يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۲۵۶۴۱
زمان انتشار: ۲۰:۵۸     ۱۷ تير ۱۳۹۶
متهم ردیف دوم پرونده نفتی می‌گوید: رابطه‌اش با زنجانی، رابطه کارفرما و کارگزار بوده و هیچ محموله‌ای را تحویل نگرفته و نفروخته است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، قاضی مقیسه در ادامه محاکمه متهم ردیف دوم پرونده نفتی که صبح شنبه 17 تیرماه 96 در شعبه 28 دادگاه انقلاب با حضور وکلای متهم، وکلای شرکت نفت، بانک مسکن، تأمین اجتماعی و کارشناسان بانک مرکزی و وزارت اطلاعات برگزار شد، از مهدی شمس خواست بگوید که آیا با بابک زنجانی شراکت داشته یا خیر و آیا نفتی فروخیته است یا خیر؟

متهم پاسخ داد: رابطه‌ای که بین من و بابک زنجانی بوده بر اساس یک تفاهم‌نامه بوده و قرارداد نبوده است.

قاضی دادگاه نیز در پاسخ افزود: تفاهم‌نامه بین شما و زنجانی در واقع قرارداد بوده است و اجرا هم شده است. اگر تفاهم‌نامه می‌بود، اجرا نمی‌شد. پس در اینجا تفاهم‌نامه با قرارداد هیچ فرقی ندارد. با الفاظ بازی نکنید.

مهدی شمس گفت: ارقام و اعدادی که در کیفرخواست وجود دارد با واقعیت همخوانی ندارد. 40 میلیارد دلار بیشتر از اقتصاد ناخالص 50 درصد کشورهای جهان است.

رئیس شعبه 28 پاسخ داد: شما بجای این مسائل بگویید که با زنجانی شراکت داشتید یا خیر؟ نفت فروختید یا خیر؟ آیا عوایل حاصل از فروش نفت، به شرکت نفت بازگشته یا خرج هزینه‌های شخصی شده است؟ شما ابتدا باید ثابت کنید که چه نقشی در این بایند داشتید و بعداً درباره ارقام و اعداد حرف بزنید.

نماینده دادستان نیز در ادامه گفت: ما عادت نداریم بیشتر از 4 یا 5 میلیون تومان را بخوانیم، بنابراین طبیعی است که گاهی اشکال و ایرادی در ارقام بوجود بیاید.

وکیل مهدی شمس نیز با اجازه قاضی دادگاه خطاب به نماینده دادستان گفت: ادعای دادستانی بر اساس اعداد و ارقام است. در مباحث اقتصادی باید صحت و سقم اعداد و ارقام مورد ادعا صحت داشته باشد. برخی اعداد و ارقام موجود در کیفرخواست، چندین برابر رقم کل پرونده است. رقم کل پرونده، یک میلیارد و 900 میلیون یورو است. این اعداد باید در کیفرخواست دقیق باشد. در کیفرخواست صادره از زبان متهمی که دروغگو اعلام شده، اعدادی اعلام می‌شود که تصدیق ندارد.

در ادامه دادگاه، متهم در مقام دفاع از خود گفت: در این کیفرخواست گفته‌اند که من 863 میلیون دلار به زنجانی بدهکارم اما چند صفحه بعد آمده که همه را در حق ذی‌نفعان پرداخت کرده‌ام. اگر در حق ذی‌نفعان پرداخت کرده‌ام چرا باید بدهکار باشم. تناقضات موجود در کیفرخواست بسیار آشکار است.

متهم ادامه داد: اصلاً رقمی به من پرداخت نشده که بخواهم بدهکار باشم.

قاضی مقیسه در پاسخ گفت: پول محموله‌های نفتی که فروختی، چیکار کردی؟

متهم افزود: همه را توضیح می‌دهم. اسناد رقم‌هایی که در کیفرخواست ادعا شده، وجود دارد. زنجانی در این پرونده یک سند سازی مسخره انجام داده که در تاریح حسابداری، جزو عجایب روزگار است و همه پرداخت‌ها را به حساب من نوشته است و گفته‌اند من پول گرفته‌ام.

قاضی: چه کسی سند سازی کرده؟

متهم: شرکت سورینت متعلق به بابک زنجانی.

قاضی: این شرکت متعلق به هر سه نفر شماست( بابک زنجانی، مهدی شمس، فلاح هروی)

متهم: شما اگر نشان بدهید که حتی یک سهم در شرکت سورینت دارم، حرف‌هایتان را قبول می‌کنم. من با زنجانی از سال 89 و 90 آشنا شدم و شرکت سورینت مربوط به سال‌ها قبل از این است.

نماینده دادستان: سئوال من این است که آیا از محل پول‌های نفت و ارزهایی که به زنجانی داده شده بود، شرکت اونر ایر را خریدید یا خیر؟

متهم: من کارگزار و واسطه بودم.

قاضی: وساطت نیست. شما شریک هستید. شما سه نفر اعضای باند هستید. واسطه بودن با پرونده و اعمال‌تان همخوانی ندارد. شما چه شراکتی با زنجانی داشتید و پول‌های فروش نفت را چه کردید؟ شما بگویید که در باند فساد اقتصادی و غارت بیت‌المال چه نقشی داشتید؟

در ادامه جلسه دادگاه، شکاری وکیل شرکت نفت با اجازه قاضی از متهم سئوال کرد که اساساً محموله‌های نفتی را تحویل گرفته است یا خیر؟

متهم نیز پاسخ داد: شما یک رسید نشان دهید که من محموله تحویل گرفته باشم. نه نفتی گرفتم، نه نفتی فروختم و نه پولی گرفته‌ام. من فقط واسطه کارفرما بودم.

نماینده دادستان در پاسخ به این اظهارات متهم گفت: دو سال است می‌گوید ارسال کننده بودم.

در ادامه قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: شما و فلاح هروی، فکر همه مسئولین را شست و شو دادید که زنجانی پول دارد. در تمدید اولین قرار بازداشت‌تان به شما و فلاح گفتم که این پول‌ها برای بیت‌المال است و ذره ذره‌ آن حساب دارد. به فلاح که نیروی نهاد این نظام بوده و 30 سال خدمت کرده و بعداً راه انحراف را طی کرده گفتم که پول بیت‌المال را بازگردانید.

قاضی مقیسه ادامه داد: همان موقع به شماها گفتم که خانواده‌های بسیاری برای حفظ این نظام، خون فرزندانشان را داده‌اند و شما در غارت بیت‌المال نقش داشتید. همان موقع گفتید که پول‌ها را برمی‌گردانیم. از شما خواستم این نظام به حق را در بازگرداندن پول‌‌ها و اموال بیت‌المال یاری کنید. همان روز اول شمس به من گفت که آزادم کنید تا بروم شکایتم را از شرکت فال پیگیری کنم و پول‌ها را بازگردانم. شما که الان انکار می‌کنید، چکار بودید که بخواهید از فال شکایت کنید؟ اسناد محکمی در پرونده وجود دارد که خودت تأیید کردی.

متهم پاسخ داد: اگر یک سند وجود داشته باشد که محموله‌های نفتی را رسید کرده‌ام، همه اتهامات را قبول می‌کنم. قرارداد شرکت hk با زنجانی بوده است. نمی‌شود هم زنجانی را بدهکار کنید و هم 500 نفر دیگر را.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: اگر شما و فلاح نبودید، بابک زنجانی همان ارز فروش بازار و ورشکسته که آه در بساط نداشت، باقی می‌ماند.

متهم در پاسخ گفت: اگر زنجانی پول‌ها را نداده، من نباید محاکمه شوم. من پای همه حرف‌هایی که از روز اول زده‌ام هستم و انکار نمی‌کنم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها