يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۲۴۰۹۳
زمان انتشار: ۱۷:۵۵     ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
آیت الله مکارم شیرازی:
دولتمردان باید زندگی و شعار علی(ع) را در جامعه پیاده کنند قرار نیست که آن‌ها در شمال شهر زندگی کنند و مردم یک خانه هم نداشته باشند؛ در کشور ما دم از علی(ع) زده می‌شود ولی سؤال این است که مرام و راه علی(ع) نیز در زندگی ما وجود دارد یا خیر؟
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی سحرگاه جمعه در مراسم لیالی قدر در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفت: با اینکه دستگاه قضایی، مجلس ، دولت و رسانه‌ها درگیر حقوق‌های نجومی هستند ما آخر متوجه نشدیم این مسئله حل شد یا خیر؟ هنوز کسی جوابی برای این سؤال ندارد؛ این همه بحث و گفتگو انجام شد ولی هنوز جواب درستی نمی‌شنویم که آیا با محیطی که این همه محرومیت وجود دارد قرار است این حقوق‌ها هنوز پرداخت شود؟

وی افزود: دولتمردان باید زندگی و شعار علی(ع) را در جامعه پیاده کنند قرار نیست که آن‌ها در شمال شهر زندگی کنند و مردم یک خانه هم نداشته باشند؛ در کشور ما دم از علی(ع) زده می‌شود ولی سؤال این است که مرام و راه علی(ع) نیز در زندگی ما وجود دارد یا خیر؟

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: امام علی(ع) در بستر شهادت افتاده بودند؛ ولی برنامه‌های عظیمی را اجرا کردند که یکی از آن‌ها این بود که درب خانه را باز کنید و از مردم بخواهید وارد شوند و از من سؤال بپرسند و مشکلات خود را مطرح کنند.

وی گفت: امام توصیه کردند، اگر از بستر برنخاستم ابن ملجم را تنها با همان یک ضربه قصاص کنید و غیر از آن به وی تعرض نکنید؛ دین شناسی و خدا شناسی با علی(ع) شناسی حاصل می‌شود.

مسئولان زندگی خود را با سیره امام علی(ع) تطبیق دهند

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: امام علی(ع) فرمودند، تمام زهد در دو جمله در قرآن است؛ نخست اینکه اگر امکاناتی داشتی و از دست رفت بی تابی و گریه و زاری نکن؛ این مسئله نشان عدم دلبستگی به دنیا است؛ و جمله دوم این است که به آنچه داری نیز دلبسته نباش.

وی گفت: کشوری که بیش از همه از علی(ع) سخن می‌گوید و به کودکانمان نیز مهر علی(ع) را منتقل می‌کنیم، ایران است؛ ولی آیا زندگی و سبک و شیوه زندگی امام(ع) نیز در زندگی ما وجود دارد؟

آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: ۵۰ درصد از پسران و دخترانی که معطل هستند که به خانه بخت بروند به دلیل همین تشریفات غلط است که امام علی(ع) به آن اشاره کرده‌اند؛ جهیزیه سنگین وتشریفات جشن ازدواج‌ها و ... از دلایل این تأخیر است.

وی با اشاره به نامه ۴۵ نهج البلاغه افزود: اسم این نامه، نامه عثمان بن حنیف فرماندار بصره است؛ موضوع این نامه آن بود که یکی از ثروتمندان بصره این فرماندار را به سفره رنگین دعوت کرده است که در آن اغنیا حضور دارند، ولی فقرا جایی در آن ندارند.

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: وقتی خبر به امام رسید، ایشان نیز برای وی این نامه را نوشتند؛ امام(ع) فرمودند، من گمان نمی‌کردم دعوتی را بپذیری که اغنیا بر سر آن سفره حاضر باشند ولی فقرا محروم باشند.

وی گفت: امام بیان کردند، شما باید به زندگی من نگاه کنید و لباس و غذا و زندگی و ساده زیستی من را نگاه کنید و به هیچ وجه نباید در زندگی تشریفاتی بیافتید.

آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: اگر زندگی تشریفاتی شد با هزینه کم نمی‌توان آن را اداره کرد و به همین دلیل باید چشم روی چشم گذاشت و از حلال و حرام روی مال خود جمع کند.

وی افزود: امام(ع) فرمودند، آیا من امیرالمؤمنین باشم، ولی در ناراحتی‌ها من شریک نباشم؟ این پیام پیام بزرگی برای دولتمردان است که آیا درست است که بعضی از مسئولان در رفاه هستند ولی این همه مردم محروم وجود داشته باشد؟

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان کرد: امروزه فاصله طبقاتی بسیاری در جامعه ایجاد شده و فاصله بین مردم دارا و ندار بسیار زیاد شده است؛ افرادی در خانه‌های بالای یازده هزار متر زندگی می‌کنند، ولی مردمی هم هستند که در خانه ۳۰ متری زندگی می‌کنند؛ فاصله طبقاتی امنیت ما را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

وی گفت: افرادی در کشور ما ۱۰ تا ۱۵ شغل دارند؛ ولی جوانان ما به خاطر ۳۰۰ هزار تومان مجبور می‌شوند به یک سری از مشاغل تن دهند.

کلید خوشبختی در دنیا زهد است

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به نامه وصیت امام علی(ع) به امام مجتبی(ع) (نامه ۳۱ نهج البلاغه) گفت: در این نامه ۱۲۰ نکته اخلاقی قرار دارد که هر کدام از آن‌ها عالمی از مفاهیم اخلاقی را در بردارد.

وی افزود: امام در این نامه فرمودند، قلب خود را با موعظه زنده کن و با زهد بمیران و با یقین قلبت را تقویت و با نور دانش آن را نورانی کن و طغیان هوی و هوس‌های دلت را با یاد مرگ خاموش نما.

استاد سطوح عالی حوزه بیان کرد: امام علی(ع) در فراز دوم بیان می‌کنند، قلبت را با زهد بمیران؛ درحالی که در جمله اول فرموده بودند که قلبت را با موعظه زنده کن؛ قلب انسان دارای دو بخش الهی است که باید موعظه کرد و بخش دیگر، نفس سرکش است که باید با زهد آن را در هم کوبید.

وی گفت: از مجموعه روایات اسلامی نتیجه گرفته می‌شود که مفهوم از زهد، ساده زیستی و پرهیز از زندگی اشرافی و تجملی است؛ زهد به این معنی است که انسان هیچگاه خود را اسیر تجملات دنیا نکند.

آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: امام صادق(ع) فرمودند، همه خوشبختی‌ها در اتاقی گذاشته شده است و درب آن قفل است و کلید آن نیز زهد در دنیا و ساده زیستن است؛ اگر می‌خواهیم در دنیا خوشبخت شویم و آرامش داشته باشیم نباید اسیر زندگانی زرق و برق دارد نشویم.

وی افزود: پیامبر به امام علی(ع) می‌فرمایند، همانا خداوند تو را زینتی داده که بهتر از این زینت هیچ کس در عالم ندارد و این زینت نیز زهد در دنیا و ساده زیستی تو است.


منبع: حوزه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها