يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۲۶۰۳۶
زمان انتشار: ۱۳:۴۷     ۲۲ تير ۱۳۹۶
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نباید تصور کرد نشاط جوانان تنها محدود به شادی‌های ناسالم الهام گرفته از فرهنگ غربی می‌شود، گفت:‌ جشن‌های دهه کرامت جلوه‌ای از شادی و نشاط مبتنی بر ارزش‌های اسلامی است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید‌ابراهیم رئیسی در دیدار با اعضاء ستاد گرامیداشت دهه کرامت رضوی، با تأکید بر لزوم تلاش در جهت رونق هرچه بیشتر جشن‌های میلاد رضوی اظهار داشت: باید با همه ظرفیت‌های اداری، فرهنگی، اجتماعی و نخبگانی در جهت رونق هرچه بیشتر دهه کرامت و برگزاری متفاوت آن نسبت به سنوات گذشته با ابتکار، خلاقیت و نوآوری تلاش کرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به این روایت از امام رضا(ع) که می‌فرمایند «إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا؛ اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌شناختند، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند.» افزود: ظرفیت جذب مردم در کلام و سیره حضرت رضا(ع) وجود دارد و این هنر اهل قلم و فرهیختگان جامعه است که زیبایی کلام را برای جامعه بشری تبیین کنند.

وی تحقق جامعه‌سازی قرآنی را در پرتوی کلام حضرت رضا(ع) ممکن دانست و ادامه داد: گرامیداشت هر ساله دهه کرامت بدون برنامه‌ریزی فرهنگی خلاقانه، علمی و مؤثر، نتیجه مطلوبی را به‌دنبال نخواهد داشت. باید جامعه را آگاه ساخت که تأسی از شخصیت حضرت ثامن الحجج(علیه‌السلام) در نسل‌ها و ادوار مختلف مایه سعادت دنیوی و اخروی انسان است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این مطلب که تأسی به سیره حضرت رضا(ع) در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی انسان معاصر سبب رقم خوردن تمدن اسلامی می‌شود، تصریح کرد: سیره و آموزه‌های زندگی حضرت ثامن الائمه(ع) باید در متن زندگی انسان معاصر وارد شود و این مهم جز با آشکار شدن زیبایی کلام حضرات معصومین(ع) ممکن نیست.

وی فرهنگ اسلامی را غنی از آموزه‌های تمدن ساز و کاربردی دانست و افزود: گنجینه‌های عظیمی از کلام نورانی و راهگشای ائمه هدی(ع) در اختیار ما است، که متأسفانه با بی‌توجهی از کنار آن‌ها رد می‌شویم و به دنبال نسخه نجات از بیگانگان هستیم.

رئیسی سیره رضوی را گنجینه‌‌ای عظیم از علم و حکمت خواند و اظهار داشت: بزرگترین رسالت جشن‌های دهه کرامت آشنایی جامعه با حقایق سیره رضوی است. باید برای دانشگاه مشخص شود که حضرت رضا(ع) باب العلم هستند، بازار ما باید بداند که عمل به بایدها و نبایدهای حضرت ثامن الحجج(ع) سبب رونق بازار و تولید می‌شود. امروز اشتغال و تولید در کشور می‌تواند در پرتوی عمل به آموزه‌های حضرت رضا(ع) رونق یابد.

وی دهه کرامت را فرصتی مناسب برای ورود سیره رضوی به متن جامعه معرفی و بیان کرد: آموزه‌های امام علی بن موسی الرضا(ع) باید در متن تصمیم‌سازی و تصمیم‌گری‌های کشور قرار داشته باشد، بخش نامه‌ها و سخنرانی‌ها برای تبیین و تنویر افکار عمومی خوب است، اما کافی نیست. برای ترویج سیره رضوی در جامعه باید در اقدام، عمل و اجرا زیبایی‌های کلام ائمه اطهار(علیهم‌السلام) را برای جامعه روشن کرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان جشن‌های دهه کرامت را جلوه‌ای از شادی و نشاط مبتنی بر ارزش‌های اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: در جشن‌های دهه کرامت رضوی باید نشان داد که فرح و شادمانی می‌تواند مبتنی بر آموزه‌های دینی در جامعه شکل بگیرد. می‌توان در چار چوب ارزش‌های دینی فرح و نشاط‌ را برای جامعه به ویژه جوانان به ارمغان آورد.

وی با تأکید بر اهمیت موضوع توجه به جوانان و نوجوانان، عنوان کرد: قطعاً می‌توان با راهکارهای صحیح برترین شادمانی و نشاط‌ها را در پرتوی آموزه‌های رضوی برای جوانان و نوجوان ایجاد کرد، اما یافتن این راهکارها از متن فرهنگ و سیره رضوی مستلزم کار کارشناسی و ورود نخبگان و صاحب نظران به این عرصه است.

رئیسی با تأکید بر اینکه تزریق و ترویج روحیه نشاط در میان جوانان در چارچوب فرهنگ رضوی و ارزش‌های دینی باید در دستور کار باشد، اظهار کرد: دهه کرامت رضوی فرصت مغتنمی برای گسترش و ترویج روحیه نشاط و شادمانی اسلامی در میان جامعه و جوانان است.

وی افزود: نباید تصور کرد نشاط جوانان تنها محدود به شادی‌های ناسالم الهام گرفته از فرهنگ غربی می‌شود. نسخه‌های بسیار غنی از نشاط، فرح و شادمانی در دین و ارزش‌های دینی اسلام وجود دارد و این برعهده فرهیختگان و مسئولان است که آن‌ها را به جامعه معرفی کنند.

تولیت آستان قدس رضوی اعتاب مقدسه و مناسبت‌های مذهبی اسلامی را دارای ظرفیت‌های عظیم انسان‌سازی و تربیتی دانست و تصریح کرد: دهه کرامت بهترین زمینه برای هم‌اندیشی و همراهی در جهت رفع مشکلات کشور به برکت نام حضرت رضا(علیه‌السلام) است. جمعیتی که در اماکن متبرکه اعتاب مقدس جهان اسلام حضور می‌یابند و در گرد پرچم حضرات معصومین(علیهم‌السلام) جمع می‌شوند، در دنیا بی‌نظیر است و تمام هنر ما این است که از ظرفیت‌های در دسترس در راستای اهداف متعالی الهی و اسلامی استفاده کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها