يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۲۵۴۵۵
زمان انتشار: ۱۸:۱۶     ۱۴ تير ۱۳۹۶
استثمار نوین غربی ها در ایران به لطف دولت یازدهم؛
اگر قرار بود شرکت‌های امپریالیستی و چند ملیتی اقتصادی را رونق بدهند چرا اقتصاد هائیتی یا پرو را رونق نمی‌دهند؟ این شرکت ها نرخ رشد اقتصادی را بالا می‌آورند اما رفاه نمی‌آورند. پرو فقیرترین کشور دنیا است ولی حیات خلوت شرکت‌های چند ملیتی هم هست. شیلی هم بعد از ۱۹۷۳ به همین وضعیت دچار شده است. آلنده از شیلی رفت و پینوشه آمد و آنچه سالها بر سر نفت ایران رفت بر سر مثل شیلی آمد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، نئولیبرال های ایرانی و جریان رسانه ای آنها چند توهم را مدام به جامعه القاء می‌کنند، یکی این که بدون آمدن سرمایه خارجی وضع ما تغییر نمی‌کند و دومی این که گویا با صِرف آمدن سرمایه خارجی همه چیز دگرگون خواهد شد.



این هر دو بی اساس است. مسئله ما این نیست که سرمایه خارجی نیاید، مسئله ما رابطه و نسبتی است که با سرمایه خارجی داریم، یعنی آن حرفی که یک مسئول ارشد دولت گفت ما در مناطق آزاد صد در صد واگذاری به شرکت‌های خارجی داریم، این حرف فاجعه است! این حرف حتی در امارات و دوبی هم در این حد نیست.

بحث قراردادهای جذاب نفتی که مسئولان وزارت می‌گویند یعنی چه؟ قرارداد جذاب برای شرکت‌های امپریالیستی چند ملیتی یعنی چه؟ قراردادی برای اینها جذاب است که اینها بتواند با آن اعمال نفوذ و مدیریت کنند. کشورهای غربی تنها به علت منابع طبیعی و نیروی کار ارزان در کشورهای جهان سوم سرمایه گذاری می کنند و امروز ما در شرایطی قرار گرفتیم که خودمان خوشحالیم و استقبال می‌کنیم که بیایید ما را استثمار(1) کنید.

اگر قرار بود شرکت‌های امپریالیستی و چند ملیتی اقتصادی را رونق بدهند چرا اقتصاد هائیتی یا پرو را رونق نمی‌دهند؟ این شرکت ها نرخ رشد اقتصادی را بالا می‌آورند اما رفاه نمی‌آورند. پرو فقیرترین کشور دنیا است ولی حیات خلوت شرکت‌های چند ملیتی هم هست. شیلی هم بعد از ۱۹۷۳ به همین وضعیت دچار شده است. آلنده از شیلی رفت و پینوشه آمد و آنچه سالها بر سر نفت ایران رفت بر سر مثل شیلی آمد. در زمان پینوشه این شرکت ها تمام شیلی را بلعیدند و امروز باید ماحصل آن یعنی زندگی مردم شیلی را دید و تاسف خورد.

مسئله روزنه نفوذ در اقتصاد یعنی به میزانی که از استقلال اقتصادی‌مان کم می‌شود وضع اقتصادی ما هم بدتر می‌شود و این را هم باید درک کنیم وقتی که شرکت‌های خارجی می‌آیند حتماً و یقیناً برای بازاریابی کالاهایشان می آیند یعنی به تک تک ما به عنوان نیروی کار و بازار زنده برای فروش کالاهایشان نگاه می‌کنند.

حتی مصدق ناسیونالیست ملی سکولار زیر بار مدل‌های اینچنینی نرفت، یعنی آن چیزی که اینها می‌گویند که خیلی شرایط خوبی است و شرکت‌های خارجی به مصدق پیشنهاد کرد و مصدق اشتباه کرد و قبول نکرد بله از لحاظ امتیازدهی بالا بود ولی چون مدیریت را به ایران نمی‌داد و یا اینکه سهم ایران را در مدیریت پایین می‌آورد مصدق قبول نکرد و فشار اقتصادی که سرنگونش کرد را پذیرفت ولی این شرایط را قبول کند.

(1) استثمار(Exploitation) در لغت به معنای بهره برداری کردن از دسترنج دیگری. استفاده از موفقیت، بهره کشى کردن، سوء استفاده، بهره بردارى، انتفاع، استخراج می باشد. واژه استثمار از ریشه « ثمر » و معادل فارسی آن « بهره کشی » است و در مباحث اقتصادی و اجتماعی به معنای استفاده و بهره بردن از کار کسی دیگر است. معنا و مفهوم علمی استثمار چنین است: به دست آوردن مجانی محصول کار یک فرد از جانب فردی که صاحب خصوصی وسائل تولید است. در اصطلاح اقتصادی یعنی گرفتن محصول کار اضافی و بعضی اوقات حتی قسمتی از کار لازم.

*شهریار زرشناس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۵
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۶
۱
۰
با استناد به اصول علم اقتصاد توسعه، سرمایه گذاری خارجی برای رونق و تولید ثروت و رفاه شرط لازم (و نه کافی) است.
سنگاپور، هنگ کنگ، عربستان، امارات، چین و .... همگی برای سرمایه گذار خارجی فرش قرمز پهن می کنند و توسعه می یابند.
باید خودمان کار کنیم و سرمایه های داخلی را از بازار دلالی به تولید ببریم ولی نیاز خیلی زیاد است. حساب کنید اگر پول این چند صد هواپیمارا خودمان می خواستیم بدهیم(با توجه به عدم اقبال ایران 140) آیا پولی برای فاز 11 پارس جنوبی، احداث خط آهن و .... می ماند؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۵ - ۱۶ تير ۱۳۹۶
کاری به منطق ذلیلانه ات ندارم. اما فرض کن همین است که تو می گویی. اما چرا حتی مظفرالدین شاه و ارتشبد زاهدی هم چنین قراردادهایی امضا نکردند؟
چرا قرارداد کنسرسیوم زاهدی حق مالکانه به سرمایه گذار خارجی نمی داد؟
جرا آسمان سوراخ شده و فقط یک توتال با آن سابقه سیاه خیانت به ایران و همکاری با قطر از آن افتاده است؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۵ - ۱۶ تير ۱۳۹۶
هزار تا منفی. اشتباهی مثبت دادم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۸ - ۱۶ تير ۱۳۹۶
ای لعنت بر این توسعه که معنایی جز بازگشتن به دوره ناصرالدین شاه ندارد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۶
۰
۰
باید می نوشتید حتی شاه و زاهدی هم زیر بار این قراردادها نمی رفتند. حتی قرارداد نفتی دارسی در زمان مظفرالدینشاه هم از این قرارداد جدید توتال عزتمندانه تر بود!
پاسخ
پیک
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۹ - ۱۵ تير ۱۳۹۶
۱
۰
چهل ساله قطر داره منبع را خالی میکنه ما اگر قرار داد نبندیم قطر خالی کرده این منبع تا ده ها سال گاز داره وما باید کاری بکنیم
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۷ - ۱۶ تير ۱۳۹۶
کلا این منبع از سال 74 کشف شده. چطوری جهل ساله قطر داره خالی می کنه؟
بعد آیا ما و قطر باید مسابقه بگذاریم به نفت مصرف کننده گاز؟
و تازه اگر قرار به مسابقه با قطر است جرا سال 76 کار به دست توتال سپردید که خودش رفت با قطر ساخت و پاخت کرد؟
هر چه در پارس جنوبی داریم حاصل کار نیروهای ایرانی بعد از سال 86 و رفتن خارجیها است.
ملکوت
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۲ - ۱۵ تير ۱۳۹۶
۰
۱
شما دلواپسان بفرماييد خرف مفت #روحاني_تنها_نيست
پاسخ
عهد نو
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۳ - ۱۵ تير ۱۳۹۶
۱
۰
این ها همش پشت پرده های مزاکرات برجام هستش که دارن رو میشن
پاسخ
صفار رخی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۴ - ۱۵ تير ۱۳۹۶
۱
۰
قراره یه انار رو کارگران ایرانی حسابی آبلمبو کنن, جناب توتال فرانسه نی بزاره توش, بیست و پنج سال بخوره بره, اخرش توفالش برای ایران بمونه. مخازن نفت و گاز دقیقا به همین صورته!!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۷ - ۱۵ تير ۱۳۹۶
۰
۱
احمق این میزانه سرمایه‌گذاری هستش ک توتال با چین با پتروپارس انجام دادن ربطی به درامد نداره اونا سوده پولشونو بر میدارن بعده چند سالم ک سودشون پرداخت شد، پروژه همه درامدش ماله ایرانه
پاسخ
امیر حسین
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۹ - ۱۵ تير ۱۳۹۶
۱
۰
یه جا خونوندم میگفت احمق بعد از ساخت کامل تحویل میدن من اون بیشعور رو پیدا نکردم بگم احمق خودتی بیست و پنج سال دیه بدن ذخیره نفتش دیگه مثل الان نیست ک الان ذخیره نفتش برای اقتصاد طلایی ن بیست و پنج سال دیگه احمق های سر زمین من این ها هستند
پاسخ
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۹ - ۱۵ تير ۱۳۹۶
۲
۰
دوران دوم قاجار شروع شده و به باد دادن تمام دارايي وطن به بهانه برداشتن تحريم.
پاسخ
محمد جواد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۶
۰
۰
همین شرکت توتال خیانتی به ما کرد که باعث شد چندین برابر ما از میدان مشترک برداشت کنه و سهم جمهوری اسلامی قریب به صفر باشه.دوم اینکه کی گفته اینها یعنی شرکت های خارجی به جوون های ایرانی میدون میدن؟اونها دنبال سود و درآمد زایی خودشون هستند و طبیعتا نیروهای خودشون رو هم به کار میگیرند.سوم اینکه مگه ما شرکت ایرانی نداریم که بتونه مدیریت این فاز رو به عهده بگیره و همه و همه باید چشممون به بیرون باشه؟آخر هم اینکه برید ببینید همین شرکت توتال چه بلایی سر فاز دو و سه پارس جنوبی آورده...
پاسخ
حجت اله جوادی شیرازی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۳ - ۱۹ تير ۱۳۹۶
۰
۰
مرگ بر چپاولگران سرمایه ملی
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها