يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۲۴۰۱۶
زمان انتشار: ۱۱:۵۸     ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
بودجه فرهنگی در برخی نهادهای فرهنگی چگونه هزینه می‌شود؟
عملکرد اخیر مرکز اسلامی لندن در کنار نشستن از حرکت‌های انقلابی با عدم شرکت در روز قدس، مشت نمونه خروار نهادهای فرهنگی کشور علی‌الخصوص نهادهای متولی دیپلماسی فرهنگی است. نهادهای دیپلماسی فرهنگی عادت کرده‌اند، کارهایی صوری و تشریفاتی که حتی می‌شد در دوره رژیم شاه هم انجام داد، انجام دهند.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، عملکرد اخیر مرکز اسلامی لندن  در کنار نشستن از حرکت‌های انقلابی با عدم شرکت در روز قدس، مشت نمونه خروار نهادهای فرهنگی کشور علی‌الخصوص نهادهای متولی دیپلماسی فرهنگی است.

نهادهای دیپلماسی فرهنگی عادت کرده‌اند، کارهایی صوری و تشریفاتی که حتی می‌شد در دوره رژیم شاه هم انجام داد، انجام دهند، چند همایش و جلسه در سالگرد انقلاب و رحلت امام با تعدادی مخاطب ثابت و بی‌اثر برگزار کنند، کلاس قرائت قرآن و.... بگذارند، بی‌آنکه به‌صورت واقعی با بدنه‌های اجتماعی، عدالت‌خواه، ضد جنگ، ضد سرمایه‌داری، طرفدار فلسطیین و... ارتباط بگیرند. بی‌آنکه شیعیان، مسلمانان و ایرانیان آن کشورها را سازمان‌دهی کنند، بدون آن‌که پیشرو اقدامات انقلابی باشند، جوری‌که نیروهای انقلابی مردمی فرسنگ‌ها از آن‌ها جلوترند.

بعد نایب امام زمان در کشور ما نامه به جوانان اروپا و آمریکای شمالی می‌زند، موجی ایجاد نمی‌کند؛ چون پیش‌قراولان این ارتباط که باید سفارتخانه‌ها، رایزنی‌های فرهنگی، مراکز اسلامی، مبلغین ارسالی حوزه، مجمع جهانی اهل‌بیت، مجمع تقریب، معاونت فرهنگی نیرو و.... کار لازم را انجام نداده‌اند. جوان اروپا و آمریکای شمالی از ایران تنها بمب هسته‌ی، احمدی‌نژاد و علی‌دایی را می‌شناسد.

کسی تا کنون سؤال نکرده، این همه بودجه فرهنگی در این نهادها چگونه هزینه می‌شود؟ چه اقدام موثری انجام می‌دهند و... . نه هیچ تشکل دانشجویی و طلبگی بیانیه داده یا آن‌ها را دعوت به پاسخ‌گویی کرده، نه هیچ رسانه‌ای به آنان میپردازد، نه هیچ نماینده مجلسی از عملکرد آنان سؤال می‌کند، نه هیچ امام جمعه‌ای آنان را نقد می‌کند و... .

حدود 5 سال پیش در جلسه فعالان مردمی جهان اسلام، معاون وقت سازمان فرهنگ و ارتباطات، به نقد نظرات مجموعه‌های مردمی پرداخت و گفت شما تا حالا چند سفر خارجی رفته‌اید که این‌طوری حرف می‌زنید، من سال پیش 50 سفر خارجی رفته‌ام. دو نفر از بچه‌ها در ابتدا و انتهای سالن از جایشان بلند شدند و گفتند بیجا کردی 50 سفر رفتی! به‌جای این‌که 50 تا گروه دانشجو و طلبه و مبلغ را آنجا بفرستی، که بیایند و بروند و در فیس‌بوک و... ارتباط داشته باشند، 50 تا سفر رفتی، سخنرانی صوری کردی، دلارش را هم گرفتی و برگشتی!

در همین پوستر مهم‌ترین امضا و برگزارکننده کمیسیون حقوق‌بشر اسلامی به ریاست مسعود شجره (https://t.me/jomhouri/549) دیده می‌شود. «یکی مرد جنگی به از صدهزار» نهاد فرهنگی، که سال‌هاست در همه دنیا با رویکرد عدالت‌خواهانه و بودن توجه به ملاحظات سیاسی و.... با ظلم مقابله می‌کند. همین است از شیعیان بحرین تا سنی‌های مالزی، تا بچه‌های اخوان‌المسلمین مصر تا حامیان غیرمسلمان فلسطین، تا بچه‌های ای‌ها‌های ترکیه و.... او را قبول دارند و با او همراهی می‌کنند. چرا که او سال‌هاست انقلابی، فطری و آتش‌ به‌ اختیار عمل می‌کند.

هم باید در عرصه فعالیت‌های مردمی جهان اسلامی و بین‌المللی آتش به اختیار عمل کرد هم در نقد مجموعه‌هایی از این دست! تا هزینه‌های بیت‌المال خرج محافظه‌کاری و کارهای محافظه‌کار پسند (https://t.me/jomhouri/1499) نشود. باید این مجموعه‌ها از زیر آب بیرون کشیده شوند(https://t.me/jomhouri/2441).

* صادق شهبازی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها