نشده است.
به گزارش پایگاه 598، سيد اصغر برايي‌نژاد امروز در جمع خبرنگاران در محل اداره كل دامپزشكي استان تهران، گفت: با پايشي كه در جمعيت دامي و مراكز عرضه دام در استان تهران انجام مي‌شود خوشبختانه تاكنون موردي از بيماري تب كريمه كنگو در استان تهران مشاهده نشده است.

وي افزود: در ماه مبارك رمضان 50 اكيپ نظارت در سطح استان تهران از مراكز عرضه مجاز و غيرمجاز دام نظارت مي‌كنند و با واحدهايي كه شرايط بهداشتي را رعايت نكنند برخورد صورت مي‌گيرد.

برايي‌نژاد افزود: مردم در صورت مشاهده موارد غير بهداشتي دام و طيور با سامانه 1512 تماس بگيرند و موضوع به صورت جدي پيگيري مي‌شود.

مديركل دامپزشكي استان تهران درمورد آمار نظارتي، گفت: در سال 95، نزديك 90 هزار بازديد از مراكز عرضه دام انجام شده و حدود 850 هزار كيلوگرم فرآورده غيربهداشتي دام ضبط شد كه شامل مرغ، تخم‌مرغ، گوشت، و ديگر مواد خوراكي مانند جگر و كله‌پاچه بوده است كه از اين رقم 730 هزار كيلوگرم معدوم شده و پرونده متخلفان به مراجع قضايي ارسال شد. همچنين 210 واحد غيرمجاز عرضه دام و فرآورده‌هاي آن پملب شد.

وي افزود: حدود 15 هزار مورد بازديد در سال جاري از مراكز عرضه دام انجام شده كه 73 هزار كيلوگرم فراورده ضبط شد، 31 هزار كيلوگرم معدوم شده و 132 پرونده قضايي تشكيل شد و 22 مركز غيرمجاز نيز پملب شد.

برايي‌نژاد درمورد بيماري تب خونريزي دهنده كريمه كنگو، گفت: اين بيماري از منشا ويروس و از طريق تماس مستقيم با دام زنده و يا از طريق گزش كنه به انسان منتقل مي‌شود كه علامت اين بيماري در حيوانات اهلي و وحشي يك تب زودگذر بوده و به سختي قابل تشخيص است اما اگر بر اثر تماس انسان با ترشحات دام مبتلا انجام شود در جمعيت انساني بسيار خطرناك است.

مديركل دامپزشكي استان تهران، افزود: به مردم توصيه مي‌شود اولاً گوشت و فرآورده‌هاي دامي را از مراكز مجاز زير پوشش سازمان دامپزشكي تهيه كنند كه در اين مراكز گوشت پس از ذبح دام گوشت در مدت 24 ساعت در سردخانه نگهداري مي‌شود كه باعث از بين رفتن ويروس احتمالي مي‌شود.

وي همچنين تاكيد كرد: براي جلوگيري از سرايت ساير بيماري‌هاي مشترك انسان و دام شير خام را جوشانده و به مدت 10 تا 20 دقيقه در حالت جوش نگه داشته و سپس مصرف كنند و حتي‌الامكان از شير و فرآورده‌هاي لبني پاستوريزه و استرليزه استفاده كنند.

مديركل دامپزشكي استان تهران، گفت: در صورتي كه دامي مبتلا به بيماري تب كريمه باشد ممكن است از طريق گوشت تازه كه داراي خون است و از راه زخم دست انسان منتقل شود كه در اين زمينه توصيه مي‌شود براي ذبح دام حتما از دستكش، عينك و ماسك استفاده شود تا موجب انتقال ويروس به انسان نشود.

برايي‌نژاد همچنين درمورد مراقبت از جمعيت دامي، گفت: براي جلوگيري از اين بيماري در استان تهران 3 هزار ليتر سم براي دام‌هاي روستايي استان تهران تهيه شده و 450 هزار رأس دام سمپاشي شده و در سال جاري نيز 2 ميليون متر مربع جايگاه نگهداري دام با سمپاشي ضدعفوني شده و تا الان مورد مثبتي از جامعه انساني در استان تهران از بيماري تب كريمه كنگو گزارش نشده است.

وي درمورد تعداد جمعيت دامي در استان تهران، گفت: 350 هزار دام سنگين شامل گاو و گوساله و 750 هزار دام سبك در دامداري‌هاي سنتي و صنعتي در ا ستان تهران وجود دارند كه خوشبختانه 70 درصد آنها در واحدهاي صنعتي نگهداري مي‌شود.

مديركل دامپزشكي استان تهران، افزود: مردم جگر گوسفند را حتي‌الامكان به صورت پخته مصرف كنند و از خوردن جگر خام و نيم پخته خودداري نمايند.

وي درمورد جابجايي دام عشاير در تهران، گفت: ييلاقات فيرزوكوه، دماوند و شميرانات هر ساله ميزبان دام عشاير بوده و امسال با هماهنگي انجام شده اكيپ‌هاي دامپزشكي براي پيشگيري از بيماري اقدام به واكسن دام عشاير به صورت رايگان مي‌كنند و واكسن‌هاي استراتژيك به دام‌هاي عشاير تزريق مي‌‌شود.

برايي‌نژاد گفت: اين اكيپ‌ها از روز شنبه 12 خرداد در محل تردد دام‌هاي عشاير مستقر مي‌شوند.

مديركل دامپزشكي استان تهران همچنين تاكيد كرد: هيچ نوع بيماري مشترك انسان و دام در هيچ نقطه استان تهران شيوع پيدا نكرده و دامداري‌هاي صنعتي تحت پوشش پايش مداوم و دوره‌اي قرار مي‌گيرند.

برايي‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبني بر نظارت بر جايگاه‌هاي غيرمجاز عرضه دام گفت: برابر ماده 55 قانون شهرداري‌ها جمع‌آوري مراكز غيرمجاز دام برعهده شهرداري‌ها است و در اين راستا 4 نقطه در مناطق 1، 4، 15 و 18 تهران براي ذبح بهداشتي دام و با نظارت دامپزشك پيش‌بيني شده است.

وي در پايان تاكيد كرد: مردم براي خريد دام و فرآورده‌ها دامي از مراكز مجاز و تحت پوشش سازمان دامپزشكي اقدام كنند و توصيه‌هاي بهداشتي دامپزشكان و مسئولان وزارت بهداشت را رعايت نمايند.

منبع: فارس

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها