أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۲۳۴۸۰
زمان انتشار: ۱۴:۲۸     ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
ترک‌ها این بار هم برای تامین مواد غذایی قطر و استفاده از فرصت اقتصادی پیش‌آمده پیش‌دستی کردند تا همچنان فرصت‌سوزی‌های ایران در منطقه تداوم یابد فرصتی که اخیرا هم در بازار روسیه از دست رفت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، روز گذشته مقامات رسمی قطر اعلام کرده‌اند برای تأمین نیاز غذایی و آب کشورشان در حال مذاکره با ایران و ترکیه هستند.

پس از بحران سیاسی که هفته گذشته در کشورهای عربی اتفاق افتاد و باعث قطع رابطه قطر با این کشورها شد قطر که اقتصادش بیشتر متکی به نفت و گاز و وارد کننده عمده محصولات غذایی است مجبور شد برای تأمین نیاز جمعیت 2.7 میلیونی کشورش دست به دامان کشورهای همسایه شود.

این فرصت را ترکیه غنیمت دانسته و بلافاصله امروز مسئولان بخش صادرات و محصولات غذایی این کشور آمادگی خود را برای این تجارت اعلام کردند،‌اما مسئولان ایرانی هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

فرصت‌سوزی در اقتصاد ایران در ارتباط با کشورهای همسایه سابقه دارد،‌زمان تحریم‌های روسیه هم به‌رغم چراغ سبزی که پوتین برای تجارت با ایران داد اما سستی و تنبلی مجموعه اقتصادی کشور یا نداشتن روحیه جنگندگی و رقابت باعث شد سهم ما از تجارت روسیه در مقابل ترک‌ها بسیار ناچیز باشد.

تیم اقتصادی ترکیه توانست با انواع پیشنهادهای وسوسه‌انگیز و عرضه محصولات باب میل روسیه بازار آنها را در اختیار بگیرد و سهم ایران پس از چندین رفت‌وآمد بی‌حاصل گروه‌های اقتصادی بین ایران و روسیه و گفت‌وگوهای طولانی تنها منجر به اتلاف وقت شد و سود حاصل از این تجارت به جیب ترکیه رفت و در حقیقت ایران این رقابت را در برابر ترکیه باخت.

اکنونایران و ترکیه در یک رقابت تجاری با قطر روبه روی هم قرار گرفته‌اند در حالیکه مسئولان کشور ما هیچ واکنشی نسبت به اظهارات روز گذشته مقامات قطری درباره واردات از ایران نکرده‌اند اما ترک‌ها بلافاصله آمادگی همه جانبه خود را اعلام کردند.

رئیس اتحادیه تجارت و صادرکنندگان ترکیه به رویترز گفته است: صادرکنندگان ترکیه آمادگی کامل خود را برای تأمین نیازهای غذایی و آب قطری‌ها دارند و آماده‌اند تا هرگونه کمبودی که در اثر قطع همکاری با کشورهای عربی برای قطر ایجاد شده است را تأمین کنند.

مهمت بیوککسی رئیس انجمن صادرکنندگان ترکیه گفته است: صادرکنندگان این کشور آماده‌اند تا هرگونه شکافی که پس از قطع ارتباط قطر با کشورهای امارات، عربستان ایجاد شده است را تأمین کنند.

عربستان، مصر، امارات و بحرین روابط خود را با قطر به دلیل آنچه که ادعا می‌کنند این کشور از تروریسم حمایت می‌کند، قطع کرده‌اند آنها پروازهای تجاری و هوایی خود را نیز با این کشور متوقف کردند.

این قطع ارتباط باعث شد که شرایط تجاری و تأمین کالا در کشور قطر که اقتصادش بیشتر وابسته به نفت است به مشکل بر بخورد و حتی این نگرانی وجود دارد که مسئله صادرات گاز این کشور نیز به دردسر بیفتد.

واردات غذا به این کشور از آنجایی که عربستان مرزهای خشکی خود را با این کشور بسته است به مشکل خورده و هزاران کامیونی که محصولات وارد می‌کردند سرگردان  هستند.

قطر یک کشور بیابانی و خشک است و به شدت برای تأمین نیاز کشور به واردات محصولات غذایی وابسته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها