امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۲۳۹۴۶
زمان انتشار: ۱۵:۰۴     ۲۴ خرداد ۱۳۹۶
مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت بجنورد از افزایش احتمال ابتلا به تب مالت در فصل گرما خبرداد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، فضل االه پسندیده اظهارکرد: با افزایش فصل گرما امکان ابتلا به بیماری های مشترک میان انسان و دام به ویژه بیماری تب مالت افزایش می یابد .

  وی ادامه داد: میکروب تب مالت در انسان سبب ایجاد بیماری می شود و در دام نیزموجب کاهش وزن، کمبود شیر، سقط جنین و مرگ حیوانات می شود.

پسندیده افزود: علایم این بیماری در انسان متنوع بوده و شامل تب مداوم یا نامنظم با دوره‌های متفاوت، سردرد، خستگی، تعریق فراوان، لرز، بیحالی، کاهش وزن، درد مفاصل و کمر درد می‌شود و این علایم معمولا بین یک تا سه هفته بعد از ورود میکروب به بدن آشکار می شود .

وی عنوان کرد: مصرف شیر خام و یا کف تازه روی شیر و یا فرآورده‌های لبنی آلوده و غیر پاستوریزه به خصوص پنیر تازه، خامه، سرشیری که از شیر نجوشیده تهیه شده باشد، تماس مستقیم با بافت‌های حیوانی نظیر خون، ترشحات رحمی و جنین سقط شده و انتقال تنفسی از طریق ذرات موجود در آغل و اصطبل آلوده راه های انتقال بیماری است.

پسندیده با اشاره به راه‌های پیشگیری از بیماری تب مالت، افزود: خودداری از مصرف مواد لبنی فله و مشکوک نظیر شیر خام و پنیر تازه حداقل سه ماه در آب نمک نگهداری شود، خامه، سر شیر غیر پاستوریزه، جوشاندن شیر به مدت 15 دقیقه پس از رسیدن به نقطه جوش و استفاده از ماسک تنفسی هنگام ورود به اصطبل و جمع آوری فضولات دامی راه‌های پیشگیری از تب مالت به شمار می آیند .

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که سقط جنین در دامداری ها مشاهده می‌کنید باید به این بیماری مشکوک شده و بلافاصله به شبکه دامپزشکی گزارش دهید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها