يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۲۴۸۸۵
زمان انتشار: ۱۳:۵۳     ۰۷ تير ۱۳۹۶
بازخوانی اندیشه های امام خمینی (ره) در خصوص حادثه و شهدای حادثه:
هفتم تیر ماه هر سال سالگرد یکی از حوادث خونبار تاریخ انقلاب است. در شب پرحادثه هفت تیر 1360، محمدرضا کلاهی که یکی از اعضای مجاهدین بود با نفوذ در ساختار حزب، دو بمب قوی را در محل ساختمان حزب در خیابان سرچشمه تهران جایگذاری کرد و با انفجار آن 72 تن از یاران انقلاب به خیل شهدای انقلاب پیوستند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجانیوز، مرور تاریخ انقلاب اسلامی پر است از لحظه های شیرین پیروزی و لحظه های تلخ شکست که در این میانه شهادت برجسته ترین مقامات و شخصیت های انقلاب حاوی یک پیام بسیار غنی است و آن اینکه اندیشه های امام خمینی (ره)، با خون و شهادت یاران و پیروانش پربارتر از همیشه تاریخ شدند و همچنان به بالندگی خود ادامه می دهند.


ترور و قتل شخصیت های مهم و تاثیرگذار انقلاب از سوی گروه های معاند و ضد انقلاب تنها با یک هدف صورت می گرفت و آن اینکه پایه های نظام جمهوری اسلامی ویران شوند و امام خمینی رهبر انقلاب نیز در زیر بار این ویرانه از ادامه مبارزه دست بکشد و ایران به دامن غرب یا شرق فروغلتد. اما محاسبات معاندین و دشمنان خارجی انقلاب و نظام هرگز به نتیجه مورد نظر نرسید و پس از چهار دهه، ایران اسلامی باثباتر از همیشه به عمر خود ادامه می دهد.

هفتم تیر ماه هر سال سالگرد یکی از حوادث خونبار تاریخ انقلاب است. در شب پرحادثه هفت تیر 1360، محمدرضا کلاهی که یکی از اعضای مجاهدین بود با نفوذ در ساختار حزب، دو بمب قوی را در محل ساختمان حزب در خیابان سرچشمه تهران جایگذاری کرد و با انفجار آن 72 تن از یاران انقلاب به خیل شهدای انقلاب پیوستند. اما شهادت آیت الله بهشتی، رئیس دیوان عالی کشور یکی از بدترین ضربات بر پیکرده نظام بود. وی یکی از برجسته ترین تئوریسین های نظام جمهوری اسلامی بود که با آگاهی از دانش روز و مدیریت قوی و توانمند در همان ماههای اول انقلاب به خار چشم دشمنان تبدیل شده بود و مزدوران داخلی و رسانه های وابسته به آن سعی می کردند تا بهشتی را در افکار عمومی به انزجار بکشانند.

امام خمینی و شهدای هفت تیر
در سال های ابتدای انقلاب دکتر بهشتی،‌ دبیرکل حزب جمهوری اسلامی،‌ رئیس شورای انقلاب و رئیس دیوان عالی کشور بود. حزب جمهوری اسلامی را با هدف تربیت و شناسایی نخبگان سیاسی فرهنگی توسط آیت الله بهشتی و تنی چند از روحانیون تاسیس شد. بهشتی در تدوین قانون اساسی به عنوان نایب رئیس مجلس خبرگان نقش بسیار مهمی در تبیین اندیشه ولایت فقیه و گنجاندن آن در قانون اساسی داشت. پس از استعفای دولت موقت در سال 1358، مدتی به عنوان وزیر دادگستری و سپس، از سوی امام خمینی‏ به ریاست دیوان عالی کشور منصوب گردید.

امام خمینی رحمه الله در بخشی از پیام خود درباره هفت تیر، درمورد خیانت های منافقین می فرماید: " می خواهید با شهادت رساندن عزیزان ما، این ملت فداکار را از صحنه بیرون کنید. شما تا توانستید به فرزندان اسلام، چون شهید بهشتی و شهدای عزیز مجلس و کابینه با حربه ناسزا و تهمت های ناجوان مردانه حمله کردید که آن ها را از ملت جدا کنید و اکنون که آن حربه از کار افتاده و کوس رسوایی همه تان بر سرِ بازارها زده شد، در سوراخ ها خزیده و دست به جنایاتی ابلهانه زده اید که به خیال خام خود، ملت شهید پرور و فداکار را با این اعمال وحشیانه بترسانید و نمی دانید که در واژه شهادت، واژه وحشت نیست."

پس از تشییع باشکوه پیکر آیت الله بهشتی و 72 تن از یاران امام،  روز 13 تیرماه نیز از سوی امام خمینی مجلس ترحیم و تحلیل از شهید آیت‌الله بهشتی و 72 تن از یارانش با حضور نخست‌وزیر و اعضای دولت، فرزند امام، نمایندگان مجلس و هزاران تن از مردم در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.

شخصیت کم نظیر سید محمد بهشتی و مدیریت و تدبیر او موجب شد تا او دشمنان بسیاری داشته باشند و آنها همواره در صدد از بین بردن او بودند و این جنایت نیز در نهایت توسط منافقین به اجرا درآمد. صبح روز هشتم تیرماه یعنی ساعاتی بعد از شهادت آیت الله بهشتی و همراهان او امام خمینی در دیدار اقشار مختلف مردم مطالبی بیان فرمودند که نشان دهنده عظمت شخصیت آیت الله بهشتی و ارزش وجودی همه شهدای فاجعه هفتم تیر ماه است.

امام فرمودند:
" البته این پیشامد برای همه ملت ما ناگوار بود و یک اشخاصی که برای خدمت ،خودشان را حاضر کرده بودند و خدمتگزار این کشور بودند،  اشخاصی بودند که آن قدری که من از آنها می شناسم از ابرار بوده اند  از اشخاص متعهد بوده اند که در راس آنها مرحوم شهید بهشتی است . ایشان را من بیست سال بیشتر می شناختم . مراتب فضل ایشان و مراتب تفکر ایشان و مراتب تعهد ایشان بر من معلوم بود. و آنچه که من راجع به ایشان متاثر هستم , شهادت ایشان در مقابل او ناچیز است و آن مظلومیت ایشان در این کشور بود. مخالفین انقلاب  افرادی (را) که بیشتر متعهدند , موثر در انقلاب اند  آنها را بیشتر مورد هدف قرار داده اند.ایشان مورد هدف اجانب و وابستگان به آنها در طول زندگی بود. تهمتها , تهمتهای ناگوار به ایشان می زدند! از آقای بهشتی اینها می خواستند موجود ستمکار دیکتاتور معرفی کنند ، در صورتی که من بیش از بیست سال ایشان را می شناختم و بر خلاف آنچه این بی انصافها در سرتاسر کشور تبلیغ کردند و « مرگ بر بهشتی » گفتند  من او را یک فرد متعهد، مجتهد،...  متدین , علاقه مند به ملت، علاقه مند به اسلام و به دردبخور برای جامعه خودمان می دانستم. و شما گمان نکنید که این آقایان که وارد شدند در این شغلهای دولتی، اینها یک اشخاصی بودند یا هستند که راهی برای استفاده جز این مقام ندارند، اینها هر کدام اشخاص متعهدی بودند که در پیش مردم مقام داشتند، در پیش روحانیت مقام بزرگ داشتند و این طور نبود که واخورده باشند که بخواهند بیایند اینجا انحصار طلب باشند. خدا انصاف بدهد به آنهایی که انحصار طلب بودند و می خواستند بهشتی و خامنه ای و رفسنجانی و امثال اینها را از صحنه خارج کنند. اینها رفتند به آقای بهشتی و این جمعی که در این واقعه […] , در این واقعه فجیع (که ) به دست عمال امریکا و به دست اشخاصی که کسی (که)« شناخت » آنها را خوانده باشد ، می داند که به هیچ یک از اصول اسلامی اعتقاد نداشتند، (درست شده بود) به دست اینها شهید شدند و به درگاه خدا شتافتند و نحن ان شاءالله بهم لاحقون امام خمینی اینگونه بیان می کند که نهضت انقلابی ایران به استقامت و پایمردی مردم مسلمان ایران زنده است و ادامه خواهد یافت. دشمنان نظام و انقلاب بر این نظر بودند که با کشتار سران نظام نهضت از حرکت خواهد ایستاد ولی رهبر کبیر انقلاب ثابت کرد که با وجود چنین مردمی و رهبری فرزانه، ایران نه تنها توانست از ضایعه شهادت بهشتی و یارانش عبور کند بلکه با شهادت رئیس جمهور و نخست وزیر در 8 شهریور همان سال، پایه های نظام مستحکم تر از قبل شد و مردم نیز بیشتر از گدشته به حمایت از نظام پرداختند. ادامه این اوضاع به فرار منافقین از کشور و در نتیجه پیروزی ایران در جنگ تحمیلی انجامید. روحیه ای که اندیشه های امام در کشور ایجاد کرده بود و اوج آن در دهه 60 شمسی متبلور شده بود به گواهی تاریخ اگر چنین رهبری و ملتی وجود نداشتند، با آن حوادث و جنگ بدون شک هر کشوری غیر از ایران بود از پایه فرو می ریخت."

یکی دیگر از افرادی که در واقعه انفجار دفتر حزب به شهادت رسید حجت‌الاسلام محمد منتظری فرزند آیت‌الله منتظری بود. به دنبال شهادت شهید منتظری، تلگرامی از سوی امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی بدین شرح برای آیت‌الله منتظری مخابره شد: "گرچه تمام شهیدان انقلاب و شهیدان عزیز و معظم یکشنبه (هفتم تیر) شب از برادران ما و شما بودند و ملت قدر‌شناس برای آنان به سوگ نشستند و دشمنان اسلام در شهادت آنان شاد و اسلام عزیز سرافراز است لکن از فرزند عزیز شما شناختی دارم که باید به شما با تربیت چنین فرزندی تبریک بگویم.

او از وقتی که خود را شناخت و در جامعه وارد شد ارزش‌های اسلامی را نیز شناخت و با تعهد و انگیزه حساب شده وارد میدان مبارزه علیه ستمگران گردید. او با دید وسیعی که داشت سعی در گسترش مکتب و پرورش اشخاص فداکار می‌نمود - محمد شما و ما خود را وقف هدف و برای پیشبرد آن سر از پا نمی‌شناخت. شما فرزندی فداکار و متعهد و متفکر و هدف‌دار تسلیم جامعه کردید و تقدیم خداوند متعال. او فرزند اسلام و فرزند قرآن بود - او عمری در زجر‌ها و شکنجه‌ها و از آن بد‌تر شکنجه‌های روحی از طرف بدخواهان به سر برد - او جوار خداوند متعال شتافت و با دوستان و برادران خود راه حق را طی کرد. خدایش رحمت کند و با موالیانش محشور فرماید. از خداوند متعال برای جنابعالی و بازماندگان آن فرزند برومند اسلام صبر و اجر خواهانم."

سخن پایانی:
شهدای هفت تیر از شاگردان مکتب خمینی بودند که عصاره و ادامه راه کربلا و شهدای آن واقعه بود. شهید بهشتی از زمانیکه در حوزه علمیه در درس امام خمینی حاضر شد تا لحظه شهادتش به عنوان یک مرید واقعی باقی ماند. روح و بزرگی اندیشه های امام خمینی تاریخ و زمان نمی شناسد و بر همین اساس است که کینه توزی و موانعی که دشمنان در مقابل آن ایجاد کرده اند، هرگز نتوانسته مانع پیشروی انقلاب جهانی مستضعفین شود. حوادث اول انقلاب و شهادت یاران امام به جهان ثابت کرد که درست است نظام جمهوری اسلامی برخی از بهترین افراد خود را از دست داد اما منبع الهام مقاومت و پیروزی نهایی مردم ایران از اندیشه های امامی است که در تار و پود مردمش نفوذ کرده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها