أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۲۵۴۴۶
زمان انتشار: ۱۴:۲۱     ۱۴ تير ۱۳۹۶
به‌روایت رئیس ستاد بحران گلستان
رئیس ستاد مدیریت بحران گلستان با بیان اینکه در روزهای اولیه حادثه معدن زمستان یورت نقشه معدن را نداشتیم و دفتر ثبت کارگاه هم گم شده بود، گفت:‌ موقع انفجار فشار گاز در تونل به یک هزار PPN در عمق ۲۰۰ متری رسید که در این فشار حتی مورچه زنده نمی‎ماند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، رضا مروتی در گفت‎و گو با خبرنگاران درباره حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر اظهار داشت: در حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر مسئولیت ستاد بحران را خود من برعهده گرفتم و در تلاش بودیم که آمار تنها از یک طریق بیان شود.

وی تصریح کرد: در زمان وقوع حادثه دفتر ورودی و خروجی افراد در معدن وجود نداشت، دفتر ثبت کارگاه گم شده بود و می‎دانستیم 35 کارگران معدن در کارگاه‎های استخراج حضور دارند.

رئیس ستاد مدیریت بحران گلستان درباره بیان نشدن آمار اعضای محبوس شده در معدن افزود: در آمار اولیه به ما 45 نفر محبوس شده عنوان کردند که 2 نفر در جایی دیگر بودند و چون آمار دقیق در دست نداشتیم آن را ارائه نکردیم.

مروتی با بیان اینکه در معدن بر روی یک برگه‌ای صبح به صبح هر فرد به داخل تونل می‎رفت اسم نوشته می‎شد و خارج می‎شد اسمش خط می‎خورد و این برگه در دست ما در روز نخست نبود، افزود: در روزهای اولیه حادثه نقشه معدن را نداشتیم و روز سوم نقشه به دست ما رسید.

رئیس  ستاد مدیریت بحران گلستان  تاکید کرد: بیان اینکه علت حادثه چه بوده توسط مسئولان تنها گمان‎زنی بوده و در حادثه معدن نشت گاز، خطای انسانی و جرقه مطرح بوده است.

مروتی با بیان اینکه درباره اظهارنظر وزیر کار درباره حادثه، گلایه خود را به وزیر اعلام کردم، گفت: موقع انفجار کل گاز متان به مونوکسید تبدیل شده بود و فشار گاز در تونل به  یک هزار PPN در عمق 200 متری رسیده بود که در این فشار گاز حتی مورچه زنده نمی‎ماند.

وی افزود: دهانه ورودی معدن در 5 ساعت پس از آن فشار گاز 500 PPN را نشان می‎داد و اعتقاد داشتیم که دیگر فردی در تونل زنده نمانده اما تمام تلاش خود را برای نجات محبوس‎شدگان انجام دادیم.

رئیس  ستاد مدیریت بحران گلستان خاطرنشان کرد: در چندین زاویه انفجار و ریزش داشتیم، نمی‎توانستیم جان امدادگران را به خطر بیندازیم، زمانی از آوار نخست عبور کردیم و مطمئن شدیم روی سوراخ تهویه آواری نیست، وارد عمل شدیم.

مروتی تاکید کرد: بر اثر ریزش آوار 2 نفر فوت کرده بودند و بقیه در همان نفس‎های اولیه به علت گاز منوکسید کربن جان‎باخته بودند.

رئیس ستاد مدیریت بحران گلستان درباره کمک مالی استانداری به این معدن افزود: این معدن مشکل مالی مختلف داشته و استانداری در این جهت به آن کمک کرده بود و این به دور از انصاف است که بگوییم که به علت حمایت استانداری از این معدن ایمنی نادیده گرفته شده است.

مروتی خاطرنشان کرد: در حادثه معدن یورت آزادشهر 35 معدن‌کار، 5 نفر پیمانکار و 3 مهندس و حسابدار جان‎باختند و 68 نفر در روز نخست مصدوم شدند.

وی با بیان اینکه 21 جان‌باخته این حادثه در کارگاه‎های استخراج نخست و دوم و یک نفر در راه در ابتدا شناسایی شد، افزود: زمستان یورت باید رفع خطر شود و دوباره به سیستم بهره‎برداری بازگردد چرا که  مردم از این معدن روزی می‎خورند.

رئیس  ستاد مدیریت بحران گلستان تاکید کرد: همه حرف من پس از تائید کمیته حقیقت‎یاب قابل استناد است و آن کمیته می‎تواند علت حادثه را بیان کند و موضوعاتی که مطرح کردیم از نگاه عینی ما در صحنه حادثه بوده است.

مروتی افزود: در ساعت 13 جسد آخرین معدن‎چی شناسایی و بیرون کشیده شد و ما پایان عملیات را ساعت 22 آن شب اعلام کردیم تا تائیدیه پزشکی قانونی و دادگستری برای شناسایی جان‌باخته برسد.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها