يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۲۵۶۱۷
زمان انتشار: ۱۴:۵۲     ۱۷ تير ۱۳۹۶
شهردار تهران گفت: بحران کشور ما این است که همه مسئولان پشت تریبون بگویند چه کرده‌اند، نه در نقش اپوزیسیون صحبت کنند
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، محمدباقر قالیباف در مراسم رونمایی و بهره‌برداری از دستاوردهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران اظهار داشت: از تمامی افرادی که در مسئولیت مدیریت بحران شهر تهران فعالیت‌هایی داشته‌اند تقدیر و تشکر می‌کنم. امروز که در این ساختمان حضور داریم، در گذشته مدیریت بحران تهران جایی برای استقرار نداشت و با شرایط خاص و ویژه‌ای این ساختمان برای مدیریت بحران ساخته شد و امروز به مجموعه‌ای رسیده که افتخار این شهر است.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت شهر تهران هنوز به نقطه‌ای نرسیده است که در مقابل بحران‌های جدی شهر را مدیریت کند، ولی بابت اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است به همه دوستان خداقوت می‌گوییم و از همه اندیشمندان که در خارج از محیط شهرداری دلسوزانه برای مدیریت بحران اقدام کرده‌اند، تشکر می‌کنیم.

شهردار تهران بیان داشت: بحران ما این است که پشت این تریبون‌ها قرار می‌گیریم و یادمان می‌رود برای چه کسی صحبت می‌کنیم.

قالیباف بیان داشت: بحران کشور ما این است که همه مسئولان پشت تریبون بگویند چه کرده‌اند نه در نقش اپوزیسیون صحبت کنند، ولی باید بگویند چه کرده‌اند.

وی افزود: قانون مدیریت بحران در سال 87 نوشته شده است و 5 سال آزمایشی بوده است. سال 93 این قانون به اتمام رسید، ولی ما نمی‌گوییم که در مدیریت بحران، بی‌‌قانونیم، ولی قانونی را که نوشته‌اند چه کرده‌اند؟

شهردار تهران ادامه داد: در سال 85 که قانون نوشته نشده بود، ولی در شهر تهران به موضوع مدیریت بحران برای شهری که یکی از شهرهای پرخطر کشور است و ما جزو 10 کشور حادثه‌خیر دنیا محسوب می‌شویم، مدیریت شهری به موضوع مدیریت بحران پرداخته است.

قالیباف گفت: همین چالش‌ها و دلسوزی‌های امروز، مدیریت بحران را در شهر تهران به اینجا رسانده است.

وی افزود: تنها شهری که مدیریت بحران آن را بر اساس قانون به شهردار سپرده‌اند، شهر تهران است و مدیریت بحران مابقی شهرها برعهده استاندار است.

شهردار تهران اظهار داشت: آنها که در حوادث به دنبال رفتار سیاسی هستند، در حاثه پلاسکو این موضوع را نشان دادند و امروز می‌خواهیم که حداقل گزارش ملی پلاسکو و شورای شهر را بخوانند.

قالیباف افزود: در سال 84 که بنده توفیق خدمت در شهرداری را پیدا کردم، 70 آتش‌نشان در شهر تهران فعال بودند. امروز روزانه حدود هزار ماشین پلاک می‌شوند و روزانه هزاران ماشین به این شهر اضافه می‌شود، ولی با تمام این وضعیت اگر امروز قرار است به حادثه‌ای برسیم، در حداقل زمان خواهیم رسید.

وی بیان داشت: از حدود 75 ایستگاه آتش‌نشانی که در سال 84 ساخته شده بود 40 درصد این ایستگاه‌ها تخریب و مجدداً نوسازی شده و تعداد ایستگاه‌ها امروز به 125ایستگاه رسیده است و هر ایستگاه حدود 6 کیلومتر را پوشش می‌دهد و زمان رسیدن به محل حادثه از 5 دقیقه و 32 ثانیه به 4 دقیقه و 10 ثانیه رسیده است، در صورتی که همه عوامل برای دیر رسیدن به محل حادثه وجود دارد، ولی کسی به ما خداقوت نگفت.

شهردار تهران افزود: در مدیریت بحران اقدامات متعددی صورت گرفته است. شناسایی گسل‌های شهر تهران از سال‌های قبل اقدامات علمی و تحقیقاتی آن آغاز شد و امروز به نتیجه رسیده است.

قالیباف ادامه داد: از سال 85 بحث گسل‌ها را در شهر تهران آغاز کردیم و در این خصوص 3 هزار کار میدانی برای گسل‌ها، تحقیقات انجام شده است و با تجربه دیگران و همین طور کمک‌های بین‌المللی نقشه گسل‌ها را آغاز کردیم و همه مسیرها هم طی کردیم و همین طور در شورای عالی شهرسازی نیز نقشه گسل‌ها تصویب شده است، جالب این است که در مکاتبات از ما بدهکار هم هستند.

وی گفت:‌ از شهر تهران بگذریم که دارای طرح تصویری، طرح جامع، نقشه گسل‌ها و... است، کدام شهر کشور مانند شهر تهران هوشمند است و دیگر امکانات لازم را دارد.

شهردار تهران افزود: از سال 88 جمعی از اندیشمندان این اسناد را تهیه و در طرح تفصیلی گذاشتند، امروز که به سایت شهرداری تهران بروید، آیین‌نامه‌ها و موارد قانونی مربوطه وجود دارد.

قالیباف با طرح سوالی مبنی بر اینکه قانون را چگونه اجرایی کرده‌ایم، اظهار داشت: ما ده‌ها قانون خوب بنویسیم ولی وقتی اجرایی نشود، چه فایده‌ای دارد؟ در طول مدت 14 سال رقمی که شهرداری تهران در مدیریت تهران سرمایه‌گذاری کرده است چند هزار میلیارد تومان می‌شود. شهر تهران دارای 10 میلیون نفر جمعیت با 740 کیلومتر است، سهم دولت برای مدیریت بحران چنین شهری چقدر بوده است؟

وی درباره نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است که سالیانه 10 درصد بافت‌های فرسوده کشور نوسازی شود، ولی نزدیک به 10 سال گذشته پیشرفت نوسازی در بافت فرسوده 8 درصد بوده است.

شهردار تهران ادامه داد: ما خوشحالیم که در بافت فرسوده توانستیم 34 درصد احیا و نوسازی داشته باشیم. باید امروز به 80 درصد می‌رسیدیم که در این حوزه عقب هستیم، ولی آن 8 درصدی‌ها توضیح دهند چرا تاکنون به 80 درصد نرسیده‌اند؟ شهرداری تهران برای نوسازی بافت فرسوده 100 درصد عوارض و جریمه‌ها با بخشیده است و در نوسازی بافت فرسوده 600 میلیارد تومان دولت بدهکار است و شهرداری از کسب یک درآمد بزرگ صرف‌نظر کرده است.

قالیباف افزود: ما دچار اشکال ساختاری هستیم که باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: در موضوع حادثه پلاسکو یکی از دوستان می‌گفت شهردار تهران جزو دو نفری است که می‌توان برای مدیریت بحران انتخاب کرد، ولی از سوی دیگر می‌گفت چرا مدیریت بحران با ما است؟ اینجاست که موضوع را سیاسی می‌کنند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: بنده در مدیریت بحران در دهه 70 تدریس کردم و سابقه کار در حوزه عملی و در سه حادثه بزرگ زلزله طبس، رودبار و بم را داشته‌ام و همین طور در دوران دفاع مقدس نیز حضور داشتم.

قالیباف یادآور شد: در سال‌های 79 و 80 مردم کمربند ایمنی نمی‌بستند و سالی 28 هزار کشته در جاده‌ها می‌دادیم که از کشته‌های جنگ نیز بیشتر بود و توانستیم با برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی ظرف مدت کمتر از 2 ماه بالای 70 درصد از مردم کمربند ایمنی بستند و قبول کردند که 2 نفر در صندلی جلو ننشینند و این نشان می‌دهد اگر مسئولان بخواهند و مردم همت کنند، در مدت زمان کوتاهی می‌توان کارهای نشدنی انجام داد.

وی افزود: با تمام اقداماتی که در مدیریت بحران شهر تهران صورت گرفته است، ولی اگر حادثه‌ای اتفاق بیفتد، واقعاً خطرناک است.

شهردار تهران گفت: مردم ما آمادگی دارند و امکانات مالی هم وچود دارد، اما به‌خدا بحران مدیریت در کشور داریم؛ چراکه از امکانات به درستی استفاده نمی‌کنیم.

قالیباف افزود: امیدوارم هرکجا که هستیم و کاری که انجام می‌دهیم، به درستی انجام شود و بجای رفتارهای سیاسی و موضوعاتی که تخصصی هستند و جان و ایمنی مردم در خطر است، به وظایف خود عمل کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها