يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۲۵۹۱۰
زمان انتشار: ۱۰:۱۴     ۲۱ تير ۱۳۹۶
نائب‌رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عده‌ای به‌دنبال احیای وزارت بازرگانی هستند، گفت: آن زمانی که ما وزارت بازرگانی داشتیم، تراز تجاری ما مدام منفی بود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، عباس پاپی‌زاده گفت: ساختاری که در اختیار واردات باشد و عده‌ای خاص از این واردات نفع ببرند مورد طلب افرادی است که به‌دنبال واردات و ثبت سفارشات خارج از نیاز کشورند.

او گفت: لابی در حال اتفاق با حمایت از افراد خاص و واردکنندگان کالاهای خاص، کاملاً واضح است. فقط در مورد یک قلم مثل دانه‌های روغنی و کنجاله سویا بین 10 تا 12 هزار میلیارد تومان چرخش مالی داریم.

پاپی‌زاده اضافه کرد: کمتر می‌توان بازرگانی را که حامی تولید داخل باشد مشاهده کرد.

وی گفت: اقتصاد ایران با بسیاری کشورهای بدون نفع متفاوت است، درآمدهای نفتی ما تغییر شرایطی را برای ما رقم زده که ما بدون تلاش برای افزایش صادرات و تولید منابع ارزی از محل صادرات کالا و خدمات، از منابع ارزی تولیدشده و ناشی از نفت به‌راحتی برای بحث بازرگانی بهره می‌جوییم و این چالشی جدی محسوب می‌شود. یکی از آسیب‌های این اقتصاد، پیش‌رفتن به‌سمت واردات مطلق است.

او افزود: اگر در بخش صنعت و کشاورزی، بازرگانی را جدا کنیم، وزارت بازرگانی با واردات بی‌رویه اسباب ورشکستگی تولیدکنندگان را فراهم می‌کند پس بهتر است به‌جای عقبگرد کردن، به رفع مشکلات بپردازیم.

پاپی‌زاده گفت: پیشرفت بخش کشاورزی در سال‌های اخیر غیرقابل انکار است اما دولت هم باید در اجرای قوانین، تعلل را کنار گذارد و ابزار تجارت را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد، زمانی که هنوز وظایف تجارت داخلی و خارجی محصولات کشاورزی را به وزارت جهاد ابلاغ نکرده بودیم یک‌میلیون و صد هزار تن تولید شکر داشتیم که امروز این رقم با کنترل واردات و حمایت کارخانجات داخلی به یک‌میلیون و 650 هزار تن رسیده است.

وی گفت: اگر بخواهیم تجربه گذشته را دوباره انجام دهیم یک نوع زیان محسوب می‌شود، در گذشته ما وزارت بازرگانی داشتیم اما مشکلات دیپلماسی حل نمی‌شد و تراز تجاری ما مدام منفی بود، تراز تجاری بخش کشاورزی تا قبل از انتقال وظایف به وزارت جهاد، هشت میلیارد دلار منفی بود و بعد از طرح انتزاع، حمایت از تولید داخل به‌عهده وزارت جهاد قرار گرفت و به این ترتیب غذای داخل کشور تأمین شد و هم پنج میلیارد دلار تراز بهبود یافت و از خروج ارز جلوگیری شد. باید نام وزارت بازرگانی را وزارت واردات گذاشت زیرا تجربه نشان می‌دهد این وزارتخانه عمدتاً بر واردات متمرکز بوده است، دغدغه وزارت بازرگانی هرچه بوده حمایت از تولید و تولیدکننده داخل نبوده است.

پاپی‌زاده گفت: باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که سیاست‌های تولیدی در اختیار سیاست‌های تجاری باشد و تاجران پیش‌برنده تولیدکنندگان باشند ولی با شکل‌گیری وزارتخانه بازرگانی نیازی به وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی نیست و منبع نفتی را در اختیار قرار گرفته و یک‌شبه واردات را انجام می‌دهد کشاورزی هم ورشکست می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها